gardeshban.ir

هزار کوه کرمان که به کوه هزاران نیز معروف است با ارتفاع ۴۵۰۱ متر در بخش جنوبی شهرستان راین قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۳۴۸
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰-1400 October 13
گردشبان (gardeshban.ir) :
هزار کوه کرمان که به کوه هزاران نیز معروف است با ارتفاع ۴۵۰۱ متر در بخش جنوبی شهرستان راین قرار دارد. قله هزاران عنوان بلندترین نقطه جنوب ایران و فلات مرکزی را به خود اختصاص داده است. 

این منطقه تماشایی از پوشش گیاهی بسیار متنوعی برخوردار است. انتخاب نام هزار یا هزاران برای این کوه از همین امر ناشی می‌شود.

هزار کوه کرمان؛ بلندترین نقطه جنوب ایران و فلات مرکزی+عکس

این قله سر به فلک کشیده، روستاها و مناظر دیدنی فراوانی را در دامان خود جا داده است. از این جمله، می‌توان آبشار راین و رودخانه‌های مرغزار و ‌تهرود را برشمرد که از همین کوه سرچشمه می‌گیرند. در فاصله اندکی از هزاران، زیارت‌گاهی را می‌توان دید که از ساختاری سنگی و چهارگوش برخوردار است. باستان‌شناسان این زیارتگاه را مشابه عبادت‌گاه‌هایی می‌دانند که به آناهیتا الهه آب نسبت داده می‌شوند.

روستای باب زنگی یا در زنگی با قرار گرفتن در دامنه این کوه زیبا، مرتفع‌ترین منطقه مسکونی ایران لقب گرفته است. علاقه‌مندان به ورزش کوه‌پیمایی با صعود از ضلع شمالی و با پشت سر گذاشتن جان‌پناه هزار، خود را به قله این کوه مرتفع می‌رسانند. 

جان‌پناه هزار، اقامت‌گاهی سنگی است که در ارتفاع ۳۱۰۰ متری این کوه واقع شده و می‌تواند پذیرای ۲۵ نفر باشد. با توجه به ویژگی‌های زیست محیطی و شرایط آب‌وهوایی این ناحیه، از اوایل بهار تا اواخر تابستان را می‌توان بهترین زمان سفر به هزار کوه دانست.

چرا بازدید از هزار کوه کرمان را پیشنهاد می کنیم؟

• بازدید از مرتفع‌ترین نقطه فلات مرکزی ایران
• آشنایی با اکوسیستم منحصر به‌فرد و گونه‌های گیاهی و جانوری این منطقه
• بازدید از مرتفع‌ترین روستای ایران
• بازدید از زیارت‌گاه‌های باستانی این ناحیه
• بازدید از اماکن تاریخی و یادگارهای باستانی نزدیک به هزار کوه
• آشنایی با فرهنگ و آداب‌ورسوب اهالی صمیمی منطقه
• مشاهده نحوه زندگی و آداب‌ورسوم عشایر منطقه و سبک زندگی منحصر به‌فرد آن‌ها
• تفرج در دشت‌های سرسبز و پر گل این ناحیه
• کوه‌پیمایی در مسیری زیبا و آرامش‌بخش
• صعود به بلندترین قله فلات مرکزی ایران
• بازدید از آبشارها، رودخانه‌ها و سایر جلوه‌های طبیعی این ناحیه

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته هزار کوه کرمان

هزار کوه کرمان با قله‌ای مخروطی شکل و منفرد در قلب فلات مرکزی ایران جا گرفته و جلوه‌های طبیعی فراوانی را در خود دارد. از این میان، می‌توان به آبشار زررودِ اشاره کرد که بر دیواره شمالی هزار کوه می‌درخشد. آبشار کوه شاه نیز یکی دیگر از زیبایی‌های هزار کوه است که با ارتفاعی معادل ۱۵ متر بر پیشانی این کوه بلند جریان دارد.

در فاصله نزدیکی از هزاران، روستای گلوچار قرار دارد. این روستای زیبا با درختان ارس پوشیده شده است. عمر هر یک از این درختان به صدها سال می‌رسد. با صعود بر قله مرتفع هزار کوه به‌سادگی می‌توان چادرهای عشایری را مشاهده کرد که به‌صورت فصلی در دامنه‌های سرسبز این کوه اقامت می‌کنند. آبشار راین نیز از دیگر جلوه‌های طبیعی این ناحیه است که خود از دیدنی‌ترین جاذبه‌های اطراف کرمان به حساب می‌آید.

دوست‌داران ورزش کوه‌پیمایی و علاقه‌مندان به طبیعت‌گردی هر ساله در فصل بهار و تابستان به سمت قله هزار کوه حرکت می‌کنند. مردمان صمیمی و اهالی میهمان‌نواز روستاهای این ناحیه با آغوش باز از گردشگران و مسافران هزاران استقبال می‌کنند.

چگونه به هزار کوه کرمان برویم؟

خرید بلیط هواپیما چارتر به مقصد کرمان یکی از مقرون به‌صرفه‌ترین روش‌های سفر هوایی به این منطقه است. پس از رسیدن به این شهر، کافی است مسافتی معادل ۱۰۰ کیلومتر را به سمت جنوب کرمان طی کنید تا به دامنه‌های زیبایی هزار کوه برسید. علاقه‌مندان به سفرهای جاده‌ای هم با استفاده از قطار، اتوبوس یا خودروی شخصی می‌توانند به سمت کرمان حرکت کنند و در فاصله ۱۰۰ کیلومتری جنوب این شهر به کوه هزار دسترسی یابند.

هزار کوه کرمان؛ بلندترین نقطه جنوب ایران و فلات مرکزی+عکس

جاهای دیدنی نزدیک به هزار کوه کرمان

از دیدنی‌ترین جاهای نزدیک به هزار کوه کرمان می‌توان آبشار کوه شاه را نام برد. این آبشار زیبا با قرار گرفتن در دامنه‌های هزاران کوه و در فاصله ۱۲ کیلومتری شمال غربی شهر رابر از بهترین مکان‌های گردشگری در فصول بهار و تابستان به حساب می‌آید. روستاهای باب زنگی و اردیکان هم در ارتفاع ۳۳۰۰ متری هزاران کوه قرار گرفته و هر یک از جلوه‌های طبیعی منحصر به‌فردی برخوردارند. در این میان، روستای گلوچار واقع در رابردره یکی از تماشایی‌ترین مکان‌هایی است که با درختان چند صد ساله ارس پوشیده شده است.

تخت سرطشتک واقع در بلندی‌های هنزا دشتی مسطح و بسیار زیبا است که در فصل بهار از گل‌های رنگارنگ و گیاهان وحشی پوشیده می‌شود. دیدنی‌های اطراف هزار کوه بی‌شمارند. علاوه بر آن‌چه گفته شد، گردشگران پس از سپری کردن اوقاتی خوش در قله مرتفع و دامنه‌های سرسبز این کوه می‌توانند به عشق آباد اسکر سری بزنند. این مکان با طبیعتی بسیار زیبا و با صفا پذیرای گردشگران و میهمانان خود خواهد بود.

علاقه‌مندان به مکان‌های تاریخی هم با مراجعه به روستای اشکان سیه بنوئیه رابر می‌توانند از این دهکده زیبا و به‌یادگار مانده از دوران حکمرانی اشکانیان بازدید کنند. در این میان، محوطه باستانی قره قطوئیه با گنجینه‌های فراوانی که در دل دارد یکی دیگر از مکان‌های تاریخی این ناحیه به حساب می‌آید. در صحبت از اماکن دیدنی اطراف هزار کوه، لازم است به قلعه راین، قلعه رابر به جا مانده از دوره قاجاریه و قلعه دیلم به یادگار مانده از دوران فرمانروایی دیلمیان نیز اشاره کنیم.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به هزار کوه کرمان

از بهترین و شناخته‌شده‌ترین هتل‌ها و اقامتگاه‌های نزدیک به هزار کوه کرمان می‌توان نمونه‌های زیر را برشمرد:

فاصله هزار کوه تا اقامت‌گاه بوم‌گردی قندچین: ۵۳ کیلومتر

فاصله هزار کوه تا اقامت‌گاه بوم‌گردی آقای نقاش: ۵۳٫۶ کیلومتر
فاصله هزار کوه تا اقامت‌گاه بوم‌گردی شهریار: ۵۲٫۹ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار