gardeshban.ir

مجمع تشکل های ملی گردشگری با حضور رؤسای ۷ تشکل از ۹ تشکل ملی ایجاد شد تا بتواند پیگیر مطالبات این صنعت باشد.
کد خبر: ۵۵۷۶۸
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۴ مهر ۱۴۰۱-1401 July 24
گردشبان (gardeshban.ir) :
مجمع ملی تشکل‌های گردشگری ایجاد شد



نشست خبری مجمع ملی تشکل‌های گردشگری با حضور تعدادی از اعضای این مجمع از جمله حرمت الله رفیعی رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران که در انتخابات اخیر به عنوان رئیس این مجمع معرفی شد، محسن حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری، عبیدی رئیس جامعه حرفه‌ای بوم گردی و نیما آذری رئیس انجمن مؤسسات آموزش گردشگری کشور برگزار شد.

در این نشست رفیعی گفت: در سال ۹۵ اساسنامه‌ای برای مجمع تشکلهای گردشگری با حضور تعدادی از تشکل‌های گردشگری ملی و استانی امضا شد که برخی از آنها حتی ملی نبودند. حیف است که از تشکل‌ها فقط امضا بگیریم و بعد دیگر در جلسات یا ملاقات‌ها از آنها دعوت نکنیم. به اعتقاد ما این تشکل که قبلاً ایجاد شده بود، یک دورهمی بود و ثبات قانونی نداشته است.

وی افزود: در چند سال گذشته وزارت میراث فرهنگی همیشه از ۹ تشکل ملی دعوت می‌کرد تا در برنامه‌ها حضور داشته باشد الان هم از همان‌ها دعوت کردیم تا به این مجمع سامان ببخشیم. برخی از دوستان میل داشتند که روند قبل تکرار شود اما لازم بود که پوست اندازی صورت گیرد. همیشه رؤسای تشکل‌ها می‌گفتند که چرا مجمع تشکیل جلسه نمی‌دهد و دنبال تغییر بودند. ما در روزهای اخیر یک نشستی با حضور تشکل‌های ملی برگزار کردیم و رأی گیری شد که یک نفر را به عنوان رئیس این مجمع انتخاب کنیم. ۷ رئیس تشکل از ۹ تشکل حضور پیدا کرده و همه آن ۷ تشکل هم به من رأی دادند. ولی ما می‌خواهیم که رئیس تشکل تنها یک سال این سمت را داشته باشد و پس از آن دوباره رأی گیری شود. نه اینکه چندین سال یک نفر رئیس آن باشد.

وی افزود: مجمع قبلی قانونی نبوده و ثبت نشده بود. اما حالا پیگیر ثبت این مجمع هستیم و معتقدیم باید اساسنامه تغییر اساسی کند چون اساسنامه قبلی سلیقه‌ای تنظیم شده بود. باید یک زیر میززنی داخلی داشته باشیم.

وی گفت: نامه‌ای به وزارت میراث فرهنگی نوشتم که اعلام کنند تشکل ملی کدام‌ها هستند و به کدام تشکل‌ها مجوز داده شده است. هر چند که تشکلهای غیر ملی هم حتماً در جلسات ما حضور خواهند داشت چون باید مطالبه صنعت گردشگری توسط همه تشکل‌ها انجام شود. الان هم از هتلداران می‌خواهیم که به این مجمع بپیوندند. ما از آنها برای همه جلسات دعوت می‌کنیم اما می‌توانند نیایند ولی ما باید دعوتشان کنیم.

رفیعی گفت: حالا امیدوارم جلسات حداقلی ماهیانه داشته باشیم و هر ۶ ماه گزارش کار دهیم. برنامه اصلی این است که با رؤسای قوا، مطالبات صنعت را پیگیری کنیم. آنقدر از جمله ما برترین کشور در جهان هستیم و چه رتبه‌ای داریم که دیگر مشمئز کننده شده است. درحالی که باید باور کنیم که خودمان چه چیزی داریم و واقعاً کجای جهان هستیم. اگر قبل از کرونا ۸ میلیون گردشگر ورودی داشتیم ۴ میلیون نفر آنها عراقی‌ها بودند که برای زیارت می آمدند. ما نتوانستیم خود را به دنیا معرفی کنیم. الان هر اندازه ارزش پول ملی پایین می‌آید بسته سفر ایران گران‌تر می‌شود. ما مشکلات زیادی در حوزه گردشگری داریم یکی از آنها مالیات زیاد است. نباید مالیات به بخش خصوصی تحمیل شود. به نظرم می‌توان در این مجمع پیگیر این موضوع باشیم.

در ادامه این نشست، محسن حاجی سعید رئیس انجمن صنفی راهنمایان گردشگری کشور گفت: ما به آئین نامه وزارت میراث فرهنگی درباره ایجاد تشکل ملی استناد کرده ایم که باید چنین تشکل ملی برای گردشگری وجود داشته باشد. در سه سال گذشته مجمع قبلی هیچ جلسه‌ای نداشت. ما شهریور ماه صحبت کردیم که جامعه هتلداران اساسنامه جدیدی را بررسی و تا آخر شهریور آن را ارسال کند که اگر کسی نظری داشت بدهد. قرار شد دبیر داشته باشیم و به سمت ساختار سازی نرویم. اتفاقاً یکی از اولویت‌های این مجمع آن است که رسمیت داشته باشد و ذیل همان آئین نامه شکل بگیرد. الان ۹۰ درصد تشکل‌های گردشگری، تشکل‌های حرفه‌ای خود را ایجاد کرده اند بنابراین بهتر است که دعواها را با نهاد متولی به حداقل برسانیم و مطالباتمان را پیگیری کنیم.

وی گفت: یک بار دیگر در ۱۲ مهر ماه می‌خواستیم جلسه بگذاریم که گفتند اصلاً لازم نیست. تا اینکه مجمع را بدون حضور آنها ولی با حضور هفت تشکل برگزار کردیم. ما می‌خواهیم هتلداران هم در این مجمع باشند اما اگر مخالف این مجمع و انتخابات هستند می‌توانند مدارکشان را برای رسانه‌ها بفرستند که نشان دهد آنها در سطح ملی اجازه رأی و فعالیت دارند.

وی افزود: معتقدیم باید قانون جداگانه حمایتی برای گردشگری نوشته شود چون جنس گردشگری کشور ما با کشورهای دیگر و منطقه فرق دارد. این نکته حائز اهمیت است که ما هنوز متوجه اهمیت گردشگری در دنیای امروز نشده ایم. توسعه به معنای واقعی اتفاق نمی‌افتد. کشورها انواع گردشگری را به عنوان محصول جدید وارد کرده اند که تاثیرش در GDP کشورشان تا ۴۰ درصد است. ولی ما تازه می‌خواهیم روی حساب‌های اقماری کار کنیم.

حاجی سعید همچنین با اشاره به اتفاقات اخیر گفت: در فضای بین المللی ایران یک کشور ترسناک جلوه داده شده است. چرا اخبار کشورهای دیگر درباره اعتراضات کار نمی‌شود ولی چنین تصوری درباره آنها نمی‌شود. گردشگری در ایران باید یک متولی داشته باشد و یک نهاد مسئول امنیت گردشگران در ایران باشد اما الان می‌بینیم هر کسی که در تجمعات دستگیر می‌شود به عنوان جاسوس می‌گیرند.

در ادامه نیما آذری مدیرعامل انجمن مؤسسات آموزشی کشور نیز گفت: در هر تفاهمی نظر جمع مهم است. مجمع عمومی همیشه بالاتر از اساسنامه قبلی و دبیر… است. وقتی رأی به اکثریت باشد که حتی اساسنامه تغییر کند بر شئونات آن مجمع مقدم است. هفت تشکل به این نتیجه رسیده اند که دبیر و اساسنامه باید دوباره در یک رأی گیری انتخاب شود نه اینکه لزوماً تغییر کند. حالا اگر دو یا سه تشکل در این میان نظر دیگری داشتند دال بر این نیست که راه ادامه پیدا نکند ما هنوز هم می‌خواهیم آن تشکل‌ها حضور داشته باشند اما نظر جمع بر انتخابات جدید بود. معتقدیم تشخیص و تصمیم و وفاق با اکثریت است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار