gardeshban.ir

شاید بد نباشد بعد از شکست کرونا و در فرصتی مقتضی، از برج شیخ شبلی تهران بازدید کنید.
کد خبر: ۲۴۲۹۹
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۴ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 04
گردشبان (gardeshban.ir) :
امسال به دلیل لزوم پیشگیری از شیوع بیشتر ویروس کرونا و قطع زنجیره انتقال این بیماری، مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز شود.

البته ماندن در خانه هم برای خود مزیت‌هایی دارد؛ از جمله اینکه بیشتر کنار یکدیگر هستیم، می‌توانیم بیشتر مطالعه کنیم و فیلم ببینیم. فرصتی برای انجام کار‌های عقب افتاده داریم و مهمتر از همه اینکه در چنین شرایط بحرانی جامعه، سالم می‌مانیم.

سالم می‌مانیم تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی با خیال راحت چمدان سفر ببندیم و به هر کجای این سرزمین پهناور که خواستیم سفر کنیم؛ در نهایت آرامش و لذت.

حال با این وصف، شاید بد نباشد که در خانه و پای سایت ما کمی گردشگری مجازی کنید. ما در این گزارش به معرفی یکی از جاذبه‌های گردشگری تهران پرداخته ایم که شاید بتواند یکی از گزینه‌های سفر شما در تعطیلات تابستان ۹۹ و بعد از شکست کرونا باشد.

ابوبکر دلف بن جَحدر شبلی صوفی معروف قرن سوم هجری بود. پدر او حاجب بزرگ (کاخ‌دار و افسر مسئول مدیریت خانه تشریفاتی) خلیفه عباسی بود. او مدتی حاکم دماوند بود. در این مدت عدالت و امنیت در شهر دماوند حاکم بود و به همین دلیل بعد از مرگش مردم دماوند یک بنای یادبود برای او ساختند.



امروزه بنای یادبود شیخ شبلی یکی از جاذبه‌های گردشگری شهر دماوند تهران است. این بنا که با نام برج شیخ شبلی شناخته می‌شود، در دوران سلجوقی ساخته شده است.

برج شیخ شبلی در گذشته با نام برج پاگنبذ نیز شناخته می‌شد؛ زیرا روی تپه‌های کوه نیل واقع شده است. این برج در ارتفاعات مشرف به شهر دماوند قرار گرفته است.

آشنایی با برج شیخ شبلی سلجوقیان در تهران+تصاویر

برج شیخ شبلی ابتدا به صورت هشت‌ضلعی ساده ساخته شده و بعد‌ها آجرکاری به سبک سلجوقیان روی آن انجام شده است. نمای این ساختمان یادآور شیوه رازی (شیوه‌ای در معماری ایرانی مربوط به سده پنجم تا آغاز سده هفتم) است. سبک رازی در واقع از شمال ایران آغاز شده است. این شیوه معماری متنوع‌ترین شیوه معماری اسلامی ایران است که در آن سعی شده از دقت شیوه خراسانی و شکوه شیوه پارتی به صورت همزمان استفاده شود.

یکی از جاذبه‌های ساخت برج شیخ شبلی وجود حفره‌های هواگیر برای تخلیه هواست. برج شیخ شبلی در خرداد ماه سال ۱۳۵۱ به ثبت ملی رسیده است.

آشنایی با برج شیخ شبلی سلجوقیان در تهران+تصاویر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار