gardeshban.ir

دریاچه حصارچال در استان مازندران واقع است. با یک چادر سبک و قابل حمل و سایبانی کوچک و سایر وسایل کوهپیمایی،در اوایل تیر ماه از طریق جاده چالوس به مرزن آباد و از این نقطه به سوی غرب بروید.
کد خبر: ۲۳۹۸۲
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
با عبور از یک گردنه، خود را در روبروی بهشت مناطق شمالی کشور کلاردشت می یابید. با نیم نگاهی به ارتفاعات پوشیده در لکه های بزرگ و کوچک برف زمستانی، پس از مدتی کوتاه به حسن کیف می رسید.

سپس در جاده ای آسفالته به آبادی کوچک رودبارک و از این محل در یک جاده خاکی پس از سی دقیقه از رودبارک به دوراهی وندابن در پای قله و سه تیغهای زیبای قلۀ پسندکوه می رسید. اینجا در دو آب ونداربن در حالی که باد خنکی بر آن می وزد و درختان بید را به جنبش در می آورد، دقایقی توقف کنید و آماده حرکت به سوی جنوب ( خلاف جهت رودخانۀ خروشان حصارچال ) می شوید .

از روی پل بزرگی عبور کرده، جادۀ خاکی را در قدیم مالرو حصارچال درآن بود و حال به صورت ماشین رو پردست انداز درآمده پی گیرید و در امتداد آب پیش بروید. دو طرف دره را سه تیغهای بلندی فرا گرفته است و بوته های سرسبز مملو از گلهای بهاری و عطری فرحبخش و دلپذیر منطقه را در بر گرفته است.

هوا سرشار از اکسیژن است. ریه هایتان را از آن پر کنید و در زیر آسمان صاف آبی رنگ دو ساعتی را راهپیمایی کنید تا به مرتع زیبای خرم دشت در زیر قلل سیاه سنگ وابیدر برسید. سرسبزی انبوهی تمامی این دشت را پوشانده است و در سینه کشهای غربی چند نوار برفی که جویباران باریک از آن سرازیر گشته به چشم می خورد. طبیعت منطقه علم کوه در اوج شکوفایی خود قرار دارد.

استراحت کوتاهی کنید . با پی گرفتن باقیماندۀ کوتاهی از راه ماشین رو به تنگۀ گلو می رسید. دو یال ستبر بر آمده از قلل تنگ گلو و دیو چال در سمت غربی و شرقی کیلومترها راه را طی می کنند تا در این منطقه به یکدیگر برسند و تنگه های سنگی و برفچالی را تشکیل بدهند. بقایای بهمن بسیار بزرگی روی رودخانه را پوشانده است و آب رود از زیر آن، شفاف و سرد، جاری است.

آنجا دروازۀ ورود به حصارچال است. با گامهایی ممتد و مارپیچ از برف سفت آن بالا روید، از روی آب بگذرید و به ان سوی رود بروید و با ادامۀ راه مالرو مشخصی که در واقع راه تاریخی و باستانی عبور و مرور اهالی طالقان به کلاردشت است، بتدریح ارتفاع می گیرید. هر چه بالاتر بروید نمای زیباتری از قلۀ گنبدوار لشکرک بزرگ را مشاهده می کنید.

پس از یک و نیم ساعت راهپیمایی از خرم دشت زیبا به نقطه ای در مرکز حصارچال می رسید . از اینجا راه پاکوب مشخصی به سوی گوسفند سرای احسانی و از سمت دیگر به میعادگاه شما در زیر قلۀ لشکرک یعنی نگین حصارچال می رسد. بی درنگ سرازیر شوید و با عبور از رودخانه که به راحتی انجام می پذیرد، از مسیر پاکوب کوچکی ارتفاع می گیریم و در پس یک تپۀ کوچک به زیباترین دریاچۀ کوهستانی منطقۀ علم کوه می رسید.

آب سبز رنگ آن با حاشیه ای از برف باقیمانده از زمستان در ضلع جنوبی و نمای قلل اطراف با پوش سبز از بوته ای خودرو و نسیم خنکی که از هر سو بر دریاچۀ زیبای کوهستانی می وزد، شما را سر مست می سازد.

وسایل را بر زمین بگذارید و در کنار این دریاچۀ کوهستانی چادر خود را برپا کنید. دریاچۀ حصارچال در ارتفاع ۳۹۰۰ متری از ذوب شدن برفهای زمستانی به وجود می آید و در نوع خود برکه ای زیبا و جذاب است.

آب این دریاچه بسیار سرد است و برای شنا در این ارتفاع و درجه حرارت مناسب به نظر نمی رسد. شبی سرد را در زیر چتری از ستارگان کهکشان راه شیری در این مکان به سر ببرید و برای بازدید از دریاچۀ، یا بهتر بگوییم برکۀ گردنونکوه برای روز بعد آماده گردید. صبح در هنگام برآمدن خورشید از کوههای مشرق بیدار شوید .

زمانی که از چادر خارج می شوید، دورنمای قلل شاخک و مرجیکش در سمت غرب با نوارهای بزرگی از برف خودنمایی می کند. با جمع و جور کردن و حمل کولۀ سبک و مقداری مواد غذایی آمادۀ حرکت شوید. از محل دریاچۀ حصارچال به سوی جنوب غربی راهی را در پیش بگیرید. 

پس از یک ساعت با رسیدن به زیر کوه بزرگ لشکرک، وارد راه مالرو طالقان بر گردنۀ هزارچم می شوید. این رها زیبای پر پیچ و خم بتدریج ارتفاع گرفته، پس از یک ساعت شما را به زیر شیب تندی می رساند که راه مالرو بر روی یال لشکرک ارتفاع می گیرد. 

از مسیر مالرو خارج شده، در انتداد دره و جویبار جاری در کف آن باز هم ارتفاع گرفته، ناگهان به داخل کاسۀ بزرگی وارد می شوید که در سمت جنوب آن دیواره های قلۀ هزارچم و در سمت غرب، قلۀ زیبا و باشکوه گردونکوه مشاهده می شود.

چند تکه برف در داخل کاسه وجود خواهد داشت و از بوته های سرسبز اثری نیست. از کنارۀ یکی از دیواره ها بالا بروید و پس از نیم ساعت به کاسۀ بزرگ هزارچم و دریاچه ای فیروزه ای رنگ بسیار زیبا و جذاب در این ارتفاع ۴۰۰۰ متری می رسید. 

دیدن این منظره مدتی دیدگان شما را به خود مشغول خواهد کرد و شما بهت زده از دیدار این همه زیبایی خدادادی منطقۀ علم کوه، برجای ایستاده اید. برفچال بزرگی در زیر گردنۀ هزارچم زبانه های خود را تا لبۀ یال بالا رسانیده است و در زیر آن در یک گودی، دریاچه ای کوچک چسبیده به برفها به وجود امده که تا اواخر تابستان به منتهای بزرگی خود می رسد. 

سوز بسیار سردی در منطقه خواهد و این امر باعث ایجاد موجهای کوچکی را در سطح آب به وجود می آورد که شما را غرق در شادی و شعف می کند. از سرازیری تپه ای که روی آن قرار دارید، پایین بروید و به کنارۀ دریاچه می رسید.آب بسیار سرد است و یخچالی چهار ساعت در کنار این دریاچۀ زیبای کوهستای اطراق کنید، ضمن گردش پیرامون آن و دیدار از دیواره های ریزشی با شکوه هزارچم و گردونکوه، از مسیر صعود شده به محل اردو در پای دریاچۀ باشکوه حصارچال باز گردید.

آدرس:استان مازندران ، چالوس ، جاده چالوس ، دشت حصارچال

دریاچه زیبای حصارچال در جاده چالوس/عکس

دریاچه زیبای حصارچال در جاده چالوس/عکس

دریاچه زیبای حصارچال در جاده چالوس/عکس

دریاچه زیبای حصارچال در جاده چالوس/عکس

دریاچه زیبای حصارچال در جاده چالوس/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار