gardeshban.ir

شهر ژوهانسبورگ که در نزد مردم به «ژوبورگ»، «ژوزی»، «اگلی» و «شهر طلا»مشهور است؛ پایتخت اقتصادی و صنعتی آفریقای جنوبی به حساب می‎آید که به پشتوانه تاریخ غنی استخراج طلا استوار است. امروزه مقصد اول تمامی تور‌های آفریقای جنوبی این شهر زیباست.
کد خبر: ۴۷۵۳۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰-1400 August 27
گردشبان (gardeshban.ir) :

ژوهانسبورگ از یک شهر آلوده به جرم و جنایت، که تنها ایستگاه خودروهای سافاری بود به سرعت در حال تبدیل به یک مقصد پر جنب‌وجوش برای فرهنگ و هنر و گالری‌های هنری جذاب است؛ «مابوننگ» با رستوران‌های خیابانی، کافه‌ها، و استودیوهای هنری، امروزه تبدیل به برترین مقاصد گردشگری شده که موزه آپارتاید و تپه قانون اساسی در این پیشرفت نقش اساسی دارند اما نابرابری‌ها هنوز خودنمایی می‎کند.

شهرک کلبه‌ها در «سویتو»، محل تولد تفکر مبارزه برای دموکراسی، هنوز هم در تضاد کامل با ویلاهای محصور ثروتمندان و آسمان‌خراش‌های شهر قرار دارد. با این حال، تغییرات و تحولات سریع، گردشگران را وادار به توقف در ژوهانسبورگ می‌کند. گردشگران می‌توانند سوار یکی از قطارهای نوی «گوا-ترین» و اتوبوس‌ها بشوند یا یک راهنمای گردشگری در اختیار داشته باشند.

در نزدیکی مرزهای شهر، ماجراجویی‌های بیشتری انتظار گردشگران را می‌کشند. بازدیدکننده‌ها در پارک معروف شیرها می‌توانند با حیات‌وحش به طور مستقیم در ارتباط باشند، همچنین از قدم زدن در باغ‌های زیبای پارک «پرتوریا»، پایتخت اداری این کشور لذت ببرند. دیدن گهواره بشر که در لیست میراث جهانی یونسکو قرار دارد و از غنی‌ترین سایت‌های مردم‌شناسی به حساب می‌آید نیز خالی از لطف نیست.

1. موزه آپارتاید

موزه آپارتاید (Apartheid) به شکلی زیبا داستان آپارتاید را به‌وسیله عکس‌ها، اشیای هنری، روزنامه‌ها، نظرات شخصی مردم و همچنین فیلم‌ها و مستندها روایت می‌کند. مشاهده منظرها و شنیدن صداهای دوره آپارتاید، گردشگران را به فضایی می‌برد که گویی در آن دوره در حال زندگی هستند. این موزه گردشگران را به سفری خیالی به تاریخ آفریقای جنوبی می‌برد. تمامی اتفاقاتی که منجر به گذر از دوران ستم به عصر دموکراسی شده است در این موزه قابل مشاهده است. بازدید از این مجموعه حدود دو ساعت زمان می‌خواهد، کسانی که می‌خواهند اطلاعات بیشتری از جنگ مردم آفریقای جنوبی برای آزادی بدانند، باید همچنین «موزه باغ برگ نیلوفر»، مرکز سابق سران برای تحرکات آزادی بخش این کشور را ببینند.

موزه آپارتاید ژوهانسبورگ

2. تپه قانون اساسی

تپه قانون اساسی (Constitution Hill) درجایی با چشم‌انداز شهر ژوهانسبورگ قرار دارند که مکان قرارگیری زندان سابق بوده و نقش مهمی را در تاریخ آفریقای جنوبی ایفا می‌کند. در این مجموعه، بازدیدکننده‌ها می‌توانند در چهار موزه آثار گوناگونی را مشاهده کنند. موزه زندان زنان و موزه قلعه قدیمی که در مجموع به‌عنوان یک قلعه شناخته می‌شوند که در آن رفتارهای وحشیانه‌ای با زندانیان صورت می‌گرفت. از مشهورترین زندانیان سابق این مجموعه، می‌توان از «نلسون ماندلا» و «مهاتما گاندی» نام برد. ساختمان انتظار قدیم، امروزه به دادگاه عالی آفریقای جنوبی تغییر یافته است، جایی که به عنوان نماد آزادی شناخته می‌شود و در پی گسترش صلح و آزادی در سراسر جهان است. این دادگاه میزبان بازدیدکنندگانی است که می‌خواهند از نزدیک شاهد فرآیند رسیدگی به پرونده‌ها و کار قضاوت باشند. راهنمایان گردشگری در درک بهتر و بازدیدی پر بهره تر از این مکان اثرگذار خواهند بود.

تپه قانون اساسی آفریقای جنوبی

3. پارک گلد ریف سیتی

در  گلد ریف سیتی  (Gold Reef City)، هشت کیلومتر دورتر از مرکز شهر ژوهانسبورگ، بازدیدکنندگان با تاریخ استخراج طلا در طول بازدید از مجموعه پارک‌های موضوعی آشنا می‌شوند. بازدیدهای مخصوص خانواده‌ها در این پارک‌ها، آن‌ها را با ساختار اقتصادی و تجاری در دوره تاریخی استخراج طلا در آفریقای جنوبی آشنا می‌کند. آثار موجود شامل خانه‌ها، مغازه‌ها، تئاتر سلطنتی، یک هتل، خشک‌شویی سبک چینی، یک کارگاه خیاطی، یک آزمایشگاه شیمی، یک دفتر روزنامه و اولین بورس سهام در آفریقای جنوبی هستند. بازدیدکنندگان همچنین می‌توانند از یک معدن طلای متروکه بازدید نمایند. جایی که یکی از غنی‌ترین معادن طلای جهان به شمار می‌رود.

شهر صخره طلایی ژوهانسبورگ

4. سوتو و موزه ماندلا

سوتو (Soweto) مخفف شهرستان‌هایی است که در 20 کیلومتری جنوب غربی ژوهانسبورگ قرار دارند. بازدید از این فضا، گردشگران را به سفری خیالی به روح جنگ برای آزادی می‌برد. این مجموعه برنامه‌ریزی تفکیک شده‌ای دارد؛ جایی که بردگان سیاه پوست خارج از شهر اسکان داده می‌شدند. بسیاری از آن‌ها در فعالیت‌های استخراج آهن شرکت می‌کردند. این منطقه همچنین خاستگاه جنبش‌های دستیابی به دموکراسی نیز بوده است. در سال 1976، سوتو شاهد تحرکات علیه آپارتاید بود که دامنه آن به تمام کشور کشید شد. امروزه بازدیدکنندگان، سرزمینی پر از تضاد را مشاهده می‌کنند؛ عمارت‌های بزرگ و مجلل که در میان کلبه‌های ساده و محقر ساخته شده‌اند و دولت با ایجاد فضاهای سبز در تلاش برای از بین بردن تضاد شکل گرفته‌ی این منطقه است. راهنماهای گردشگری بازدیدکنندگان را به ارتباط با شهروندان و مشاهده سبک زندگی آنان فرا می‌خوانند. تورها همچنین بازدیدکنندگان را به خانه–موزه ماندلا می‌برند. ماندلا همراه همسر خود «وینی»، پیش از اینکه 27 سال زندانی شود، در آن زندگی می‌کردند. همچنین موزه «هکتور پیترسون» و «میدان آزادی» از دیگر نمادهای آزادی در سوتو هستند.

سوتو آفریقای جنوبی

5. منطقه مابوننگ

منطقه مابوننگ (The Maboneng) مثال خوبی برای پروژه‌های بازسازی فضاهای شهری است. مابوننگ در نزد مردم آفریقای جنوبی به معنای «مکان نورانی» است. امروزه این منطقه پر از رستوران‌ها، کافه‌ها، گالری‌های هنری، مغازه‌ها، هتل‌ها و مکان‌هایی تفریحی است که به شکلی هنرمندانه با زندگی شهروندان گره خورده‌اند. جذاب‌ترین بخش این منطقه بازار روزی است که محصولاتی از سرتاسر قاره آفریقا را برای فروش به مشتریان ارائه می‌کند. «خانه انقلاب» در این منطقه امروزه تبدیل به یک گالری شده است. علاوه بر این‌ها، این منطقه دارای یک سالن سینمای مستقل، بوتیک، هتل‌ها و مکانی مناسب برای گشت و گذار و قدم زدن و لذت بردن از یک خوراکی یا نوشیدنی خنک است.

منطقه مابوننگ

6. موزه ویکتوریایی لیندفیلد

هرکسی که به سبک زندگی ویکتوریایی علاقه‌مند است، قطعاً از بازدید موزه زنده و میراث مربوط به آن لذت خواهد برد. مالک کنونی این بنا «کاترین لاو»، که از سال 1967 در این مکان زندگی می‌کند، با لباس‌های سبک ویکتوریایی بر تن، از گردشگران استقبال می‌کند و آن‌ها را به بازدید از تمامی اتاق‌ها دعوت می‌کند. این خانه توسط یک معمار اهل آفریقای جنوبی به نام «هربرت بیکر» طراحی شده است. در طول بازدید گردشگران می‌توانند از مجموعه‌های اثاث منزل که از قرن 19 و 20 در این موزه به جای مانده است دیدن کنند. بازدید از این موزه، شکل اثرگذاری هنر ویکتوریایی بر سبک زندگی امروزی در ژوهانسبورگ را به خوبی نمایان می‌سازد. بازدید از این موزه دو ساعت زمان می‌خواهد و تاثیر زیادی بر ذهن مخاطب دارد. در انتهای بازدید، بازدید کنندگان می‌توانند از نوشیدن یک فنجان چای بر روی بالکن این بنا لذت ببرند.

آفریقای جنوبی

7. موزه ملی ارتش آفریقای جنوبی

همان گونه که از نام این موزه پیداست، موزه ملی ارتش آفریقای جنوبی تاریخچه، داستان‌ها و عملکرد ارتش را به بازدیدکنندگان نشان می‌دهد. این داستان‌ها شامل عملکرد ارتش آفریقای جنوبی در خلال جنگ جهانی دوم و همچنین ابزارها و تجهیزات نظامی است که مورد استفاده ارتش بوده است. نشان‌های اعطا شده به افسران و فرماندهان، تانک‌ها و همچنین وسایل پزشکی استفاده شده برای درمان مجروحان جنگی از اشیای موجود در این موزه است. تکنیک‌های درمان مجروحان دو جنگ «آنگلو زولو» و «جنگ جهانی اول» که مورد استفاده بوده‌اند نیز در این موزه به نمایش گذاشته می شود.

موزه ارتش ژوهانسبورگ

8. موزه هنر ویتز

این موزه که در سال 2012 گشایش یافت، مجموعه‌ای فوق‌العاده شامل هنر آفریقای جنوبی، غرب و مرکز آفریقا را ارائه می‌دهد. موزه هنر ویتز‌ (Wits Art) در بخش فرهنگی دانشگاه ویتز در منطقه «برامفونتین» قرار دارد و محل نمایشگاه‌های موقت دانشجویان و اساتید این دانشگاه است. پس از بازدید از موزه، گردشگران می‌توانند از یک میان وعده سبک و یک نوشیدنی در کافه مردمی این موزه لذت ببرند.

گالری هنری ژوهانسبورگ

9. تئاتر بازار

مجموعه تئاتر بازار (Market Theatre) در یک بنای تغییر کاربری داده شده، نقش اساسی در ایجاد فضای فرهنگی در ژوهانسبورگ را برعهده دارد. این تئاتر شامل چهار سالن اجرای نمایش است که بهترین نمایش نامه‌های آفریقای جنوبی در آن به اجرا در می‌آیند. این مجموعه همچنین شامل کتاب‌فروشی، گالری هنر و عکاسی و همچنین رستوران است. «کیپی» یک مرکز مهم موسیقی جاز است که موسیقیدانان مشهور عصرها در آن به اجرای برنامه مشغول‌اند. در پارکینگ مقابل این مجموعه، در زمینی مسطح، هر شنبه بازار روز برپا می‌شود؛ همچنین برای کامل شدن بازدید این مجموعه، «موزه آفریقا» که دارای بخش غنی نژادشناسی با اشیایی که معرف فرهنگ قبایل آفریقایی هستند، به روی گردشگران گشوده شده است.

تئاتر بازار ژوهانسبورگ

10. گالری هنری ژوهانسبورگ

در پارک «ژوبرت»، گالری هنر ژوهانسبورگ یکی از بزرگ‌ترین گنجینه‌های هنری آفریقا با بیش از 9000 اثر هنری قرار دارد که در هر مقطع زمانی، تنها بخش کوچکی از آن‌ها به نمایش در می‌آیند. متأسفانه گالری پیش‌تر وضعیت بهتری داشت اما با این حال هنرمندان هنوز بازدید از این مجموعه را غنیمت می‌شمارند. این گالری بر آثار هنرمندان آفریقایی و اروپایی تمرکز دارد و شامل هنرهای دستی، طراحی‌ها، موزاییک‌کاری و نقاشی از قرن 17 تاکنون است. از هنرمندان این آثار می‌توان به «پیکاسو»، «مونه»، «رودین» و «هنری مور» در کنار هنرمندان آفریقایی مثل «ویلیام کنتریج» نام برد. آثار مجسمه‌سازی در حیاط مجموعه در معرض دید عموم قرار گرفته‌اند. لازم به ذکر است که گالری در قسمت نا امن شهر قرار دارد، پس توصیه می‌شود تا گردشگران با یک تاکسی مستقیم به مجموعه وارد شوند.

گالری هنری ژوهانسبورگ


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار