gardeshban.ir

موزه آلبرت هال جیپور از جاذبه‌های خوش نقش و نگار و مقاصد محبوب گردشگری شهر صورتی جیپور و کشور رنگارنگ هندوستان است که با معماری شگفت‌انگیز و نمای باشکوه خود چون جواهری گرانبها در میان سازه‌های شهری که به شهر عجایب معماری شهرت دارد، می‌درخشد.
کد خبر: ۳۰۳۳۲
تاریخ انتشار : جمعه ۳۱ مرداد ۱۳۹۹-1399 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
این مکان که در گذشته‌های نه چندان دور از آن به عنوان تالار موسیقی و مکانی برای برگزاری کنسرت‌های جیپور استفاده می‌گردید، امروزه با تغییر کاربری به موزه‌ای تماشایی، میزبان مقدم گردشگرانی است که برای تماشای بخشی از فرهنگ ارزشمند و غنی کشور هفتاد و دو ملت، گام در شهر اسرارآمیز جیپور می‌گذارند.

موزه آلبرت هال از جاذبه‌های خوش نقش و نگار جیپور هند

چرا بازدید از موزه آلبرت هال جیپور پیشنهاد می‌شود؟

آلبرت هال یکی از جذاب‌ترین مقاصد گردشگری و دیدنی‌ترین موزه‌های شهر جیپور است.

کلکسیون ارزشمندی از آثار هنری و تاریخی هندوستان را در خود جای داده است.

ساختمان موزه خود جزء اماکن تاریخی شهر جیپور بشمار می‌رود و از معماری بسیار جذاب و خیره‌کننده‌ای بهره‌مند است.

آثار موجود و تفکیک شده در بخش‌های مجزای این موزه، اطلاعات ارزشمندی را از هنر و فرهنگ کشور هندوستان به بازدیدکنندگان ارائه می‌دهند.

تاریخچه موزه آلبرت هال جیپور

سنگ بنای تاسیس موزه آلبرت هال جیپور در طول مدت بازدید پادشاه ولز از جیپور نهاده شد. تا آن زمان، هنوز مشخص نشده بود که قرار است از این تالار موسیقی به چه عنوان استفاده گردد؛ برخی پیشنهاد داده بودند که این مکان را به تالار شهر مبدل کنند و برخی دیگر خواستار تبدیل این مکان به مرکز آموزشی و فرهنگی بودند. 

بالاخره در سال ۱۸۸۰ ، ماهاراجه ساوای مادهو سینگ دوم (Maharaja Sawai Madho Singh II) درخواست دکتر تامس هندی (Dr. Thomas Holbein Hendley) را برای تبدیل این مکان به موزه صنایع دستی و هنرهای صنعتی پذیرفت و درب‌های موزه را در سال ۱۸۸۱ به روی بازدیدکنندگان گشود. استقبال زیاد بازدیدکنندگان از این موزه نه تنها موجب مقبولیت و محبوبیت هنر صنعت‌گری در جیپور گردید، بلکه سبب افزایش انگیزه هنرمندان و صنعت‌گران برای خلق آثاری ماندگار و ارزشمند شد. 

در سال ۱۸۸۷ و پس از احداث کامل این موزه به دست معمار مشهوری به نام ساموئل سوئینتون جیکوب، آلبرت هال به یکی از جاذبه‌های اصلی جیپور و مکانی برای تماشای شاهکارهای هنری صنعت‌گران هندی و الهام از آثار گرانبهای آن‌ها مبدل گردید.



معماری موزه آلبرت هال جیپور

همان‌طور که گفته شد، این موزه بدست ساموئل جیکوب که یکی از برجسته‌ترین معماران هندوستان بود، طراحی شد. جیکوب در طول طراحی این موزه از المان‌های سنتی معماری سازه‌های هندی به خوبی بهره برد و اثری را آفرید که یادگاری از اعصار مختلف، از دوران مغول گرفته تا راجپوت را در خود داده باشد. 

اگر از هنر شناخت و به معماری علاقه داشته باشید، در همان نگاه نخست عاشق نمای بیرونی این موزه خواهید شد: معماری ایندو ساراسنیک (تلفیقی از معماری گوتیک، اسلامی و نئوکلاسیک) این موزه چنان جذاب و دقیق کار شده که هر گردشگری را به حیرت و تحسین وا می‌دارد. موزه در بخش درونی خود از راهروهایی مزین به دیوارنگاره‌هایی که وقایع مختلف تاریخی را نقل می‌کنند، تشکیل شده است. 

درون موزه نقاشی‌های شگفت‌انگیزی را خواهید یافت که در آن‌ها نگاره‌هایی از رزمنامه پارسی که برای پادشاه اکبر تهیه شده بود، به تصویر کشیده شده‌ است. از دیگر بخش‌های برجسته معماری موزه می‌توان به صحن‌های مجزا، گذرگاه‌های طاق‌دار و برج‌های خوش نقش و نگاری اشاره کرد که به شایستگی غنای معماری سنتی هندی را به معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار داده‌اند.

موزه آلبرت هال از جاذبه‌های خوش نقش و نگار جیپور هند

آثار موجود در موزه آلبرت هال جیپور

کلکسیون ارزشمند موجود در این موزه از چندین بخش مجزا تشکیل شده است:

آثار هنری فلزی: این بخش از موزه، طیف وسیعی از فلزات قرن ۱۹ میلادی نظیر سینی‌های پایه دار، بشقاب‌های فلزی، سینی‌های کمیاب با نشان زودیاک، سپر مهاباراتا و دیگر اشکال مسی، برنزی و برنجی را در برمی‌گیرد.

زره‌ها و تجهیزات جنگی: این بخش به تجهیزات جنگی اختصاص یافته که توسط جنگجویان مختلف ایرانی، عرب، ترک، مغول و راجپوت استفاده شده است.

آثار سفالی: کلکسیون منحصربفرد و کمیابی از آثار سفالی ساخته شده در قرن نوزدهم در این بخش جای داده شده است.

نقاشی‌های مینیاتوری: نقاشی‌های مینیاتوری مربوط به وقایع و موضوعات مختلف تاریخ هندوستان در این مکان گنجانده شده است.

بخش جواهرات: مجموعه گرانبهایی از جواهرات خانواده شاهان و طبقه اشرافیان در این بخش نگهداری می‌گردد.

سایر بخش‌های موزه: در صورت تمایل و بازدید از بخش‌های ذکر شده فوق، می‌توانید از دیگر بخش‌های جذابی نظیر بخش پارچه و لباس، فرش، تجهیزات موسیقی، آثار چوبی، آثار هنری سنگی، تندیس‌ها و بخش آثار هنر بین‌المللی این موزه نیز دیدن کنید تا دست پر از آن بیرون آیید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از موزه آلبرت هال جیپور چقدر است؟

مانند سایر موزه‌های دنیا، موزه آلبرت هال جیپور نیز هزینه ورودی دارد و برای بازدید از آن باید مبلغ‌ نسبتا اندکی را بپردازید. ناگفته نماند که برای تماشای معماری شگفت‌انگیز و کلکسیون غنی و ارزشمند این موزه، دست کم به دو الی سه ساعت زمان نیاز دارید.

فصل مناسب برای بازدید از موزه آلبرت هال جیپور چه زمانی است؟

از آنجایی که این موزه در فضایی سرپوشیده قرار گرفته و از تهویه مناسبی برخوردار است، در هر فصلی از سال می‌توانید بدون هیچ نگرانی از وضعیت آب و هوا از آن دیدن کنید.

چگونه به موزه آلبرت هال جیپور برویم؟

دسترسی به موزه آلبرت هال جیپور -بدلیل قرار گرفتن در نزدیکی ایستگاه قطار مرتا رود جانکشن (Merta Road Junction)- از طریق ایستگاه‌ قطارهای محلی و اتوبوس‌های شهری بسیار ساده و آسان است.

در نزدیکی موزه آلبرت هال جیپور از چه جاهای دیدنی دیگری می‌توان بازدید کرد؟

باغ نهرو: ۲۲۰ متر

باغ رامنیواس: ۴۰۰ متر

کاخ شهر جیپور: ۱.۲ کیلومتر

موزه عروسک‌ها: ۱.۴ کیلومتر

سینمای راج ماندیر: ۱.۷ کیلومتر

پارک مرکزی جیپور: ۲.۵ کیلومتر

چه هتل‌هایی در نزدیکی موزه آلبرت هال جیپور برای اقامت وجود دارد؟

مسلیم مسافرخانا: ۵۰۰ متر

هتل سافایر: ۵۰۰ متر

هتل نانا کی هاولی: ۶۰۰ متر

هتل لرد پلازای جیپور: ۸۵۰ متر

چه رستوران‌ها و غذاخوری‌هایی نزدیک به موزه آلبرت هال جیپور هستند؟

رستوران فود برد: ۱۳۰ متر

رستوران پاوانا راجستهانی ویانجان: ۲۱۰ متر

رستوران هتل مغال دربار: ۴۵۰ متر

رستوران عنجومز الحبیب: ۴۵۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار