gardeshban.ir

موزه ملی عراق گنجینه‌ای از آثار باستانی میانرودان، تمدن بین النهرین، بابل و ایران باستان را در دل خود ‏جای داده است.
کد خبر: ۵۳۲۹۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 18
گردشبان (gardeshban.ir) :
موزه ملی عراق گنجینه‌ای از آثار باستانی میانرودان، تمدن بین النهرین، بابل و ایران باستان را در دل خود ‏جای داده است و همچون ماشین زمان، شما را به روزگاران قدیم این سرزمین تاریخی می‌برد و غافلگیرتان ‏می‌کند. 

این موزه در شهر بغداد قرار دارد و با شهرت فراوان خود هرساله افراد زیادی از آنجا بازدید می‌کنند. 

در ‏سال 2003 که عراق توسط نیروهای جنگی اشغال شده بود، طی غارت موزه ملی عراق تقریبا 15هزار قطعه از ‏آثار تاریخی و فرهنگی موزه ربوده شدند که تاکنون بعضی از آن‌ها یافت نشده‌اند. 

در سال 2015 و پس از ‏فروکش کردن جنگ، با حضور نخست وزیر عراق حیدر عبادی موزه ملی عراق بازگشایی شد و با تلاش‌‏‎های بین ‏المللی بسیاری از این آثار برگشت داده شد. اما هنوز خیلی از این گنجینه‌های تاریخی جزء آثار ناپدید و ‏مجهول المکان نام برده می‌شوند. 

موزه ملی عراق می‌تواند شما را با تاریخ و فرهنگ مردم این کشور آشنا کرده ‏و هرآنچه که نمی‌دانستید را به شما نشان دهد. 

گرتود بل باستان شناس بریتانیایی موسس این موزه بود که با ‏تلاش او این موزه بنیان نهاده شد و در آن اوایل موزه باستان شناسی بغداد نام داشت. لازم به توضیح است که ‏در موزه ملی عراق یک گالری وجود دارد که هنر عربستان را در قبل و بعد از اسلام نشان می‌دهد و شما را با ‏فرهنگ این منطقه از خاورمیانه آشنا می‌کند. 

کلکسیون طلا و جواهر نمرود با سنگ‌های گران‌بها جزء آثار قابل ‏توجه این موزه به شمار می‌آیند که قدمت آنها به قبل از قرن نهم میلادی برمی‌گردد. 

از دیگر آثار مهم موزه ‏ملی عراق می‌توان سنگ‌های تراشیده به خط میخی و قرص اوروک را نام برد که در نوع خود بی‌نظیر و ‏جذاب‌اند. این آثار باستانی به 3000 تا 3500 سال پیش از میلاد برمی‌گردند که با قدمت بسیار خود بسیار ‏تماشایی و جالب توجه‌اند. 

موزه ملی عراق زندگی آرام مردم قبل از رخ دادن جنگ‌های گوناگون را نشان ‏می‌دهد و به خاطر داشته باشید که با سفر به عراق علاوه بر زیارت می‌توانید سفر سیاحتی هم داشته باشید. 

از ‏دیگر دیدنی های عراق در بغداد می‌توان به ایوان مدائن، مرقد سید رضی، آرامگاه خواجه نصیرالدین طوسی، ‏کاخ فاو، باغ وحش بغداد، مسجد الرحمن، یادمان الشهید، مسجد ام القرا و کلیسای لاتین اشاره کرد که هرکدام ‏داستان‌های خود را برایتان روایت می‌کنند. 

در طول سفرتان می‌توانید سری به بازارهای محلی بغداد نیز بزنید ‏و با خرید عود و دستگاه بخور، انواع چرم و جا شمعی با چمدانی پر از هدایای نفیس به منزل برگردید و ‏عزیزانتان را خوشحال کنید. 


موزه ملی عراق؛ جاذبه باستانی و دیدنی بغداد+ عکس

موزه ملی عراق؛ جاذبه باستانی و دیدنی بغداد+ عکس

موزه ملی عراق؛ جاذبه باستانی و دیدنی بغداد+ عکس

موزه ملی عراق؛ جاذبه باستانی و دیدنی بغداد+ عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار