gardeshban.ir

در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مکان‌های تاریخی کمتر شناخته شده در این شهر بپردازیم.
کد خبر: ۴۷۷۵۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۳ آذر ۱۴۰۰-1400 September 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
اصفهان فقط میدان نقش‌جهان و سی‌و‌سه پل و پل خواجو و منارجنبان نیست! در این مقاله قصد داریم تا به معرفی مکان‌های تاریخی کمتر شناخته شده در این شهر بپردازیم. اگر می‌خواهید با خرید بلیط هواپیما و یا حتی با استفاده از راه‌های دیگر به اصفهان سفر کنید، برای آشنا شدن با این جاذبه‌ها با ما همراه باشید.

ناشناخته هایی از اصفهان+ عکس

خانه مشروطه اصفهان

خانه مشروطه اصفهان در ضلع شرقی میدان امام (نقش جهان)، در محله قصر منشی واقع در خیابان نشاط کوچه چهاردهم (مقصود بیک) قرار دارد. این خانه متعلق به رهبر سیاسی اصفهان، حاج آقا نورالله نجفی اصفهانی در زمان مشروطه است. این مکان در حدود صد سال قبل، محل تجمع آزادی‌خواهان، علما و رجال سیاسی بوده است.

خانه مشروطه از حیث معماری و هنر استادانش در چشم‌نوازی و تسخیر دل‌ها دست‌کمی از بقیه خانه‌های تاریخی شهر اصفهان ندارد. شیشه‌کاری‌های ارسی‌های پنج لنگه و هفت لنگه، گچ‌بری‌های استادانه، درهای نفیس و نقاشی‌های شیر و شکر در زیبایی و چشم‌نوازی این خانه نقش بزرگی دارند. این خانه دارای ۲ شاه نشین، ۲ حیاط اندرونی و بیرونی و ۱۲ اتاق است.

مدرسه ابن‌سینا

ابن‌سینا حدود ۱۵ سال در اصفهان به تدریس و امور دیوانی مشغول بوده است. این مکان در خیابان ابن‌سینا در محله دردشت کوچه پاگلدسته یا کوی گنبد قدیم در ادامه بازار قدیمی دردشت قرار دارد. قدمت این محله به زمان سلجوقیان می‌رسد. مدرسه ابن‌سینا در این کوچه قرار دارد. سابقا قبری در این مدرسه وجود داشته که به عقیده بسیاری قبر ابن‌سینا است.

آرامگاه خواجه نظام الملک

آرامگاه خواجه نظام الملک طوسی یکی از جاهای دیدنی اصفهان است. آرامگاه خواجه نظام الملك طوسي، مرد بزرگ علم و ادب و سياست ايران متعلق به عصر سلجوقی، در محله احمد آباد واقع شده است. آرامگاه خواجه در كنار قبور چند تن از شاهان سلجوقي قرار گرفته است.

سنگ قبر نوعی سنگ مرمرین بسیار زیبائی نصب است که در اطراف آن کتیبه‌ای شامل آیه الکرسی و عبارات دیگری که بین آن‌ها الوزراء، خواجه و الملک به چشم می‌خورد، نگاشته شده است. بر روی سنگ، نقشی از گلدان دیده می‌شود و درخت سرو لوزی شکلی. این درخت، نماد و اشاره‌ای است به جاودانگی. درازای سنگ به دو متر می‌رسد و پهنای آن ۴۵ سانتی‌متر است.

در کنار قبر نظام الملک، چند سنگ قبر دیگر دیده می‌شود. یکی از آنها برای سلطان ملکشاه سلجوقی است که تنها چند روز پس از نظام‌الملک درگذشته است. قبر تَرکان خاتون، همسر ملکشاه نیز در آن‌جاست. سلطان برکیارق و سلطان محمود و محمد سلجوقی نیز در این آرامگاه خاکسپاری شده‌اند. نزدیک به ۱۰ سنگ مزار در این آرامگاه هست. سنگ‌های دیگر از آنِ شاهزادگان و سرشناسان دولت سلجوقی است.

ناشناخته هایی از اصفهان+ عکس

مقبره علامه مجلسی شیخ الاسلام صفوی

در شهر زیبای اصفهان، در شمال نصف جهان، در کنار مسجد بزرگ اصفهان، مسجد جامع و در میان بازار شلوغ شهر کمی جلوتر رفته و به مقبره‌ای زیبا می‌رسیم که علمایی در این مقبره آرمیده اند که روزگاری، وقت خود را وقف خدمت به خلق خدا کرده‌اند. مقبره علامه مجلسی ساختمان قدیمی است که با اضافه شدن بخش‌هایی تبدیل به یکی از قطب‌های فرهنگی شهر اصفهان شده است.
در این بقعه علامه محمدباقر مجلسی صاحب بحارلانوار آرمیده است. قبر ملا محمدتقی مجلسی پدر علامه و آخوند ملا محمد صالح مازندرانی و آمنه بیگم داماد و دختر ملا محمدتقی نیز در این مکان است.

مقبره سید شفتی حاکم شرع عصر فتحعلیشاه

آیت‏الله سید محمد باقر شفتی در سال ۱۱۷۵ هجری قمری در روستایی در اطراف زنجان به دنیا آمد. پدرش سید محمدتقی راهنما و عالم آن منطقه به شمار می‏رفت. این مرد بزرگ از همان ابتدا در روستای خود و در محضر پدر خود مشغول تحصیل شد و حتی بعد از مهاجرت پدر در شفت نیز تا هفده سالگی از محضر ایشان درس آموخت. سپس در سال ۱۱۹۲ قمری برای کسب علم از عالمان عراق راهی کربلا شد. بعد از یکسال راهی نجف اشرف شد.

بعد از اتمام تحصیلات در نجف، سید راهی اصفهان می‌شود. سید از لحاظ مالی بسیار تهی‌دست بود. بعد از چند روز که گرسنگی را تحمل کرده و توانسته بود مقداری غذا تهیه کند؛ قضای روزگار برایش چنین رقم زد؛ که در پیچ بازاری با ماده سگی گرسنه روبرو شود و از روی شفقت غذا را به ماده سگ بدهد و آن را از مرگ و گرسنگی برهاند. از آن روز بود که درهای رحمت الهی بر او باز شد و از ثروتمندان زمان خود گردید تا آنجا که از هندوستان با فیل برایش وجوهات می‌فرستادند و در زندگی نامه او آمده است؛ در زمان قاجار که جنگ با کشور بیگانه در می‌گیرد و خزانه مملکتی خالی می‌شود به پیشنهاد شاهنشاه از او سرمایه‌ایی قرض می‌کنند.

مرحوم شفتی از علمای پرکار دوران بود که تا حدود شصت عنوان کتاب برای ایشان ثبت شده است. مرحوم شفتی از حدود سال ۱۲۴۵ قمری به بعد تقریبا از مراجع بزرگ به‏شمار می‏رفت و یکه‏تاز مرجعیت در اصفهان بود.

سید شفتی در زمان حیات خود پیگیر تاسیس مسجد بزرگی می‌شود. این مسجد که به مسجد سید معروف شده است هم‌اکنون از مکان‌های دیدنی اصفهان است که قدمت آن به دوران قاجاریه می‌رسد. مقبره سید شفتی در گوشه این مسجد قرار دارد.

ناشناخته هایی از اصفهان+ عکس

آرامگاه صاحب ابن عباد وزیر دوران دیالمه

صاحب ابن عَبّاد ادیب، نویسنده، شاعر و وزیر دربار رکن‌الدوله دیلمی بود. صاحب ابن عباد در اصفهان و ری کتابخانه‌هایی تأسیس کرد. هنگامی که نوح بن منصور سامانی حاکم خراسان؛ مخفیانه از وی دعوت کرد تا عهده‌دار وزارتش شود؛ صاحب ابن عباد به چند دلیل از جمله وفای به عهد و اینکه فقط برای جابجایی کتاب‌ها چهارصد بار شتر احتیاج است؛ پیشنهاد وی را رد کرد.

نکته‌ای که بیشتر از همه در زندگی این وزیر ایرانی درخشان‌تر است؛ منش و بزرگواری صاحب در گشودن درهای این کتابخانه‌ها به سوی اهل علم است. چنانچه مؤلف تاریخ قم می‌نویسد: «پیش از صاحب، ملوک و وزرا را رسم برآن بود که کتب خود را مانند جواهر و زر و سیم در خزانه‌ای می‌نهادند و اهل علم و طلبه را از مطالعه آنها محروم می‌گذاردند… ولی صاحب ابن عباد دفاتر و دواوین و کتب بسیار از انواع علوم و اشعار و اصناف فنون و اخبار بر طلبه و اهل علم وقف کرد تا مطالعه آن می‌نمودند و از آن فوائد بسیار برمی‌داشتند و می‌نوشتند و این صفت گزیده‌ترین خصال مولاناست که هیچ وزیر و امیر و ملک و سلطان را این توفیق دست نداده‌است.» از این رو صاحب را مؤسس اولین کتابخانه عمومی جهان اسلام خوانده‌اند.

یکی از مهم‌ترین ایوان‌های مسجد جامع اصفهان، به نام صاحب بن عباد نام‌گذاری شده‌است. قبر وی در میدان قدس اصفهان و در نزدیکی میدان امام علی (ع) قرار دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار