gardeshban.ir

فرودگاه بین المللی باکو یا همان فرودگاه بین المللی حیدر علی اوف، یکی ازبهترین پنج فرودگاه بین المللی کشور آذربایجان است و سالانه میزبان مسافران بی شماری از سراسر دنیا و به خصوص ایران قرار می گیرد.
کد خبر: ۳۵۱۷۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۹-1399 October 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
یکی از عمده دلایل سفر گردشگران به باکو بلیط هواپیما  ارزان و هزینه سفر باکو است. طبق آمار به دست آمده، فرودگاه بین المللی باکو سالانه به طور میانگین بیش از سه میلیون مسافر را به نقاط مختلف جهان جابجا می کند. تا سال 2004 میلادی، فرودگاه باکو با نام فرودگاه ین المللی بینا شناخته می شد. 

بینا، نام منطقه ای نزدیک شهر باکو است. اما، در همان سال 2004 نام فرودگاه به نام رئیس جمهور کشور آذربایجان، حیدر علی اوف تغییر یافت. با این وجود، در بیشتر نقاط دنیا مردم این فرودگاه را با نام فرودگاه بین المللی باکو می شناسند.

آمارها نشان می دهند در سال 2013، 2میلیون و 857هزار مسافر از طریق فرودگاه باکو به داخل و خارج کشور جابجا شده اند. به طور کلی، فرودگاه بین المللی باکو را می توان پرترددترین فرودگاه در منطقه قفقاز نامید. 

گرچه، نقش و موقعیت خاص فرودگاه نیز در این امر بی تأثیر نیست. چرا که فرودگاه بین المللی باکو یک ورودی ارتباطی مهم محسوب شده و پروازهای زیادی را از نقاط مختلف جهان پذیرا می شود. فرودگاه بین المللی باکو تمام سعی و تلاش خود را در راستای بهبود ارائه خدمات مطابق با استانداردهای جهانی به کار می گیرد.

همان طور که پیش تر هم اشاره کردیم، فرودگاه باکو در چهار گوشه دنیا و منطقه قفقاز جزو اصلی ترین شاهراه های ارتباطی است. به همین سبب نیز، اکثر پروازهای بین المللی شامل مسافربری، باربری و بازرگانی که پروازهای طولانی مدت داشته و در برخی فرودگاه ها نیز به توقف دارند، از مسیرهای هوایی منتهی به فرودگاه بین المللی باکو گذر می کنند.

بسیاری از ایرانیان، بلیط هواپیما باکو را به دلیل همسایگی به ایران و همچنین هزینه سفر ارزان با مقصود تجاری یا سیاحتی خریداری می کنند. پروازهای باکو از ایران توسط شرکت های هواپیمایی داخلی و خارجی به طور منظم ارائه می گردند و گردشگران ایرانی می توانند در هر زمان از سال به راحتی بلیط هواپیما باکو بخرند. فرودگاه بین المللی باکو پایگاه اصلی ایرلاین های آذربایجانی چون آذربایجان ایرلاینز، سیلک وِی و آزال است. 

از میان ایرلاین های ایرانی نیز شرکت های هواپیمایی چون هواپیمایی آتا، هواپیمایی ایران ایر، هواپیمایی ایران ایر کارگو و هواپیمایی ماهان در مسیر باکو پروازهای متعددی انجام می دهند. ازجمله فرودگاه های داخلی که با ایرلاین های مختلف پرواز باکو از ایران را میسر می کنند، فرودگاه بین المللی امام خمینی و فرودگاه بین المللی تبریز هستند.

فرودگاه بین المللی باکو، در 25 کیلومتری شهر باکو واقع شده و از طریق دو بزرگراهی که در سال های 2008 و 2009 میلادی در این منطقه ساخته شدند، قابل دسترسی بوده و با مسیرهای مختلف سطح شهر باکو نیز در ارتباط است. درباره معماری و طراحی فرودگاه بین المللی باکو می توان به عناصر چوبی و منسوجات آن اشاره کرد که به شکل کلاه مردان اروپایی در قرن شانزدهم میلادی به نام تریکورن (Tricorn) است. کار طراحی و پیاده سازی معماری فرودگاه بین المللی باکو توسط شرکت ترکیه ای Atoban انجام شده است.


اطلاعات فرودگاه باکو

نام فرودگاه بین المللی باکو: Baku International Airport

کد یاتا: GYD

کد ایکائو: UBBB

نوع فرودگاه: همگانی

ترمینال ها: 2 ترمینال مجزای مسافربری، 2 ترمینال باربری

ارتفاع از سطح دریا: 3 متر

وب سایت رسمی فرودگاه بین المللی باکو: www.airport.az

ترمینال های فرودگاه باکو

در فرودگاه بین المللی باکو دو ترمینال مخصوص مسافربری وجود دارند. پروازهای داخلی و خارجی از این ترمینال ها انجام می شوند. پروازهای باربری نیز از دو ترمینال مخصوص باربری پرواز می کنند. ساخت ترمینال قدیمی فرودگاه بین المللی باکو به زمان حکومت شوروی مربوط بود و به دلیل قدیمی بودن تخربی گشته و به جای آن ساختمان ترمینال جدیدی بنا نهاده شد. 

مساحت زمین ترمینال 1 تقریبا 65هزار متر مربع است و ظرفیت پذیرش 6 میلیون مسافر را دارد. همچنین، در ترمینال شماره 1، دوازده راهرو وجود دارند که مستقیما به هواپیما می رسند. ترمینال شماره 2 فرودگاه باکو نیز در سال 1989 ساخته شده و پروازهای داخلی آذربایجان از طریق آن انجام می شوند.

فعالیت پروازهای باربری فرودگاه باکو از سال 2005 میلادی شروع به فعالیت کردند و با توجه به امکانات وسیع و به روزشان جزو پیشرفته ترین و بزرگ ترین ترمینال های باربری منطقه قفقاز و کشورهای هم جوار محسوب می شوند.

راه های دسترسی به فرودگاه باکو

تاکسی: تاکسی های مخصوص فرودگاه، تاکسی های شخصی، تاکسی های رسمی و انواع شرکت های تاکسیرانی همیشه در محوطه فرودگاه باکو وجود دارند. تاکسی ها فاقد تاکسی متر بوده و مسافران وظیفه دارند آدرس را به خوبی به راننده توضیح دهند. همچنین، بهتر است مسافران پس از اعلام مسیر درباره کرایه تاکسی با راننده به توافق رسیده و بعد سوار شوند.

اتوبوس: در خارج از ساختمان اصلی فرودگاه باکو و در نزدیکی پارکینگ، اتوبوس های مخصوص مسافران فرودگاه مستقر شده اند. مسیر حرکت این اتوبوس ها از فرودگاه شروع شده و در ایستگاه پارک صمد وورغون به پایان می رسد.

مترو: اولین ایستگاه مترو نزدیک به فرودگاه باکو، ایستگاه کور اوغلو است. مسافران می توانند از طریق مترو پس از طی کردن 4 الی 6 مسیر، به مرکز شهر برسند.

مینی بوس: مسافران می توانند برای دسترسی به مرکز شهر با شماره گیری شماره 116 از مینی بوس های شرکت اکسپرس (Express) استفاده کنند.

فرودگاه بین المللی باکو یا فرودگاه بین المللی حیدر علی اوف/عکس

فرودگاه بین المللی باکو یا فرودگاه بین المللی حیدر علی اوف/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار