gardeshban.ir

این کوه در بخش جنوب‌غربی زابل واقع شده، ابتدا باید خود را به شهر زابل برسانید که برای رفتن به این شهر راحت‌ترین راه، مسیر هوایی است.
کد خبر: ۴۹۵۵۸
تاریخ انتشار : شنبه ۱۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
ایران سرزمینی چهارفصل با پیشینه‌ای تاریخی است که در هر شهر و استان آن آثار و ردپای به جا مانده از تاریخ کهن ایران مشاهده می‌شود. استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های زیبا با طبیعتی منحصربه‌فرد و متفاوت است که در بخش جنوب‌شرقی ایران واقع شده. 

این استان دارای جاذبه‌های تاریخی بسیار از زمان پادشاهان گذشته است و به دلیل داشتن آب‌وهوای گرم و معتدل در طول سال گردشگران بسیاری را به سمت خود می‌کشاند. 

یکی از مهم‌ترین و دیدنی‌ترین جاذبه‌های گردشگری زابل که هم جنبه طبیعت‌گردی و هم تاریخی دارد و در بین گردشگران از محبوبیت بالایی برخوردار است، کوه خواجه زابل نام دارد که در فاصله‌‌ای نزدیک به شهر زابل واقع شده است. 

این کوه علاوه بر زیبایی طبیعی خود دارای آثار تاریخی زیبا و متنوعی است. در این مطلب با ما همراه باشید تا درباره این جاذبه زیبا و طبیعی بیشتر بدانید.

کوه خواجه زابل؛بزرگ‌ترین معماری خشتی باقی مانده از دوره پارت‌ها+عکس

درباره کوه خواجه زابل بیشتر بدانیم

کوه خواجه بزرگ‌ترین معماری خشتی باقی مانده از دوره پارت‌ها است که آثار تاریخی بسیاری از زمان ساسانیان و اشکانیان در دل این کوه جای دارد و دارای ظاهری ذوزنقه‌ای شکل و متشکل از گدازه‌های بازالیتی سیاه رنگ که به مرور زمان در مجاورت دریاچه هامون تشکیل شده است.

ارتفاع این کوه به طور تقریبی ۶۰۹ متر از سطح دریا است که علاوه بر زیبایی بصری و طبیعی، بسیاری از آثار تاریخی و بناهای کهن از ادوار گذشته را در خود جای داده. از جمله مهم‌ترین آثاری که در کوه خواجه قرار گرفته می‌توان به یکی از مهم‌ترین سایت‌های باستانی سلسله اشکانیان اشاره کرد که به تخت جمشید خشتی معروف است، اما متاسفانه به دلیل عوامل طبیعی و رفت‌وآمدهای انسانی بسیاری که در طول زمان از این کوه شده بخشی از آن فرسوده و تخریب شده است.

چرا بازدید از کوه خواجه زابل را پیشنهاد می ‌کنیم؟

کوه خواجه در استان سیستان و بلوچستان و در نزدیکی شهر زابل واقع شده و به دلیل قرار گرفتن آرامگاه خواجه مهدی که بر فراز این کوه قرار دارد نام آن به کوه خواجه شهرت پیدا کرده است. اما از گذشته تا به امروز این کوه علاوه بر کوه خواجه به نام‌‌های دیگری مانند، کوه نور، خواجه غلطان، کوه موعود، کوه رستم، کوه اوشیدا و کوه باطنی در بین مردم و بومیان شهرت پیدا کرده که معروف‌ترین آن‌ها کوه رستم، کوه اوشیدا و کوه خواجه است. 

کوه خواجه زابل در میان تالاب هامون واقع شده و به دلیل اهمیت بالا و تقدسی که دریاچه هامون برای زرتشتیان، مسیحیان و مسلمانان دارد این کوه را در بین مردم بسیار باارزش و مقدس کرد. علاوه بر کوه و دریاچه هامون براساس شواهد به دست آمده بناها و آثاری از زمان ساسانیان و اشکانیان در این کوه وجود دارد. به همین دلیل کوه خواجه از جمله جاذبه‌های گردشگری زابل است که در بین مردم بومی و گردشگران شهرت بسیاری دارد.

ویژگی ‌های طبیعی و گردشگری کوه خواجه زابل

همان‌طور که گفتیم کوه خواجه اهمیت تاریخی بسیاری دارد و به همین دلیل در فواصل مختلف مورد بررسی باستان شناسان و محققان مختلف قرار گرفته است. از جمله ویژگی‌های منحصربه‌فرد این کوه می‌توان به آثار تاریخی به جا مانده از زمان اشکانیان و ساسانیان اشاره کرد. 

مهم‌ترین و اصلی‌ترین بخش کوه خواجه که در قسمت جنوب‌شرقی این کوه واقع شده مجموعه قلعه کافرون و کک کهزاد نام دارد و از بقایای قلعه کافرون می‌توان به سه دیواره دفاعی، دروازه، راهرو، حیاط، آتشکده و... اشاره کرد.

بخش دوم این مجموعه که مشرف به قلعه کافرون است کک کهزاد نام دارد که بنا به گفته‌ها در گذشته محل شاه‌نشین ارگ بود. هم‌چنین دارای سبک معماری متفاوت و تزیینات معماری است که بخشی از آن به سبک یونانی و بخشی به سبک هخامنشی و هنر بین‌النهرین است.

کوه خواجه زابل؛بزرگ‌ترین معماری خشتی باقی مانده از دوره پارت‌ها+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به کوه خواجه زابل

در بازدید از کوه خواجه می‌توانید سری به دریاچه زیبای هامون بزنید و از زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید. هم‌چنین مقبره خواجه مهدی که بر فراز این کوه قرار دارد، قبور اسلامی که حدود ده هکتار از سطح کوه را پوشانده و بسیار دیدنی و حیرت‌آور هستند، گالری کوه خواجه که تشکیل شده از آتشدان، اتاق طواف و رواق‌هایی با انواع نقاشی‌های دیواری از پادشاهان، بزرگان و داستان‌های مذهبی دوران که در دل کوه قرار دارند و بعضی از آن‌ها تا سقف هم ادامه دارند، کوشک چهل دخترون، قلعه کافرون و کک کهزاد که در دل کوه واقع شده‌اند و دارای معماری زیبا با سبک‌های متفاوت هستند و قدمگاه حضرت علی و دره سوخته که از دیگر آثار به جا مانده از این کوه تاریخی هستند.

چگونه به کوه خواجه زابل برویم؟

این کوه در بخش جنوب‌غربی زابل واقع شده، ابتدا باید خود را به شهر زابل برسانید که برای رفتن به این شهر راحت‌ترین راه، مسیر هوایی است. از زابل تا کوه خواجه حدود ۴۰ کیلومتر فاصله است، بعد از رسیدن به شهر زابل با اتوبوس‌های مسافربری داخل استان به جاده زابل- محمدآباد رفته و بعد از طی مسیری چند کیلومتری کوه خواجه را مشاهده می‌کنید. بعد از آن باید از چند روستا به سمت هامون‌شهر و روستای لطف‌الله بروید تا به کوه خواجه برسید. اگر با ماشین شخصی قصد سفر دارید بعد از رسیدن به زابل باید از بلوار شهید میرحسینی و فلکه رستم به سمت جاده زابل- محمدآباد رفته و مسیر گفته شده در بالا را ادامه دهید تا به آن‌جا برسید.

حرف آخر

استان سیستان و بلوچستان از جمله استان‌های زیبا و خوش‌ آب‌وهوای ایران است که آثار و جاذبه‌های تاریخی و طبیعی بی‌شماری دارد و کوه خواجه از جمله جاذبه‌های گردشگری زابل است که در بین گردشگران و اهالی منطقه شهرت بالایی دارد. این کوه فاصله چندانی با زابل ندارد و با ماشین شخصی یا اتوبوس‌های بین شهری و با طی مسیری پیاده می‌توانید از این جاذبه زیبا دیدن کنید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار