gardeshban.ir

زیارتگاه امامزاده عباس ساری یکی از نمادهای معماری قرن نهم هجری است و از اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگری مازندران محسوب میشود.
کد خبر: ۴۱۳۱۳
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۰-1400 March 23
گردشبان (gardeshban.ir) :
زیارتگاه امامزاده عباس ساری یکی از نمادهای معماری قرن نهم هجری است و از اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگری مازندران محسوب می شود.

امام زاده عباس ساری در استان مازندران بین شهرستان ساری و بهشهر واقع شده است. زیارتگاه امام زاده عباس یکی از نمادهای معماری قرن نهم هجری است. بدنه اصلی بنا هشت ضلعی و آجری است. 

امامزاده عباس ساری یکی از اماکن مذهبی و جاذبه های گردشگی ساری است و از لحاظ معماری یکی از بناهای معروف مازندران است.

مسیر رسیدن به امامزاده عباس ساری

امام زاده عباس در جاده ساری به بهشهر ، بلوار امام رضا بعد از پل تجن ، محله آزاد گله و خیابان امامزاده عباس قرار گرفته است.

موقعیت جغرافیایی و ساختمان امامزاده عباس

این شاهکار معماری قرن نهم در موقعیت جغرافیایی 36 درجه و 30دقیقه عرض جغرافیایی و 52 درجه و 258 دقیقه طول جغرافیایی و در ارتفاع 18 متری از سطح دریا واقع شده است. ارتفاع این بنا 30 متر میباشد.

بدنه اصلی بقعه امام زاده هشت ضلعی است که بالای اضلاغ آن قرنیس های سینه کفتری و بالای آن کمربندی هشت  ضلعی است که در بالای آن گنبد هرمی شکل هشت ضلعی قرار گرفته است. روی نوک گنبد یک قندیل طلاکاری شده قرار  گرفته است. 

در ورودی امامزاده ، چوبی و نفیس است که بالای آن پنجره مشبک دارد و بالای این پنجره کتیبه ای وجود دارد با این مضمون : " ظهور و بروز قبر امامزاده معصوم عباس ابن موسی الکاظم در پنج شنبه اول ماه رمضان ، سنه سبع عشرین و ثمان مائه و اجازه فرمودند سید امیر بن سید شرف الدین حسینی در شب مذکور به ظهور وجود عام . " 

ضریح و تزئینات داخلی امامزاده عباس

از قدیم یک ضریح مشبک چوبی داخل امامزاده قرار داشته  است که اکنون در انبار موزه اداره اوقاف نگهداری میشود.

ضریح مشبک فلزی توسط مردم و هیات امنا وقت در سال 1352 نصب شده است که جلوه زیبایی به بقعه داده است. در قسمت بالایی ضریح که با آب طلا و  نقره آبکاری شده است ابیاتی زیبا با خط نستعلیق فضایلی و در گوشه شمال غربی ضریح آیات قرآن ، حکاکی و تزئین شده است. 

سفارش ساخت این ضریح به استتاد حسن پرورش در اصفهان سپرده شد و  کارهای قلم زنی روی ضریح کار استاد سید علی خسروانی و نجاری اخوان خالق زادگان است.نقاشی های داخل ضریح کار صفر علی امامی است. 

داخل ضریح فلزی یک صندوق نفیس به ابعاد 250 * 150  و بلندی 120 سانتی متر قرار دارد که آیاتی از قرآن روی حاشیه ن نوشته شده است. شجره نامه امامزاده عباس با عباراتی روی بدنه شمالی صندوق حک شده است.

تاریخچه امامزاده عباس ساری

با توجه به متون به جا مانده ظاهرا در روز پنج شنبه اول ماه رمضان سال 827 هجری قمری   زمان حکومت سید امیر ابن شرف الدین حسینی ، قبر این بزرگوار مکشوف شده و بقعه ای روی آن بنا نمودند.

شجره نامه امامزاده عباس با سه واسطه به امام موسی کاظم (ع) میرسد.


زیارتگاه امامزاده عباس ساری ؛از جاذبه های گردشگری مازندران/عکس

زیارتگاه امامزاده عباس ساری ؛از جاذبه های گردشگری مازندران/عکس

زیارتگاه امامزاده عباس ساری ؛از جاذبه های گردشگری مازندران/عکس

زیارتگاه امامزاده عباس ساری ؛از جاذبه های گردشگری مازندران/عکس

زیارتگاه امامزاده عباس ساری ؛از جاذبه های گردشگری مازندران/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار