gardeshban.ir

آبشار و چشمه آب‌گرم سردابه از جاهای دیدنی شهر اردبیل محسوب می‌شود که به‌دلیل نزدیکی به این شهر و همچنین داشتن طبیعتی بکر و متنوع، هر ساله پذیرای گردشگران زیادی است.
کد خبر: ۲۵۹۳۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
استان اردبیل نه نوشتنی است و نه خواندنی؛ این استان بکر و زیبا، دیدنی است؛ به‌خصوص آبشار و چشمه‌ی آب‌گرم «سردابه» که از جذاب‌ترین جاهای دیدنی اردبیل به‌حساب می‌آید.

آبشار سردابه در روستایی به همین نام قرار دارد که در ۲۴ کیلومتری غرب اردبیل و در ارتفاع حدود ۱۸۴۰ متری از سطح دریا و در دامنه‌ی شرقی سبلان واقع است. این آبشار از کوه سبلان سرچشمه می‌گیرد و از کوهی کم‌ارتفاع در حاشیه‌ی آب‌گرم سردابه فرو می‌ریزد.

آبشار سردابه، یک چشمه‌ی آب‌گرم معدنی و بسیار مفید دارد و به این ترتیب با سفر به این منطقه می‌توانید با یک تیر چند نشان بزنید و ضمن بازدید و تفریح از آبشاری زیبا، از خاصیت‌های درمانی آب‌گرم سردابه نیز بهره‌مند شوید.

چشمه‌ی آب‌گرم، سردابه در روستای سردابه و دره‌ای وسیع قرار دارد. آب این چشمه که با گاز سولفید هیدروژن همراه است از چندین شکاف طبیعی از زمین بیرون می‌آید، وارد استخری می‌شود و از آنجا به پایین دره جریان می‌یابد.

روی سنگ‌های کنار استخر و سنگ‌های مسیر آب، اندکی رسوب نخودی‌رنگ دیده می‌شود که از املاح قلیایی و مختصری گوگرد تشکیل شده است.

حدود ۱۰۰ متر بالاتر از آب‌گرم سردابه، آبشار زیبای سردابه با سخاوت و وقار، آبی زلال را به گردشگران هدیه می‌دهد. تابستان‌های این منطقه، بسیار شلوغ و مملو از بازدیدکنندگانی است که سرمای آبشار سردابه را به هر جایی ترجیح می‌دهند. این آبشار، یک منطقه‌ی طبیعی در دامنه‌‌های سبلان است و از سالیان دراز در این منطقه وجود دارد. جریان آب آن نسبتا اندک و محدود به خروجی چند چشمه بالادست است که به‌طور مداوم جریان دارد. آب آن شفاف، کمی ترش‌مزه و بی‌رنگ است و بوی گوگرد از آن به مشام می‌رسد.

در اطراف آبشار، علاوه بر وجود غارهای مختلف، گیاهانی مانند خزه و سرخس و گیاهان آبزی دیگر، دیواره‌های سنگی را سبزرنگ کرده‌اند؛ پایین‌تر از آبشار، محلی برای استراحت و ادای فرایض در نظر گرفته شده است.

در مسیر دسترسی به آبشار، تپه‌های سرسبز با مناظری زیبا از گل‌های رنگارنگ و گندمزار به چشم می‌خورد. چشم‌اندازهای بدیع این منطقه طرف‌داران زیادی دارد؛ به‌طوری که مقصد سفر عکاسان و مستندسازان بسیاری است که به‌دنبال طبیعتی بکر و متنوع هستند.

ویژگی‌های چشمه آب‌گرم و آبشار سردابه

از ویژگی‌های آب آبشار سردابه می‌توان به گازدار بودن آن اشاره کرد که گاز موجود در آن گاز کربنیک است. بر اساس برآوردها، ارتفاع آبشار سردابه حدود ۱۵ الی ۲۰ متر است که در فصل‌های پربارش میزان حجم جریان آب به بالاترین حد خود می‌رسد. دمای چشمه‌ی آب‌گرم و آبشار سردابه تقریبا ۳۵ درجه سانتی‌گراد است.

آب‌گرم سردابه یا «ساری داوا» برای بیماری‌های یرقان و زردی، بیماری‌های پوستی و استخوانی، خاصیت درمانی دارد و از همین رو هرساله پذیرای سیل مسافران به این منطقه است. وجود هفت دهنه چشمه‌ی آب‌گرم در روستای سردابه این امکان را به گردشگران می‌دهد تا به‌راحتی از این چشمه‌ها استفاده کنند. از مشهورترین این چشمه‌ها می‌توان به «قیه سویی سردابه» اشاره کرد که با بهترین امکانات رفاهی و گردشگری پذیرای گردشگران است.

بهترین زمان سفر به آبشار سردابه

علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی و تورهای تفریحی و گردشگری سالانه سفر به آبشار سردابه و دشت‌های اطراف آن را به فصل گرم سال موکول می‌کنند؛ هرچند که در فصل زمستان نیز جذابیت خود را دارد؛ به‌خصوص که بخش‌هایی از آبشار یخ می‌زند و محدوده‌ی اطراف آن را برف می‌پوشاند.

مسیر دسترسی به آبشار سردابه

اگر ۲۴ کیلومتر به‌طرف غرب شهر اردبیل حرکت کنید، به روستای سردابه خواهید رسید. در این روستا سراغ آبشار سردابه را بگیرید تا بهترین مسیر را به شما نشان دهند. دشتی سرسبز، جاده‌ای زیبا با فرازونشیب و در نهایت آبشاری بلند و پرجوش‌وخروش در انتظار مسافرانی است که این خطه از ایران را برای گشت‌وگذار انتخاب می‌کنند. جاده‌ی دیدنی منتهی به آبشار، جزو جذاب‌ترین مسیرهای سفرتان خواهد بود.


آبشار و چشمه آب‌گرم سردابه از مکان های دیدنی اردبیل /عکس

آبشار و چشمه آب‌گرم سردابه از مکان های دیدنی اردبیل /عکس

آبشار و چشمه آب‌گرم سردابه از مکان های دیدنی اردبیل /عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار