gardeshban.ir

در این گزارش با کوه‌های بسیار زیبای رنگین کمانی در استان زنجان و منطقه ماهنشان آشنا شوید.
کد خبر: ۲۴۶۴۴
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۹-1399 January 14
گردشبان (gardeshban.ir) :
با توجه به شیوع ویروس کرونا مسئولان توصیه اکید کرده اند که از سفر نوروزی پرهیز کنید و در خانه بمانید. چراکه در خانه ماندن به سالم ماندن ما کمک میکند تا بتوانیم دوباره در تعطیلات تابستانی باخیال راحت به هرکجای این کره خاکی که بخواهیم سفر کنیم.

حالا ما در اینجا به معرفی یکی از زیبایی‌هایی گردشگری می پردازیم که بخشی از همین کره خاکی را در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی تبریز و در مسیر شهرستان خواجه و اتوبان میانه به زنجان در منطقه ماهنشان به صورت رنگین کمانی خفته بر خاک نمایان کرده است و شاید بعد از معرفی ما یکی از گزینه‌های سفر شما بعد از مهار کرونا باشد.

از این مسیر که می‌گذرید کوه‌هایی بی نظیر با ترکیب رنگ‌های متفاوت نظر شما را به خود جلب می‌کند. طبیعتی که انگار نقاشی خدا روی زمین است.

به نقل از گذشتگان، چون این آثار زیبا از اقوام ماد در منطقه وجود داشته به همین دلیل نام ماد نشان را برای آن انتخاب کرده اند، که بعد‌ها به ماه نشان تغییر یافته است. یک رسم دیرینه در میان مردم این منطقه از حاکم بوده که در آن با استفاده از این خاک‌های رنگی خانه‌های خود را در هنگام آغاز سال نو آرایش می‌کردند.

این کوه ها‌ی رنگارنگ هر کدام به تنهایی از شگفتی‌های بی نظیری برخوردارند و ترکیبی از رنگ‌های قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید چشم‌های انسان را خیره می‌کنند.

البته وجود حوضچه‌های سرشار از رسوبات آهن در زمان فرآیند کوه زایی و بالا آمدگی کوه‌ها و همچنین تغییر املاح و تثبیت نوع آن‌ها در رنگ رسوبات باعث شده تا هر گوشه از این کوه‌ها به رنگی در آید که اگر بخواهیم به صورت ساده بیان کنیم می‌توان گفت این کوه‌ها بر اثر شرایط اکسیدان (زنگ زدگی) و وفور اکسیژن و ترکیب با این عنصر به رنگ قرمز در آمده اند. البته برخی رنگ‌ها نشانه‌هایی از وجود مواد معدنی نیز دارند؛ به عنوان مثال رنگ سبز نشانه‌ی ماده معدنی مس است که به دلیل کربناته شدن به این رنگ دیده می‌شود و به گفته زمین شناسان علت این پدیده زیبا به ۱۵ میلیون سال قبل باز می‌گردد.

مرتفع‌ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر است

متاسفانه این کوه‌ها و دیگر جاذبه‌های این منطقه علی رغم جذابیت فوق العاده‌ای که دارند برای بیشتر مردم کشورمان و گردشگران خارجی ناشناخته است و کمتر کسی شانس بازدید از آن‌ها را داشته است؛ و یکی دیگر از مشکلات گردشگری آن هم، نبود ظرفیت کافی و امکانات لازم برای افرادی است که قصد اقامت در این ناحیه را دارند. به همین دلیل سرمایه گذاری روی این مسئه علی رغم ایجاد رفاه برای گردشگران می‌تواند به یک منبع خوب درآمدزایی برای ساکنان آن تبدیل شود.


کوه های رنگین کمانی منطقه ماهنشان زنجان/عکس

کوه های رنگین کمانی منطقه ماهنشان زنجان/عکس

کوه های رنگین کمانی منطقه ماهنشان زنجان/عکس

کوه های رنگین کمانی منطقه ماهنشان زنجان/عکس

کوه های رنگین کمانی منطقه ماهنشان زنجان/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار