gardeshban.ir

اگر می‌خواهید تجربه‌ی متفاوتی را در فصول سرد سال تجربه کنید به جنگل حرا هرمز بروید. بلیط هواپیما می‌گیرید و در بندرعباس یا قشم فرود می‌آیید.
کد خبر: ۴۹۹۳۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ دی ۱۴۰۰-1400 October 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
هر وقت به جنگل می‌روید ناخودآگاه انتظار دارید که با انبوهی از درخت‌ها مواجه شوید. این درخت‌ها ریشه دارند؛ ساقه دارند که قامت آنها را شکل می‌دهد و برگ و میوه که برای هر درختی خاص است. جنگل به‌کمک این درخت‌ها هوا را برای ما تصفیه می‌کند و آن را خالی از اکسیژن نمی‌گذارد. اگر به جنگل حرا هرمز بروید درخت‌های معمولی را نمی‌بینید!

جنگل حرا هرمز؛ طبیعت کارت پستالی و زیبای جنوب ایران+عکس

دریای عمان و خلیج فارس مرزهای جنوبی ایران را آبی می‌کنند و در مرز این دو آبگیر بزرگ جزیره‌ی کوچکی وجود دارد که جنگل متفاوت حرا را در ساحل شمالی خود دارد. این جزیره‌ی کوچک هم‌نام تنگه‌ی هرمز است.

تصور کنید که در فصل‌های سرد سال بدون لباس‌های گرم در جنگل دارید گردش می‌کنید و هم‌زمان روی قایق در دریا به این سمت و آن سمت می‌روید؛ این تصو غلطی نیست! بدانید جنگلی با این ویژگی‌ها وجود دارد. جنگل حرا جای خوبی برای تفریح در فصول سرد سال و هم فصل معتدل بهار است.

اگر می‌خواهید تجربه‌ی متفاوتی را در فصول سرد سال تجربه کنید به جنگل حرا هرمز بروید. بلیط هواپیما می‌گیرید و در بندرعباس یا قشم فرود می‌آیید. سپس به‌سمت هرمز راه می‌افتید و به گردش در جنگل دریایی حرای آن مشغول می‌شوید. خاطره‌ی رفتن به غار حرا هرمز در دفتر خاطرات شما خاص خواهد شد.

چرا بازدید از جنگل حرا هرمز را پیشنهاد می ‌کنیم؟

رفتن به جنگل حرا یک تجربه‌ی متفاوت از گردش داخل جنگل است. درخت‌هایی دارد که با درخت‌های معمول جنگل‌های خشکی فرق می‌کند؛ درخت‌هایی دارد که در داخل آب شور دریا رشد می‌کنند. تدبیر این درخت‌ها برای بقا جالب است؛ دانه روی درخت مادر جوانه می‌زند و رشد می‌کند و پس از نهال شدن خود را از درخت مادر جدا می‌کند.

جنگل‌های حرا در سواحل جنوبی خلیج فارس و دریای عمان پراکنده‌اند و شما از هر ساحل جنوبی جنگل حرا را در نزدیکی خود پیدا می‌کنید؛ شما از استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و بوشهر به جنگل حرا دسترسی دارید و با کمی پرس‌وجو به جنگل حرا می‌رسید. اگر دوست دارید که از این گونه جنگل‌ها دیدن کنید جنگل حرا هرمز پیشنهاد جالبی است.

جزیره‌ی کوچک هرمز شما را به بازدید از جنگل حرای خود دعوت می‌کند. چرا من باید به یک جزیره‌ی کوچک بروم؟ آیا پشیمان نمی‌شوم؟ شما وقتی به جنگل حرا در هرمز رفتید مجبور نیستید بلافاصله پس از بازدید از جنگل کوله‌بار خود را جمع کنید و جزیره را ترک کنید. نترسید! حوصله‌ی شما در جزیره‌ی هرمز سر نمی‌رود. شما برای مدتی در جزیره بمانید و از قلعه‌ی پرتغالی‌ها، ساحل لاک‌پشت‌های هرمز، غار رنگین‌کمان و ... دیدن کنید.

ویژگی های طبیعی و گردشگری برجسته ی جنگل حرا هرمز

گیاهان مانگرو از تیره‌ی شاه پسند گیاهی در بین خود دارند که حرا نام دارد و نام علمی آن هم‌نام ابوعلی سینا، دانشمند بزرگ ایرانی، است و Avicennia marina خطاب می‌شود.

وقتی به جنگل حرا هرمز می‌آیید با درخت‌هایی مواجه می‌شوید که محل زندگی آنها آب شور دریا است؛ این درخت‌ها با خاصیتی که در پوست خود دارند با آب شور کنار می‌آیند. درخت‌های حرا با طولی بین ۳ تا ۶ متر خود را از آب دریا بیرون می‌آورند و برگ‌های سبز و روشن خود را به نمایش می‌گذارند.

ریشه‌ی درخت‌های حرا حتماً توجه شما را جلب می‌کند. درخت حرا ریشه‌ای دارد که بیرون از آب می‌پیچد و به درخت شکل مارپیچی می‌دهد. این ریشه‌های هوایی ادامه‌ی ریشه‌های اصلی هستند؛ ریشه‌های اصلی طول کوتاه دارند و نقطه‌ی شروع آنها در عمق کمی قرار دارد.

فصول سرد سال زمان مناسبی برای رفتن به جنگل حرا در هرمز است. هرچند اگر می‌خواهید منظره‌ای ناب ببینید ماه خرداد زمانی استثنایی برای گردش در جنگل حرا هرمز است. در این ماه درخت‌های حرا شکوفه می‌دهند و منظره‌ای درست می‌کنند که برای عکاسی سوژه‌ای عالی است. درخت حرا میوه هم می‌دهد که بادامی‌شکل است.

رشد درخت‌های حرا در ساحل هرمز مردابی را شکل می‌دهد که محل مناسبی برای زندگی جانداران مخصوصاً پرندگان است. شما با قایق‌هایی که در اسکله‌های جنگل حرا هرمز می‌بینید به گردش در جنگل مشغول شوید، عکس‌های خود را بیاندازید و از صدای حیات در دل آن هم لذت ببرید. به‌دلیل اینکه جنگل حرا در هرمز میزبان پرندگان مهاجر است منطقه‌ای حفاظت شده است و قصد شکار در آن را نکنید.



چگونه به جنگل حرا هرمز برویم؟

هرمز جزیره‌ای است که بخش مرکزی آن مرتفع است و مردم تنها در بخش شمالی آن زندگی می‌کنند و یک شهر را تشکیل می‌دهند. شما با جاده‌ی کرانه به جاذبه‌های مختلف و مخصوصاً جنگل حرا هرمز در این جزیره‌ی کوچک دسترسی دارید. وقتی از شهر راه می‌افتید باید به سمت شرق بروید و مسافت حدود ۳ کیلومتری را طی کنید تا به جنگل برسید.

رفتن به جنگل حرا هرمز بهانه‌ی خوبی برای سفر مردم تهران در فصول سرد سال است؛ یک پرواز تهران بندرعباس یا تهران قشم می‌تواند آنها را برای مدتی از هوای سرد و گاهی خیلی آلوده‌ی شهر دور کند. جزیره‌ی هرمز در نزدیکی بندرعباس و قشم است و با یک سفر دریایی کوتاه می‌توان به آنجا رسید.

جاهای دیدنی نزدیک به جنگل حرا هرمز

اگر بعد از گردش در جنگل حرا در هرمز تصمیم گرفتید که برای مدتی در جزیره بمانید پشیمان نمی‌شوید. شما می‌توانید به شهر بروید و در آن به تفریح خود مشغول بشوید؛ هنگام گردش در شهر تماشای قلعه‌ی پرتغالی‌ها از یاد نرود.

جاده‌ی کرانه را می‌توانید بعد از جنگل حرا ادامه دهید و از زیارتگاه خضر نبی و ساحل لاک‌پشت‌ها که زیاد از جنگل دور نیستند دیدن کنید.

هتل ها و اقامتگاه های نزدیک به جنگل حرا هرمز

در جزیره‌ی هرمز نگران جا برای ماندن نشوید. این جزیره وسعت زیادی ندارد و هر جای جزیره بروید فاصله‌ی شما تا شهر زیاد نیست.

اگر به جنگل حرا هرمز رفتید می‌توانید برای استراحت و ماندن به استراحتگاه مادر حسن یا هتل ساحل سرخ بروید که فاصله‌ای تقریباً ۳ کیلومتری با جنگل دارند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار