gardeshban.ir

باغ تویلری مکانی تفریحی، فرهنگی و تاریخی در شهر پاریس است و تا جاذبه‌های بسیار معروف این شهر از جمله موزه‌ی لوور و خیابان شانزلیزه فاصله‌ی کمی دارد. به تمام گردشگران کشور فرانسه توصیه می‌شود بازدید از این باغ را به هیچ وجه از دست ندهند.
کد خبر: ۲۶۱۰۷
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
«باغ تویلری» (Tuileries Garden)، یکی از زیباترین پارک‌های عمومی در پاریس است که نزدیک «رود سن» و میان موزه لوور و میدان کنکورد قرار دارد. این باغ نامش را از کارخانه‌های کاشی و سفالگری در دوره‌ی قرون وسطی می‌گیرد که در آن زمان در مکان فعلی باغ تویلری واقع شده بودند و در زبان فرانسوی به آن‌ها تویلری می‌گفتند.

این ناحیه را در قرن 16 میلادی به باغی سبز برای پادشاهان تبدیل کردند که البته بعد از انقلاب فرانسه، در سال 1789 به باغی عمومی تبدیل شد و ورود به آن برای تمام مردم رایگان است. همچنین این باغ در «خیابان ریوولی» قرار گرفته که از خیابان‌های توریستی معروف شهر پاریس به شمار می‌رود و می‌توانید به دورنمای ساختمان «اُبلیسک» (Luxor Obelisk) و آثار تاریخی واقع در خیابان شانزلیزه دسترسی داشته باشید.

باغ تویلری، از زیباترین پارک های عمومی پاریس

باغ تویلری پاریس در کنار موزه لوور

باغ تویلری قبلاً بخشی از «کاخ تویلری» به حساب می‌آمد که بیشتر پادشاهان فرانسه از هنری چهارم گرفته تا ناپلئون سوم در آن زندگی می‌کردند. اما گروهی از انقلابیون به نام «کمون فرانسه» این کاخ را در سال 1871 به آتش کشیدند و امروزه بازدیدکنندگان می‌توانند از بازمانده‌ی آن، یعنی باغ تویلری دیدن کنند. 

این باغ در فصل بهار به اوج زیبایی خودش می‌رسد و گیاه آرایی و منظره‌ی گل‌های رنگارنگ آن چشم را نوازش می‌دهد. اما باغ تویلری فقط به گیاهان و قدم زدن میان آن‌ها خلاصه نمی‌شود؛ بلکه قسمت‌های متعدد دیگری را نیز دربرمی‌گیرد که قرن‌ها تاریخ کشور فرانسه را به نمایش می‌گذارند؛ تا جایی که آن را در لیست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسانده‌اند.

باغ تویلری، از زیباترین پارک های عمومی پاریس

از آنجایی که این باغ را ابتدا در سال 1564 به عنوان پارکی سلطنتی و خصوصی برای «ملکه ماری مدیچی» (Marie de' Medici) ایجاد کرده بودند، مجسمه‌های باشکوهی از معماران فرانسوی از جمله «آریستید مایول» (Aristide Maillol) و «آگوست رودن» (Auguste Rodin) را شامل می‌شود که بیشتر آن‌ها در زمان لویی پانزدهم به پارک اضافه شدند. 

از معروف‎ترین مجسمه‌های این پارک می‌توان به مجسمه‌ی دو مرد سوار بر اسبی اشاره کرد که سمت دروازه‌ی غربی باغ قرار گرفته‌اند. درواقع دستور ساخت کاخ تویلری را نیز ملکه مدیچی داده بود و می‌خواست این کاخ به باغی باشکوه دید داشته باشد. باغ تویلری در آن زمان، ظاهری ایتالیایی داشت و لویی چهاردهم به «آندره لونوتر» (André Lenôtre) دستور داد تا به آن طرحی فرانسوی ببخشد. 

طراحی اصلی باغ تویلری از آن به بعد دیگر تغییری نداشته و کودکان می‌توانند با قایق‌های کاغذی و اسباب بازی خود در حوضچه‌های این باغ بازی کنند تا خانواده‌ها هم استراحتی کوتاه داشته باشند. مسیر‌هایی که دو طرف آن را درختان احاطه کرده‌اند هم گزینه‌ی مناسبی برای یک پیاده‎روی رمانتیک محسوب می‌شود.

باغ تویلری، از زیباترین پارک های عمومی پاریس

علاوه بر آن، 2 موزه هم در این باغ قرار دارد که از این میان، آثاری از نقاشان سبک امپرسیونیسم و شاهکارهایی از «کلود مونه» را در «موزه‎ی اورنجری» (Musée de l'Orangerie) به نمایش می‌گذارند. مونه از بنیان‌گذاران نقاشی امپرسیونیسم فرانسوی به حساب می‌آید و از نقاشی‌های معروف او که آن‌ها را با نام «مجموعهٔ تابلوهای نیلوفرهای آبی» (Nympheas) می‌شناسند، در این موزه نگهداری می‌شود. 

او این تابلوهای تماشایی را در فاصله‌ی دو جنگ جهانی کشید که نمادی از امید به برقراری صلح جهانی به شمار می‎رود. موزه‌ی «گالری ملی ژودوپوم» (Galerie nationale du Jeu de Paume) نیز یکی از بهترین مکان‌ها در پاریس برای بازدید از نمایشگاه‌های عکس، فیلم و آثار هنر معاصر محسوب می‌شود که نزدیک موزه‌ی اورنجری واقع شده است. البته بسیاری از آثار امپرسیونیست این موزه را به موزه اورسی انتقال داده‌اند که در شمار مشهورترین موزه‌های شهر پاریس قرار دارد.

باغ تویلری، از زیباترین پارک های عمومی پاریس

معماری ویژه و متقارن این باغ، نمونه‌ی بارزی از باغ‌های فرانسوی به حساب می‌آید و همانطور که گفتیم، طراحی آن را آندره لونوتر انجام داده است؛ یعنی همان کسی که معماری قصر کمتر شناخته شده‌ی «وو لو ویکومت» (Château de Vaux-le-Vicomte) و فضای سبز کاخ ورسای را برعهده داشت. 

بیش از 35 گونه‌ی مختلف از گل‌ها و درختان گوناگون در این باغ وجود دارد و دوستداران هنر و طبیعت قطعاً می‌توانند اوقات خوشی را در باغ تویلری داشته باشند. یکی از رویدادهایی که مردم محلی و گردشگران را سر ذوق می‌آورَد، «شهربازی سالانه» (Annual Fair) است که هر سال به مدت چند هفته از ماه ژوئن تا اوت در بخش شمالی این باغ برگزار می‌شود. 

این شهربازی سیار، بازی‌های مختلفی از جمله سرسره‌ی آبی، چرخ و فلک، ترن هوایی، بازی‌های جایزه‌دار و غیره را دربرمی‌گیرد که هم کودکان و هم بزرگسالان می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند.

باغ تویلری، از زیباترین پارک های عمومی پاریس

این باغ، 3 ورودی اصلی از سمت خیابان ریوولی، میدان کونکورد و «میدان کاروزل» (place du Carrousel) یا همان «کاروسل» دارد و مسیر عبور ویلچر و تجهیزات مختلفی را برای افرادی که مشکل شنوایی یا بینایی دارند نیز تدارک دیده‌اند. 

باغ تویلری در تمام طول سال باز است؛ اما باید نیم ساعت قبل از ساعت بسته شدن آن، از باغ خارج شوید. البته ساعت کاری این باغ در فصل‌های مختلف با هم فرق دارند؛ بنابراین بهتر است برنامه‌ی آن را قبل از بازدید چک کنید. همچنین 3 رستوران در باغ تویلری وجود دارد که می‌توانید برای صرف غذایی سبک به آن‌ها سر بزنید. 

علاوه بر جاذبه‌های ذکر شده در نزدیک این باغ، کاخ یا همان «اپرای گارنیه» (Palais Garnier) و «کاخ رویال» (Palais-Royal) نیز فاصله‌ی کمی با آن دارند و بهتر است فرصت را غنیمت شمرده و با چیدن برنامه‌ای زیرکانه، از تمام آن‌ها در یک روز دیدن کنید. همچنین پیشنهاد می‌کنیم بازدید از «طاق پیروزی کاروسل» را که در نزدیکی این پارک واقع شده از دست ندهید. این طاق به افتخار پیروزی‌های نظامی ناپلئون در سال 1806 بنا شده و از بناهای تاریخی مهم شهر پاریس به حساب می‌آید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار