gardeshban.ir

کتاب روزشمار فرهنگ اقوام ایرانی توسط مارال کازرانی پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی گردآوری و نوشته شد.
کد خبر: ۵۴۵۰۰
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۹ تير ۱۴۰۱-1401 April 19
گردشبان (gardeshban.ir) :
کتاب روزشمار فرهنگ اقوام ایرانی به موضوع آئین‌ها، جشن‌ها و مراسم هر یک از اقوام ایرانی اختصاص دارد که در هر روز این آداب و رسوم معرفی شده است. در مقدمه این کتاب مارال کازرانی نوشته دنیای امروز سرشار از پیچیدگی‌هایی است که نشأت گرفته از فرهنگ‌های متکثر با آداب و رسوم خاص مردم هر منطقه جغرافیایی است. این تنوع فرهنگی اگرچه بیانگر نوعی تفاوت میان مردم مناطق مختلف جغرافیایی است اما در ذات خود این تنوع فرهنگی، زبانی برای معرفی و ارتباط بهتر میان اقوام بوده است.

پیشینه تاریخی هر کشور موجب شکل گیری فرهنگ آن جامعه می‌شود. امروزه با وجود فناوری‌های گوناگون، توجه به فرهنگ و آداب و رسوم مناطق کم رنگ شده و بسیاری از این فرهنگ‌ها رو به فراموشی رفته است.




از آنجا که ایران از تنوع فرهنگی برخوردار است و گاه شماری در ایران سابقه بسیار طولانی دارد و ایرانیان تقویم‌های متفاوتی را تجربه کرده اند که برخی نشانه‌های آن هنوز در میان اقوام و طوایف باقی است، از این رو در این کتاب سعی کردم با بهره گیری از برخی گاه شماری‌هایی که در دسترس بود، آئین‌های ملی مذهبی، جشن‌ها، سوگ‌ها و دیگر کنش‌های اقوام ایرانی را گردآوری و برخی از این سنت‌ها را به رشته تحریر درآورم. هرچند تلاش بر این بود تا انواع گاه شماری های رایج در این فرهنگ را ارائه کنم ولیکن به دلیل کاستی‌ها و برخی محدودیت‌های پژوهشی روزشمار تقویم میلادی در ویراست‌های بعدی این کتاب اضافه و به چاپ خواهد رسید.

در این کتاب همچنین گاه شماری ایرانی، گاه شماری هجری قمری، میلادی و آشوری و گاه شماری زرتشتی، عبری و محلی، دریایی و مندایی توضیح داده شده است.

این کتاب با قیمت ۱۴۰ هزار تومان توسط انتشارات «شمیس ورکان» در بهار ۱۴۰۱ منتشر شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار