gardeshban.ir

قلعه بارجین میبد یکی از آثار معماری بازمانده از دوره قاجار در شهرستان میبد است که در عین زیبایی، یک دژ محکم در برابر حمله دشمن بوده است.
کد خبر: ۲۷۰۲۶
تاریخ انتشار : شنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۹-1399 March 10
گردشبان (gardeshban.ir) :
این قلعه که در بارجین میبد واقع شده، بنا به دستور اربابان زرتشتی بنا شده و کاربردی این آن پناه گرفتن در مواقع ناامنی و خطر بوده است. قلعه بارجین میبد در یک ملک خصوصی قرار دارد و آنطور که اهالی گفتند، وجه تسمیه بارجین از نام بانی زرتشتی آن گرفته شده است. این قلعه معماری منحصربه‌‌فردی دارد و رازهای زیادی را در دل خود جای داده است.

قلعه بارجین مربوط به دوره قاجار است و در شهرستان میبد، روستای بارجین واقع شده و این اثر در تاریخ ۹ اردیبهشت ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۸۵۴۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.این قلعه در یکی از آبادی‌های حوزه شرقی میبد واقع شده و مردم این منطقه در دوران قاجار هنگام جنگ و حملات دشمنان به قعله بارجین پناه می‌بردند و به این شکل خود را در برابر دشمنان ایمن نگه می‌داشتند.

مصالح اصلی به کار رفته در این بنا عمدتاً خشت و گل است ولی در بعضی از جاهای این قلعه از بتن محکمی بنام ساروج که ترکیبی از سفیده تخم مرغ، آهک و خاکستر است، استفاده شده است.قلعه باستانی بارجین در دو طبقه ساخته شده و از چهار برج ساده در چهار گوشه و یک درب ورودی در قسمت شمال تشکیل می‌شود. در قسمت بالای درب ورودی این قلعه، یک اتاق قرار گرفته که مخصوص ارباب قلعه بوده است. ر این قلعه اتاق‌ها برای افراد خاص، مشخص و معین بودند و هر شخص نسبت به جایگاه و شان و منزلتی که داشته، در یکی از این اتاق‌ها اسکان داده می‌شده است.

مساحت این قلعه حدود ۱۰ هزار متر مربع، در دو طبقه و دارای چهار برج در چهار گوشه آن است و یک در ورودی نیز در شمال قلعه قرار دارد. پلان این قلعه به صورت حیاط مرکزی است که اتاق ‎ ها در اطراف این حیاط واقع شده، در طبقه اول، اتاق‌ها به صورت طاق ضربی و در طبقه دوم به صورت فیل پوش ساخته شده است.این قلعه محل گذر آب قناتی به نام بانی آن بوده که قلعه را مشرب می ‎‎ کرده است.بهترین زمان برای رفتن به میبد و بازدید از قلعه باستانی بارجین، اوایل فصل بهار و فصل پاییز محسوب می‌شود.

نحوه دسترسی به قلعه بارجین میبد

آدرس: استان یزد- شهرستان میبد- بلوار سلمان فارسی- خیابان امام حسین (ع)- قلعه تاریخی بارجین

 قلعه بارجین میبد

 قلعه بارجین میبد
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار