gardeshban.ir

درياچه بز سينه که از آن با عنوان درياچه بزسينا هم نام برده مي شود، در قسمت شرقي قله بز سينه، از رشته کوه زاگرس بزرگ واقع شده و يکي از جاذبه هاي زيباي آذربايجان غربي است که در ۵۴ کيلومتري جنوب غربي اروميه قرار دارد.
کد خبر: ۲۶۱۰۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۹-1399 February 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
دریاچه بز سینه (بز سینا) سرچشمه دو رود بزرگ گدار و دیزج بوده و بربلندای آن یخچال و برف چال های دائمی وجود دارد که این رودها را در تمام فصول سال خروشان و مناطق کشاورزی پایین دست کوه را حیاط می بخشد.

دریاچه بز سینه (بز سینا) شامل دو دریاچه در ضلع شرقی قله بز سینه است. این دو دریاچه در فاصله ۴۰۰ متری از یکدیگر قرار گرفته اند. ارتفاع دریاچه جنوبی ۳۱۱۸ متر و ارتفاع دریاچه دوم یا شمالی از سطح دریا ۳۱۲۵ متر است. 

آب این دریاچه ها از ذوب برف یخچالهای بز سینه و بارش های جوی تامین میشود. دریاچه ها بیضی شکل هستند. قطر بزرگ دریاچه جنوبی ۲۳۰ متر و قطر کوچک آن ۱۰۰ متر و قطر بزرگ دریاچه شمالی ۳۱۰ متر و قطر کوچک آن ۱۱۰ متر است.

مردم روستاها و عشایر منطقه به زبان کردی و با گویش شیرین شکاکی صحبت میکنند و بوز سینه در گویش شکاکی به معنی سینه یخی بوده که این نام را از برف موجود در دهلیزهای همیشه پر برف خود در قسمت جنوبی کوه گرفته و به راستی اسم با مصمایی است.

آدرس : استان آذربایجان غربی – قله بز سینه








مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار