gardeshban.ir

آلوارس، یکی از روستاهای زیبا و دیدنی اردبیل است که در 12 کیلومتری شهرستان توریستی سرعین قرار دارد.
کد خبر: ۴۹۹۶۹
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۸ دی ۱۴۰۰-1400 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
آلوارس، یکی از روستاهای زیبا و دیدنی اردبیل است که در 12 کیلومتری شهرستان توریستی سرعین قرار دارد. این روستا در دامنه‌ی کوه‌های سبلان واقع شده و یک منطقه ییلاقی محسوب می‌شود. از این رو، تابستان‌هایی خنک و مطبوع دارد و زمستان‌ها آن نیز بسیار سرد و پوشیده از برف است. 

روستا، پیست اسکی و تله کابین آلوارس در اردبیل+ تصاویر

آلوارس، در فصل‌های سرد سال، مقصدی مناسب برای آن‌هایی است که اهل ورزش‌های زمستانی هستند و از تفریحاتی چون اسکی لذت می‎برند. اگر به دنبال مناظر زیبا با چشم‌اندازهای دیدنی هستید، پیشنهاد می‌کنیم بهار و تابستان آلوارس اردبیل را از دست ندهید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا با آلوارس اردبیل و جاذبه‌های آن بیشتر آشنا شوید.   

آلوارس، روستایی زیبا و دیدنی در اردبیل است که در دامنه کوه‌های سبلان قرار دارد. این روستا در  ارتفاع 2000 متری از سطح دریا واقع شده و چشم‌اندازهایی دیدنی از مناظر زیبای اطراف را به نمایش می‌گذارد. یکی از جالب‌ترین نکات مربوط به این روستا، نام آن می‌باشد که برای بسیاری از افراد عجیب است. 

داستان‌های متفاوتی در مورد نام‌گذاری این روستا وجود دارد. بر اساس یکی از این داستان‌ها، در گذشته‌های دور آلوارس پوشش گیاهی متنوعی داشته و پر از درختانی چون سرو تبریزی، بید و شمشاد بوده است. همین‌ مسئله باعث شد تا مردمان روستا به سمت نجاری روی آورند و این شغل را برای کسب درآمد انتخاب کنند. افرادی که در منطقه آلوارس یا روستاهای اطراف آن ساکن بودند، برای تهیه الوار به این روستا می‌آمدند و  آن را الوارستان می‌نامیدند. عده‌ای دیگر بر این باورند که قومی با نام پارس در این مکان سکونت داشتند و نام خود را بر روی روستا گذاشتند. بر این اساس، روستا در گذشته با نام آل پارس شناخته میشد که در نهایت به شکل آلوارس درآمد.   

روستای آلوارس، از توابع شهرستان سرعین محسوب می‌شود و حدود ۱۲ کیلومتر با این شهر فاصله دارد.  در حال حاضر حدود 1300 نفر در این روستا زندگی می‌کنند که در واقع اهالی این منطقه محسوب می‎شوند.  مردم آلوارس به زراعت و دامداری مشغول هستند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. گندم و جو، محصولات گوشتی، لبنیات و عسل، از جمله مواردی هستند که در این روستا تولید می‌شوند. از دیگر تولیدات اهالی روستا می‌توان به صنایع دستی آن اشاره کرد که شامل انواع گلیم، جاجیم، فرش، جوراب و ... می‌باشد.

علاوه بر این، تعدادی عشایر نیز در منطقه بین روستا تا پیست اسکی آلوارس ساکن هستند. عشایر این منطقه زندگی ساده‌ای دارند و به دور از شلوغی و تجملات شهری، در منطقه‌ای خوش‎آب‌وهوا به آرامی روزگار خود را می‌گذرانند. آن‎ها در چادر زندگی می‌کنند و به دامداری مشغول هستند.  عشایر آلوارس محصولات لبنی خود شامل دوغ، کشک، ماست، پنیر، کره و ... را می‌فروشند و از این طریق کسب درآمد می‌کنند. زنان روستا نیز به بافندگی مشغول هستند و نان‌های محلی خوشمزه‌ای می‌پزند.

آلوارس اردبیل شاید چندان شناخته شده نباشد، اما جاذبه‌های طبیعی و تفریحی متنوعی را در خود جای داده است. این روستا منطقه‌ای بسیار مناسب برای آن‌هایی‌ است که به دنبال طبیعت بکر و جذاب هستند و از تفریحات زمستانی مانند اسکی لذت می‌برند.

روستا، پیست اسکی و تله کابین آلوارس در اردبیل+ تصاویر

جاذبه‌های گردشگری آلوارس

آلوارس منطقه‌ای خوش‌آب‌وهوا در دامنه‌ی سبلان است. این منطقه در فصل بهار طراوت و تازگی خود را دوباره به دست آورده و پر از گل‌های ختمی، لاله‌های سرخ و شقایق‌های زیبا می‏شود.  دشت‌های سرسبز و پر از گل آلوارس، چشم‌اندازهایی زیبا و دیدنی ایجاد می‌کند که در نوع خود بی‌نظیر است. این منطقه دارای چشمه‌های آب متعددی نیز می‌باشد که به زیبایی در روستا جاری شده و شادابی فوق‌العاده‌ای به آن می‌بخشند. یکی از این چشمه‌ها، چشمه مین‌بلاغ نام دارد. اگر اهل ماهیگیری باشید، می‌توانید لوازم موردنیاز را به همراه ببرید و ماهی‌های آزاد و قزل‎‌آلای تازه را از این چشمه‌ی گوارا صید کنید.

چشمه و آبشار گورگور نیز از جمله جاذبه‌های این منطقه است که در نزدیکی روستای آلوارس قرار دارد. این چشمه به زیبایی از دل صخره‌ها به بیرون تراوش می‌کند و به سمت پایین سرازیر می‌گردد. ارتفاع این آبشار  حدود ۱۲ متر است. از دیگر جاذبه‌های روستای آلوارس می‌توان به دره گلستان اشاره کرد. دره گلستان یا غزل گل لر، یکی از جذاب‌ترین دیدنی‌های این منطقه است. این دره پوشیده از چمن‌زارها و مراتع سرسبز بوده و زیستگاه حیواناتی چون بز، قوچ و کبک می‌باشد.

خانه‌های روستایی آلوارس، بخشی از جاذبه‌های این منطقه محسوب می‌شوند. خانه‌های روستا به سبک خانه‌های قدیمی ساخته شده و دارای دیوارهای سنگی کاهگلی و سقف‌های چوبی هستند.  در طراحی و معماری این خانه‌ها بحث کوهستانی بودن منطقه نیز در نظر گرفته شده است. خانه طوری ساخته می‌شود که از وزش باد و تابش آفتاب در امان باشد. خانه‌های روستایی بخش‌های مختلفی دارند و شامل مواردی چون اتاق نشیمن، مطبخ و .. می‎باشند. علاوه بر این، طویله، مرغ‌دانی و انبار علوفه و محصولات کشاورزی نیز برای این‌ خانه‌ها در نظر گرفته می‌شود. خانه‌های کاهگلی و سبک زندگی روستایی مردم این منطقه یکی از مهم‌ترین جذابیت‎های آلوارس است که معمولا مورد استقبال گردشگران قرار می‌گیرد.

روستا، پیست اسکی و تله کابین آلوارس در اردبیل+ تصاویر

پیست اسکی و تله کابین آلوارس

اسکی روی برف، یکی از جذاب‌ترین ورزش‌های زمستانی است که علاقه‌مندان بسیاری در سراسر دنیا دارد.  پیست اسکی آلوارس یک پیست برفی طبیعی است که 12 ماه سال پوشیده از برف است و در 9 ماه از سال قابلیت اسکی دارد. از این رو، یکی از بهترین پیست‌های ایران  محسوب شده و اگر تجهیزات آن کامل شود، به یکی از بهترین‌ها در جهان نیز تبدیل خواهد شد.

پیست آلوارس، با طول 1200 متر، بزرگ‌ترین پیست اسکی ایران است که شرایطی خاص و منحصربفرد دارد. این پیست در ۱۲ کیلومتری روستای آلوارس واقع شده و حدود 3200  متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد. روستای آلوارس با سرعین حدود 15 درجه تفاوت دما دارد. بنابراین، حتی اگر در فصل تابستان به این منطقه سفر کنید، می‌توانید پیست پوشیده از برف را به وضوح ببینید و اگر دوست داشته باشید با استفاده از امکاناتی چون بالابر، تله کابین، تله سیژ و ... خود را به قسمت بالای آن برسانید.

برای رسیدن به این پیست، ابتدا باید به روستای آلوارس بروید و از آن‌جا مسیر پیست را در پیش بگیرید. مسیر کاملا آسفالت شده، اما کوهستانی است. 

بنابراین،  حتی اگر در فصل تابستان به سمت پیست آلوارس می‌روید، حتما تجهیزات مناسب برای رانندگی در برف را به همراه داشته باشید. اگر قصد اسکی ندارید باز هم می‌توانید از این پیست بازدید کنید و از آرامش و زیبایی‌های طبیعی آن لذت ببرید. پیست اسکی آلوارس امکانات رفاهی و تفریحی خوبی را برای بازدیدکنندگان فراهم کرده است که از میان آن‌ها می‌توان به کارتینگ، تله‌کابین، تله‌سیژ، پیست موتورسواری، پیست سرسره‌بازی، پارک بازی برای کودکان، رستوران، سالن پذیرایی، سرویس بهداشتی، پارکینگ و غرفه صنایع دستی اشاره کرد.

روستا، پیست اسکی و تله کابین آلوارس در اردبیل+ تصاویر

سفر به روستای آلوارس اردبیل

آلوارس در سرعین، دهستان آگرم و در دامنه کوه‌های سبلان واقع شده است. این روستا 12 کیلومتر با سرعین و حدود 35 کیلومتر با اردبیل فاصله دارد. اگر قصد سفر به روستای آلوارس را دارید، ابتدا باید خود را به سرعین اردبیل برسانید. از آن‌جا می‌توانید با تاکسی یا ماشین‌های شخصی به سمت روستا بروید. سفر به آلوارس هیچ محدودیت زمانی ندارد. اگر به تماشای طبیعت و چشم‌اندازهای زیبا علاقه‌مندید، فصل بهار و تابستان را برای سفر انتخاب کنید. اگر دوست دارید از ورزش‌ و تفریحات زمستانی برخوردار باشید، می‌توانید از اوایل پاییز تا اواسط بهار به آلواریس سفر کنید و به پیست اسکی آن بروید.

روستا، پیست اسکی و تله کابین آلوارس در اردبیل+ تصاویر

مردم این روستا خانه‌های خود را به گردشگران و مسافران اجاره می‌دهند. اگر قصد دارید چند روزی را در این روستای زیبا بگذرانید، می‌توانید خانه یکی از اهالی را اجاره کنید و یک شب را مانند بومیان منطقه به صبح برسانید. صبح‌ها با بوی نان تازه از خواب بیدار شوید و یک صبحانه محلی ارگانیک و طبیعی را نوش‌جان کنید.

در این مقاله به معرفی روستای آلوارس اردبیل پرداخته و اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری و تفریحات این منطقه در اختیارتان قرار دادیم. پیست اسکی و تله کابین از جمله جذاب‌ترین تفریحات   آلوارس هستند که در ماه‌های مختلف سال مورد استقبال قرار می‌گیرند. اگر به اردبیل یا سرعین سفر کردید، حتما یک روز را به بازدید از روستای آلوارس اختصاص دهید  و سری به پیست اسکی آن بزنید.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار