gardeshban.ir

از بالای تپه سرسبز گِلِرت، می‌توانید منظره زیبایی از شهر بوداپست و رودخانه دانوب را تماشا کنید. جاذبه‌هایی چون دژ تاریخی، تندیس آزادی و کلیسایی غیرمعمول در اینجا انتظار شما را می‌کشند.
کد خبر: ۲۷۰۵۹
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
نام این تپه از اسقفی به نام «گلرت» (Gellért) گرفته شد که طی جنگی علیه مسیحیت در سال ۱۰۴۶، توسط مشرکان از بالای آن به پایین پرت شد. تندیس وی که رو به پل الیزابت قرار دارد و یک صلیب را نگه داشته‌ است، از بسیاری قسمت‌های «پِست» دیده می‌شود. در بالای این تپه دژی قرار دارد که بعد از شکست جنگ استقلال‌طلبی مجارستان در سال ۱۸۴۹ ساخته شد. این قلعه محوطه‌ استراتژیک مهمی برای حمایت از بودا و پست در رویدادهای آتی بود.

تپه گلرت و نمایی بی‌نظیر از شهر بوداپست/عکس

در قرن هجدهم، دامنه‌های تپه گلرت با تاکستان‌ها پوشیده شدند. این تپه در جنگ جهانی دوم و همچنین انقلاب مجارستان در سال ۱۹۵۶ موقعیت استراتژیکی برای ارتش به حساب می‌آمد. مجسمه آزادی بوداپست در بلندای گلرت قرار گرفته و از تمام نقاط شهر به چشم می‌خورد. این تندیس در دوران کمونیستی و برای گرامیداشت رهایی از حکمرانی نازی‌ها نصب شد. امروزه اینجا مکانی مسکونی، با خانه‌های شخصی و سفارت‌خانه‌های متعددی در خیابان‌های اطراف است. از سال ۱۹۸۷، تپه گلرت به عنوان بخشی از کرانه‌های دانوب، به فهرست میراث جهانی یونسکو اضافه شد. هتل معروف گلرت و آبگرم‌های آن نیز در میدان گلرت در پای تپه قرار دارند.

تپه گلرت و نمایی بی‌نظیر از شهر بوداپست/عکس

در گلرت چه چیزهایی را ببینیم؟

تپه گلرت مناظر شگفت‌انگیزی از شهر بوداپست را در اختیار شما خواهد گذاشت. اگر گردشتان را از اینجا آغاز کنید، علاوه بر اینکه تجربه‌ای منحصر به فرد را رقم می‌زنید، راه‌یابی و پیدا کردن مسیرتان را نیز آسان‌تر خواهید کرد. از این بالا می‌توانید بخش تپه‌ای بودا و سطح صاف پست با رود دانوب که از میانشان می‌گذرد را ببینید. علاوه بر منظره‌های بی‌نظیر، جاذبه‌های دیدنی مختلفی نیز در اینجا وجود دارند که توجه شما را به آن‌ها جلب می‌کنیم.

تپه گلرت و نمایی بی‌نظیر از شهر بوداپست/عکس

یادمان سنت گلرت: یک ردیف ستون با مجسمه سنت گلرت، برای گرامیداشت این اسقف که نام تپه نیز از او گرفته شده است.

دژ تاریخی: این قلعه که در سال ۱۸۴۹ توسط هاپسبورگ‌ها ساخته شد، نقطه مهم بازرسی برای ارتش، زندان و محل استقرار موشک‌های هوایی بوده ولی امروزه به عنوان یک جاذبه گردشگری از آن استفاده می‌شود.

کلیسای غار: در تپه گلرت شبکه‌ای از غارها وجود دارد. اولین ورودی مدرن برای این غارها در دهه ۱۹۲۰ ساخته شد. کلیسای غار به عنوان یک نمازخانه و در زمان جنگ جهانی دوم محلی برای بیمارستان مورد استفاده واقع می‌شد. امروزه این سازه هنوز هم به عنوان کلیسا کاربرد داشته اما محیط بی‌همتای آن نگاه تمام گردشگران را به خود جذب می‌کند.

زمین بازی کودکان: تپه گلرت زمین‌ بازی مشهوری نیز برای کودکان دارد که انواع سرسره‌ با طول و سختی متفاوت در آن نصب شده و اگر کودکی به همراه دارید گردش در آنجا را به شما توصیه می‌کنیم. این زمین بازی از جاده اصلی دیده نمی‌شود و باید به دنبال تابلوی راهنمای آن باشید.


مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار