gardeshban.ir

بوداپست چند جاذبه‌ی زیرزمینی از جمله غارهای طبیعی، کلیسا، بیمارستان و موزه‌ی زیرزمینی دارد که می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.
کد خبر: ۲۵۹۴۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
بوداپست، پایتخت مجارستان، جاذبه‌های گردشگری زیادی دارد که هر گردشگری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهند؛ از قلعه‌ی «کَسِل هیل» (Castle Hill) گرفته تا محله‌ی یهودی‌ها (Jewish Quarter) و «تفرجگاه دانوب» (Danube Promenade)؛ اما در زیر خیابان‌های سنگ‌فرش‌شده‌ی قسمت اصلی این شهر، جاذبه‌های زیرزمینی زیادی وجود دارد که شما را به‌معنای واقعی کلمه متعجب می‌کند.

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

در زیر این شهر غارهای طبیعی متعددی وجود دارد که چند زندان، کلیسا و حتی یک بیمارستان را در خود جای دادند. در این مقاله قصد داریم شما را با جذاب‌ترین جاذبه‌های زیرزمینی آشنا کنیم.

۱.غار تپه‌های بودا

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

شهر بوداپست از دو بخش «بودا» و «پست» تشکیل شده است. بخش اصلی شهر که ساختمان مجلس، بازار غذا و مراکز تجاری را در خود جای‌داده است، «پست» (Pest) نام دارد و بخش بودا در کنار رود دانوب واقع شده است، با قلعه معروفش، خانه‌های مسکونی زیبا و جذاب و «تپه‌های بودا» (Buda Hills) که واقعا زیبا هستند، هر گردشگری را شیفته خود می‌کند. مسیرهای پیاده‌روی این تپه‌ها واقعاً ارزش دیدن و صرف وقت را دارد و چشم‌اندازهای اطراف آن‌ها زیبایی‌های طبیعی زیادی را در مقابل چشمان شما می‌گسترانند. توصیه می‌کنیم علاوه‌بر بازدید از این تپه‌ها از مجموعه‌ غارهای زیر این تپه‌ها نیز حتما دیدن کنید.

«غار پَلوُلگی» (Pálvölgyi) که به نام «پل ولی» (Paul Valley) شناخته می‌شود و «غار سِملوهِجی» که به نام «سملو هیل» (Szemlo Hill) نیز شهرت دارد، معروف‌ترین غارهای این مجموعه از غارها هستند. در هر دو غار شبکه‌ای طولانی از مسیرهای پیاده‌روی قرار دارد و دمای آن‌ها در تمام ایام سال در حدود ۱۲ درجه‌ی سانتی‌گراد است؛ به همین دلیل حتی در فصول گرم هم باید ژاکتی همراه خود داشته باشید. در ضمن می‌توانید با کمک پله‌ها و نرده‌ها به اعماق این دو غار سرد بروید و در زیبای تحسین‌برانگیز کریستالی استلاکتیت‌ها و استلاگمیت‌ها غرق شوید.

غار پلولگی طولانی‌ترین شبکه‌ی غاری بوداپست است

غار پلولگی در حدود ۲۵٫۷۴ کیلومتر طول دارد و طولانی‌ترین شبکه‌ غار در بوداپست محسوب می‌شود. به‌جرئت می‌توان گفت سنگ‌های آبریز این غار  آن را به زیباترین غار بوداپست تبدیل کرده‌اند. اگر می‌خواهید ریه‌های خود را سرشار از هوای معدنی با خواص فراوان بکنید، غار پلونگی یکی از بهترین مکان‌ها برای انجام این کار است. هزینه بازدید از  این غار ۶٫۵ دلار برای هر فرد بزرگ‌سال است و با پرداخت ۱۰ دلار می‌توانید از غار سلموهجی نیز بازدید کنید.

۲. دخمه‌ کلیسای بودا

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

اگر با خانواده به بوداپست سفر می‌کنید می‌توانید با بازدید از «دخمه‌ی کلیسای بودا» (Buda Castle Labyrinth) تجربه‌ی غارنوردی راحت‌تری داشته باشید. تاریخ ایجاد این دخمه‌ که بخشی از شبکه غارهای زیرزمینی محسوب می‌شود به صدها هزار سال قبل باز می‌گردد. در جنگ جهانی دوم مردم آن را به پناهگاه تبدیل کردند و قبل از آن نیز برای ذخیره‌سازی مواد مختلف، استخراج مواد معدنی، فعالیت‌های نظامی و حتی به‌عنوان زندان نیز از کاربرد داشته است. در برخی از افسانه‌ها گفته شده موجود افسانه‌ای دراکولا که با الهام از «شاهزاده‌ی ترانسلوانیایی» (Transylvanian prince) یا «ولاد سوم» (Vlad the Impaler) ایجاد شده و اغلب افراد آن را به‌عنوان موجودی خون‌آشام می‌شناسند نیز در این مکان حبس شده است.

درحال‌حاضر دخمه‌ی کلیسای بودا یکی از جاذبه‌های بسیار معروف بوداپست به شمار می‌رود و چندین نمایشگاه خاص نیز در آن برپا شده است. هزینه بازدید از این مکان برای هر فرد بزرگ‌سال ۱۰ دلار و برای کودکان زیر ۱۲ سال ۳٫۴۰ دلار است. بازدید از این غار و پیاده‌روی در آن تنها ۳۰ دقیقه طول می‌کشد؛ اما باید مدت‌زمان منتظر ماندن در صف ورود به آن را نیز در نظر بگیرید. توصیه می‌کنیم در تور غروب این دخمه که از ۶ بعدازظهر شروع می‌شود. حتماً شرکت کنید؛ زیرا در این زمان با چراغ‌های نفتی باید از دخمه بازدید کنید که می‌تواند تجربه جالبی باشد.

۳. بیمارستان صخره‌ای هاسپیتال این دِ راک

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

بیمارستان صخره‌ای هاسپیتال این د راک درحقیقت موزه است

اگرچه دخمه‌ی کلیسای بودا درگذشته بیشتر به‌عنوان محلی برای رفت‌وآمد و مکانی برای ذخیره‌سازی مواد مختلف مورداستفاده قرار گرفته، بخشی از این مکان زیرزمینی در دوران وقوع جنگ در بوداپست، ازنظر استراتژیکی اهمیت ویژه‌ای داشته است. در زیر قلعه‌ی بودا بیمارستانی صخره‌ای به‌نام «هاسپیتال این دِ راک» (Hospital in the Rock) نیز قرار دارد که اکنون به موزه تبدیل شده است. این بیمارستان در زمان جنگ جهانی دوم برای درمان مصدومان حمله‌های هوایی به کار گرفته شده بود.

این بیمارستان صخره‌ای مدتی بعد در جریان انقلاب مجارستان در سال ۱۹۵۶ دوباره برای مداوای شهروندان و سربازان زخمی و مصدوم بازگشایی شد و در پایان آن سال دوباره بسته شد تا به یک پناهگاه هسته‌ای در طول جنگ سرد تبدیل شود؛ البته در زمان حمله‌های هسته‌ای یا شیمیایی افراد حاضر در پناهگاه در بخشی از آن‌، که به‌عنوان بیمارستان به صورت کامل مجهز شده بود، درمان می‌شدند. همچنین در آن زمان همیشه تعدادی پزشک و پرستار جهت آمادگی برای ارائه‌ی خدمت در این بیمارستان دوره‌های آموزشی را پشت سر می‌گذاشتند.

درحال حاضر، با شرکت در تورهای یک ساعته که از ساعت ۱۰ صبح تا ۷ بعدازظهر برگزار می‌شوند، می‌توانید به صورت گروهی و با حضور راهنما از این جاذبه‌ی منحصربه‌فرد بازدید کنید. در طول روزهای شلوغ تابستان، این تورها نیم ساعت یک‌بار نیز اجرا می‌شوند. هزینه شرکت در این تورها ۱۳٫۵ دلار است.

۴. کلیسای غاری

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

علاوه‌بر قلعه‌ی کسل هیل، «تپه‌ی گلرت یا گلِرت هیل‌» (Gellért Hill) نیز در چشم‌انداز تپه بودا خودنمایی می‌کند. این بلندی «مجسمه‌ی آزادی بوداپست» (Liberty Statue) و ارگ معروف مجارستان را در خود جای داده است؛ اما در زیر این یادبودها نیز شبکه‌ دیگری از غارها وجود دارد؛ البته بازدید از تمام غارهای این مجموعه برای عموم مردم امکان‌پذیر نیست و بازدیدکنندگان تنها می‌توانند از «غار  سِنت ایوان» (St. Ivan’s Cave) بازدید کنند. این غار کلیسای «سیکلاتِمپِلون» (Sziklatemplom) را در خود جای داده است که به نام کلیسای غاری یا کلیسای صخره‌ای یا غار گلرت هیل نیز شناخته می‌شود.  

این کلیسا که در سال ۱۹۲۶ ساخته شده، در طول جنگ جهانی دوم به عنوان بیمارستان و درمانگاه استفاده می‌شده است. کلیسای صخره‌ای در طول حاکمیت رژیم کمونیستی مجارستان پلمپ بوده و عموم مردم اجازه‌ی دسترسی به آن و بازدید را نداشته‌اند؛ اما خوشبختانه پس از سقوط رژیم کمونیستی در سال ۱۹۹۱، دوباره درهای آن به روی بازدیدکنندگان گشوده شد.

۵. ایستگاه متروی سنت گلرت

جاذبه‌های زیرزمینی و شگفت‌انگیز بوداپست/تصاویر

ایستگاه متروی سنت گلرت دومین ایستگاه متروی قدیمی جهان است

اگرچه ایستگاه مترو‌ی لندن قدیتمی‌ترین ایسگاه متروی جهان محسوب می‌شود، ایستگاه متروی زردرنگ بوداپست به نام «ایستگاه سنت گلرت» (Szent Gellért tér) که به نام ایستگاه M1 نیز شناخته می‌شود هم پس از ایستگاه متروی لندن قدیمی ترین ایستگاه متروی جهان به‌شمار می‌رود. این ایستگاه مترو در بهار سال ۱۸۹۶ افتتاح شد و دو بخش از بزرگ‌ترین قسمت‌های بوداپست یعنی تفرجگاه دانوب و «پارک ویدام سیتی پارک» (Vidam Park یا City Park) را به یکدیگر متصل کرده است. در مسیر این خط چندین ایستگاه وجود دارد که شامل «باسیلیکای سنت استفان» (St. Stephen’s Basilica)، «سالن اپرای ملی مجارستان» (the Hungarian State Opera House)، «میدان قهرمان» (Heroes Square) و «آب‌گرم سیچینی» (Széchenyi Thermal Baths) می‌شود.

وقتی دستتان را به بندهای چرمی می‌گیرید و به کاشی‌کاری‌های ایستگاه نگاه می‌کنید، تصور می‌کنید به گذشته بازگشته‌اید؛ البته خط متروی سبز رنگ M4 که جدیدترین خط متروی شهر محسوب می‌شود، ظاهری کاملاً متفاوت نسبت به M1 دارد. هر یک ار ایستگاه‌های خط M4 توسط هنرمندان متفاوتی طراحی شده و نمایانگر نوآوری‌های فناورانه بوداپست است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار