gardeshban.ir

مدیرکل میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی استان البرز اعلام کرد: طرح تبدیل کاخ تاریخی ناصری شهرستانک کرج با مشارکت بخش خصوصی به اقامتگاه گردشگران کلید خورد.
کد خبر: ۶۱۰۷۵
تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ دی ۱۴۰۲-1402 October 22
گردشبان (gardeshban.ir) :
تبدیل کاخ تاریخی ناصری کرج به اقامتگاه گردشگران


رحیم خاکی گفت: اکنون مرمت کاخ تاریخی ناصری با ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی در دست اقدام است که ایجاد امکانات رفاهی ، اقامتی و تفریحی نیز به داشته های آن افزوده می شود.

وی ادامه داد: بخش خصوصی در کنار مرمت کاخ تاریخی ناصری ، ایجاد هتل مجهز به امکانات روز نیز در این مجموعه پیش بینی کرده است؛ قرار است یکی از بزرگترین و مجهزترین بوتیک هتل‌های کشور در این مجموعه تاریخی راه اندازی شود.

بوتیک هتل به آن دسته از هتل‌ها گفته می‌شود که به خاطر سبک هنری و معماری خاص دارای شهرت هستند که به طور معمول زیربنای این نوع هتل ها به نسبت سایر هتل ها کوچکتر است اما سبک هنری و زیبایی بنا در بوتیک هتل منحصر به فرد است.

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی‌ استان البرز گفت : طبق برنامه ریزی مجموعه کاخ ناصری و امکانات رفاهی ، تفریحی و اقامتی آن برای سال آینده آماده بهره برداری خواهد شد.

خاکی افزود: قرار است این مجموعه با کاربری اقامتی بومگردی، پذیرایی و تفریحی به‌ یکی از اقامتگاه های منحصر به فرد و تاریخی کشور تبدیل شود.

وی با اشاره به پیگیری مشکلات زیرساختی این مجموعه گفت: طبق دستور ویژه استاندار البرز، تامین گاز، آب ، برق ، تلفن و سایر نیازهای کاخ تاریخی ناصری با مشارکت دستگاه های اجرایی در دست اقدام قرار دارد که البته در این به اعتبار نیاز داریم.

کاخ شهرستانک یا عمارت ناصرالدین شاه، مربوط به دورهٔ قاجار در۳۰ کیلومتری شمال شرقی کرج و در نزدیکی جاده کرج - چالوس واقع شده است.

این کاخ با دستور ناصرالدین شاه قاجار تا سال ۱۲۹۵ قمری در شهرستانک کرج ساخته شد و پس از سقوط قاجاریه تا سال ۱۳۴۸ مورد بی توجهی قرار گرفت و رو به ویرانی نهاد، اما سال ها بعد با تصمیم فدراسیون کوهنوردی برای اقامت موقت کوهنوردان مرمت شد.

کاخ شهرستانک در ۱۶ شهریور ۱۳۷۶ با شماره ۱۹۲۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

سید عزت الله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی چندی پیش به صورت سرزده از روند مرمت این مجموعه تاریخی بازدید کرد.

همچنین اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان البرز طرح تبدیل کاروانسرای تاریخی ینگی امام شهرستان ساوجبلاغ را به هتل پنج ستاره در دستور قرار داده است. این مجموعه مهرماه امسال توسط سازمان فرهنگی یونسکو ثبت جهانی شد.

برنامه توسعه بناهای تاریخی و گردشگری استان البرز با هدف صیانت از این مراکز و تبدیل آنها به مکان های دیدنی با اشتتغالزایی برای جوانان هدفگذاری شده است.

با توجه به محدودیت منابع مالی دولت، مرمت، توسعه و تامین نیازهای رفاهی بناهای تاریخی البرز با مشارکت بخش خصوصی انجام می شود که یک ابتکار عمل توسط دولت سیزدهم به شمار می رود.

البرز ۵۵۰ اثر تاریخی و طبیعی دارد که ۳۳۰ اثر آنها ثبت ملی شده است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار