gardeshban.ir

رئیس ایکوم ایران، برنامه‌های روز جهانی موزه‌ها و هفته میراث فرهنگی را تشریح کرد.
کد خبر: ۵۳۴۳۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
برنامه‌های هفته میراث فرهنگی و موزه ها اعلام شد


احمد محیط طباطبایی رئیس شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) در نشستی با خبرنگاران که ظهر روز یکشنبه ۲۵ اردیبهشت ماه در خانه تاریخی پروین اعتصامی برگزار شد، گفت: ما همزمان با شعار جهانی روز موزه‌ها، موزه‌های ایران را در ۱۴ شاخص مورد سنجش قرار دادیم. ۱۱۰ موزه به صورت داوطلبانه در این ارزیابی شرکت کردند. بحث ما در حوزه موزه‌ها معرفی آنها به مخاطبانشان است. موزه برتر در واقع موزه‌ای نیست که ویترین سرمایه و تکنولوژی خوبی داشته باشد. شاید یک موزه همه اینها را به علاوه آثار مهم داشته باشد اما مهمتر آن است که بتوان آن موزه را به خوبی معرفی کرد. موزه داران از نظر ما مانند نقالانی هستند که راوی اصلی برای معرفی موزه به حساب می آیند.

وی افزود: روز ۲۸ اردیبهشت ماه در موزه هنرهای معاصر ایران برنامه‌ای خواهیم داشت. دلیل انتخاب این موزه هم تعهدی است که رئیس جدید آن داده است تا این موزه به واقع یک موزه باشد و آثاری از گنجینه‌ها در دید عموم قرار گیرد.

محیط طباطبایی تصریح کرد: ۶ یا ۷ گالری موزه‌ای و ۲ تا ۳ گالری ادواری در موزه هنرهای معاصر وجود دارد که ظرفیت خوبی خواهد بود. روز ۲۲ اردیبهشت ماه در موزه گرافیک ایران نمایشگاهی از پوسترهای دو دهه قبل اثر گرافیست‌های خوب کشورمان به نمایش درآمد و تا ۲۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. اما از امروز یعنی ۲۵ اردیبهشت ماه در سه خانه موزه شهرداری، نشست ادبی و معرفی شخصیت‌ها را خواهیم داشت. از جمله خانه اخوان، خانه جلال و سیمین و خانه نیما. روز ۲۷ اردیبهشت نیز موزه ارتباطات برنامه دارد که جزئیات آن را اعلام خواهد کرد.

وی به اتفاقی که موزه پست را تهدید می‌کند، اشاره و تأکید کرد: تهدیدی که از دولت قبل تا کنون برای ساختمان این موزه وجود داشته، همچنان باقی است و باید این موضوع پیگیری شود.

محیط طباطبایی گفت: ۲۸ اردیبهشت رأس ساعت ۱۱ صبح برنامه وزارت میراث فرهنگی در موزه ملی ایران برپا می‌شود. از ساعت ۱۷ تا ۲۰ نیز ایکوم در موزه هنرهای معاصر برنامه خواهد داشت. ساعت ۱۱ تا ۱۳ روز ۲۹ اردیبهشت نشست سینماگران در موزه سینما برپا می‌شود. از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نیز انجمن موزه داران در موزه ملی ایران حضور پیدا خواهند کرد. روز سی ام نشست قدرت موزه‌ها در کتابکده افسانه و خیال که درخواست موزه شدن را دارد، برگزار می‌شود و موضوع آن هم غول چراغ جادو برای کودکان خواهد بود. چون مخاطب اصلی آن کودکان هستند. موزه کلیمیان نیز روز سی ام اردیبهشت ماه برنامه‌ای را رأس ساعت ۱۴ برگزار خواهد کرد. مانند موزه موسیقی که در همین روز و از ساعت ۱۷ تا ۲۰ برنامه‌ای خواهد داشت. اما در روز سی و یکم نیز موزه علوم و فناوری نشست دانش سنتی و نقش آن در موزه‌ها را برگزار می‌کند.

رئیس شورای بین المللی موزه‌ها (ایکوم) گفت: روز ۳۱ اردیبهشت ماه همزمان با روز تنوع فرهنگی نشست و نمایشگاهی در کاخ گلستان برپا می‌شود. نمایشگاه گروهی آثار هنرمندان غار موزه وزیری نیز روز اول خرداد ماه در باغ موزه دفاع مقدس برپا می‌شود. در همان روز از ساعت ۱۴ تا ۱۸ موزه‌های بخش خصوصی یک گردهمایی خواهند داشت. همچنین در روز دوم خردادماه از ساعت ۱۵ تا ۱۷ کارگاه موزه و کودک در کاخ نیاوران برپا می‌شود.

وی افزود: در کاخ سعد آباد نیز با هماهنگی ۱۱ استان و همکاری انجمن معلولان در روز سوم خرداد پاراتور برگزار می‌شود و از ساعت ۱۵ تا ۱۷ نشست معلولان و موزه را داریم. روز ۱۰ خرداد هم از ساعت ۱۵ نشست قدرت موزه‌ها و دیجیتال شدن آنها را خواهیم داشت. این نشست با همکاری یونسکو و ایکوم برگزار می‌شود. روز جمعه ۶ خردادماه نیز از ساعت ۱۵ نشان خورشید از طرف یونسکو به دکتر ارفعی اهدا خواهد شد. کارناوالی از خودروهای تاریخی نیز در ساعت ۱۲ توسط موزه پمپ بنزین برگزار می‌شود. در این میان باید گفت موزه تازه تأسیس دکتر حبیبی نیز ایجاد شده که روز ۱۴ خرداد موزه داران برای بازدید از آن به این مکان خواهند رفت.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار