gardeshban.ir

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور از پیشنهاد این مجموعه برای افزایش ۱۰ تا ۴۵ درصدی نرخ هتل‌ها خبر داد و گفت: درحال حاضر نرخ‌گذاری هتل‌ها به سازمان حمایت از مصرف کنندگان کشانده شده و در انتظار پاسخ این مرکز برای افزایش نرخ هستیم.
کد خبر: ۶۰۸۵۱
تاریخ انتشار : جمعه ۰۱ دی ۱۴۰۲-1402 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
آیا هتل‌ها گران می‌شوند؟


جمشید حمزه زاده (رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور) با اشاره به آنکه بر اساس آیین‌نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه‌بندی و نرخ‌گذاری تأسیسات ایرانگردی و جهانگردی هر سال مهرماه هتل‌داران نرخ نامه جدید را ارائه می‌دهند، گفت: با این وجود امسال وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی این بخش از نرخ‌گذاری هتل‌ها را به سمت ستاد تنظیم بازار و در نهایت سازمان حمایت از مصرف کنندگان کشاند. این درحالی است که ما آیین نامه مستقل داریم و نباید این کار انجام می‌شد. بر اساس آیین نامه مذکور که مصوبه هیات دولت است، نحوه نرخ‌گذاری هتلداران کاملا مشخص است. بنابراین در سالیان گذشته بر اساس این آیین نامه عمل می‌کردیم و هیچ مشکلی هم نداشتیم و نرخ هتل‌ها و مراکز اقامتی اعلام می‌شد. 

او ادامه داد: اما امسال وزارت میراث و گردشگری بنابر دلایلی، نرخ‌گذاری را به سمت ستاد تنظیم بازار برد و اکنون نیز در دست سازمان حمایت از مصرف کنندگان است این روند تاکنون به طول انجامیده. از این رو ما از مهرماه تاکنون هیچ افزایش نرخی نداشتیم. این درحالی است که تورم همچنان وجود دارد. 

رئیس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور از پیشنهاد ۱۰ تا ۴۵ درصدی افزایش نرخ‌ها خبر داد و گفت: این پیشنهاد بر اساس دریافت گواهی استاندارد و در چرخه استانداردسازی قرار گرفتن، در نظر گرفته شده چنانکه بر این اساس هر هتل و مرکز اقامتی که گواهی استاندارد را دریافت کرده باشد می‌تواند تا ۴۵ درصد افزایش نرخ داشته باشد. هتلی که در چرخه استانداردسازی قرار گرفته می‌تواند از ۲۵ تا ۴۰ درصد افزایش نرخ داشته باشد و مراکزی که وارد این چرخه نشده‌اند یا حق افزایش نرخ ندارند یا حداکثر تا ۱۰ درصد می‌توانند افزایش داشته باشند. البته این افزایش نرخ الزامی نیست و هتلهایی که کشش افزایش نرخ را ندارند از این کار اجتناب خواهند کرد. هدف ما تشویق هتل‌داران برای استانداردسازی است. 

حمزه‌زاده تصریح کرد: تاکنون بیش از ۷۵ درصد هتل‌های کشور گواهی استاندارد را دریافت کرده یا در چرخه استانداردسازی قرار گرفته‌اند و می‌توانند از این نرخ‌گذاری بهره‌مند شوند. شاید اینگونه به نظر بیاید که ستاره بسیاری از هتل‌ها درخور آن هتل نیست درحالی که اینگونه نیست و ملاک‌های زیادی از معماری و متراژ گرفته تا تعداد اتاق‌ها و امکانات ورزشی و تنوع غذا و آموزش کارکنان برای ستاره یک هتل در نظر گرفته می‌شود. درحال حاضر بیشتر هتلداران به این مهم رسیده‌اند که باید کارکنان آموزش لازم برای ارائه خدمات را دیده باشند و خدمات درخور به مسافران ارائه دهند. 

او با تاکید بر آنکه آموزش رکن اساسی هتلداری است، یادآور شد: اکنون هتلداران به این نتیجه رسیده‌اند که آموزش ابزار کار آن‌هاست و باید به این بخش توجه ویژه داشته باشند. 

او اذعان داشت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده در سازمان حمایت از مصرف کنندگان متوجه شدیم که قرار است این درصدها کمتر شود. به زودی این رقم اعلام خواهد شد. 

رییس جامعه حرفه‌ای هتلداران کشور در پاسخ به این سئوال که آیا طی مدتی که هتل‌ها استانداردسازی می‌شوند از ستاره هتلی کاسته یا افزوده شده است، گفت: بله تعداد زیادی از هتل‌ها در استان‌های مختلف سلب ستاره داشتند. هر سه سال باید پروانه بهره‌برداری تمدید شود و طی این سه سال نیز در ستاره هتل‌ها تجدیدنظر می‌شود. هتل‌ها باید با ضوابط عامل تطبیق هماهنگ باشند و بتوانند نظر کارشناسان کمیته استانی را جلب کنند. در این میان نظارت وجود دارد. 

او در پاسخ به این سئوال که آیا ممکن است هتلداری در استانی با پرداخت پول و… درصدد تغییر نظر ناظر عامل تطبیق برآید و با وجود آنکه هتلش درخور ستاره‌ای که دارد نیست، آن تعداد ستاره را حفظ کند و به واسطه همان ستاره‌ها نرخ‌های هنگفت از مسافران دریافت کند، گفت: به طور مطلق نمی‌توان گفت اینگونه نیست. اما تا جایی که ممکن است نظارت وجود دارد. یکی از وظایف کمیسیون درجه‌بندی نظارت کامل است. عامل تطبیق و کمیته درجه‌بندی باید نهایت دقت را داشته باشند.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار