gardeshban.ir

کلاردشت ؛ این اسم را اگر کمی اهل گشت و گذار باشید حتما شنیده اید. همانطور که در مقدمه آمده است.
کد خبر: ۱۰۸۵۹
تاریخ انتشار : جمعه ۱۷ اسفند ۱۳۹۷-1397 December 17
گردشبان (gardeshban.ir) :
کلاردشت : این اسم را اگر کمی اهل گشت و گذار باشید حتما شنیده اید. همانطور که در مقدمه آمده است.هر انگشتر نگینی و هر نگین تراشی دارد.تراش این نگین قطعا دشتی است به نام کلاردشت.ییلاقی خوش آب و هوا ، پر از مناطق بکر طبیعی و تاریخی .اگرچه دست بشر خراشهای بسیاری بر پیکره آن نهاده اما هنوز میتوان زیبایی آن را دید،لمس کرد و از آن لذت برد.

به طور قطع اگر این منطقه در کشوری اروپایی و با مدیریت آنها بود امروز شما آرزوی رفت به سوییس و نروژ و... را نداشتید .زیرا نمونه آنها همین بیخ گوش شما در مازندران وجود داشت و دیگر نیازی به بالا و پایین کردن همراه با حسرت عکسهای مجلات نشنال ژئو گرافی و رفتن به آن مناطق با دلارهای گرانقیمت را نداشتید.

به هر حال شما برای رسیدن به این شهر کوچک اگر شروع حرکت از تهران باشد. در مسیر جاده چالوس به سمت مرزن آباد و از آنجا به سمت کلاردشت حرکت خواهید کرد.
البته مسیر دستیابی به این شهر نیز از جاده زیبای عباس آباد هم میگذرد.بنابراین اگر از سمت غرب ایران حرکت میکنید .به شما تبریک میگویم زیرا شما شانس دیدن از این جاده زیبا را بدست آورده اید.

فصل دوم:

طبیعت فصل ها را در کلاردشت به شدت جدی نگرفته است.محال است در کلاردشت اختلاف فصول را حس نکنید( البته اگر طبیعت قصد شوخی با شما را نداشته باشد).
بهار : به شدت بهاریست ولی نه مطابق معمول .طوری که اگر چشمانتان را در بهار ببندید احتمالا نمیتوانید حدس بزنید که شما اکنون در حافظیه شیرازید یا در میدان تبریز ،در تهران چرت عصرانه میزنید یا در بیرجند در کنار رودخانه ای ایستاده اید.همچنین بهار در این شهر به طور غیر قابل تصوری دم دمی مزاج است. که گاهی حتی در اواخر اردیبهشت هم بدلیل اینکه ممکن است شب گذشته تا زیر زانوی شما برف باریده باشد نیاز به بخاری و زنجیر چرخ پیدا کنید.اما به شما قول میدهم با آمدن در فصل بهار به این شهر شما بهاری ترین منطقه ایران را خواهید دید.
تابستان : گاهی آنقدر گرم میشود که حتی یک دقیقه هم نتوانید تاب ایستادن در مقابل آفتاب تند تابستانی را بیاورید ولی ممکن است با یک مه غلیظ در همان شب بخاریتان را تا آخرین درجه بالا ببرید.

تابستان در این شهر عموما خنک است و درجه حرارت بیرون از 34 درجه سانتی گراد زیاد عبور نمیکند.

پاییز : در این فصل شما را با فستیوالی از رنگها تنها میگذارم.هوا در پاییز کلاردشت مانند بهار آن شهر با یک اختلاف رنگ پاییزی همراه است. کمی سردتر 
زمستان: انگار طبیعت برای زمستان کلاردشت کمی گستاخانه یا بهتر بگویم بی رحمانه رفتار میکند.سرد که نه، به شدت سرد. 
اگر عاشق این فصل هستید و از سرما هراسی ندارید.لازم نیست به جای دیگری غیر از کلاردشت فکر کنید.آنقدر این شهر زمستانی و سفید است که تا مدتها بعد از برگشتن به خانه چشمانتان از سفیدی کلاردشت برق زده میشود.
به هر حال در همه فصول لباس گرم به همراه داشته باشید.

فصل سوم

اگرچه خیلی میتوانست بهتر از این باشد. اما زیاد نگران اقامت در کلاردشت نباشید.چند هتل در این شهر وجود دارد اما میتوانید به اجاره شبانه ویلا و سوییت هم چشم داشته باشید .از جمله هتل های معروف در کلاردشت میتوان به هتل مارال ، هتل تخت جمشید ، هتل پارسیان و هتل باران سبز اشاره کرد .کلاردشتی ها مردمان قابل احترام و اطمینانی هستند،به شدت مهمان نواز و خوش برخورد پس با خیال راحت به آنها اطمینان کنید اما زیاد به فکر درگیری و مشاجرات بی دلیل نباشید زیرا ممکن است همین مردم بسیار مهربان کاملا خلق و خویشان تغییر کند. 

فصل چهارم:

هر آنچه که خوبان دارند تو یک جا داری .
طبیعت برای این خطه بسیار وسواس به خرج داده است.و هر آنچه که نیاز بوده در دل این منطقه جای داده است.
کوه ، جنگل ، رودخانه ،دریاچه ،آبشار.قلعه و ابنیه های تاریخی و بسیاری از این دست آثار طبیعی و تاریخی.
از دومین قله بزرگ ایران و کهن ترین یخچال طبیعی ایران بگیرید در کنار تپه های باستانی کلار و جام زرین کلاردشت تنها بخشی از داراییهای این شهر غنی میباشد.
شکل کاسه ای این شهرستان جامی پر از ارزشمند ترین و غنی ترین سرمایه های طبیعی و تاریخی را برای نسل ما به ارمغان آورده است.

فصل پنجم:

اگرچه کلاردشت امروز ،دیگر شبیه به گذشته نیست و بافت سنتی خود را از دست داده و جای خود را به ویلا های لوکس کوچک و بزرگ داده اما هنوز در روستا های کلاردشت میتوانید خانه های روستایی قدیمی و کاه گلی را از نزدیک ببینید. قطعا با ورود به کلاردشت خواهید یافت که فکری به حال شهر سازی و زیبا سازی شهر به طور مکانیزه نشده و هنوز خیابانها تنگ و باریک با چاله های همیشگی جاده های ایران امان را از ماشین ها میگیرد.همچنین مسیر دسترسی به بسیاری از مناطق طبیعی نا مناسب است .حتی تا جایی که اگر ماشین مناسب یا اهل پیاده روی نباشید باید قید رفتن به این مناطق زیبا را بزنید

برای اینکه بخواهید زیبایی این دشت را نظاره گر باشید حتما به روستای کلمه بروید.آنجا کلاردشت زیر پای شماست .اگر هم کمی شانس بیاورید و آن روز جز آن روزهایی باشد که مه گرفته. و البته تعداد این روزها هم در این شهر کم نیست میتوانید از این روستا به تماشای دریای ابر بنشینید. در این روستا درخت هزارساله وجود دارد که البته ثبت ملی هم شده است .همچنین آبشار گردوک در این روستا وجود دارد.

روستای مازیچال شما را به آلپ ایران پیوند خواهد داد چه بهار باشد چه پاییز یا زمستان شما از رفتن به این مرتع هرگز پشیمان نخواهید شد.به شما قول میدهم مدتها به نظاره طبیعت آنجا خواهید نشست.جاده جنگلی رسیدن به مرتع مازیچال همواره زیبا و رویایی است
برای رسیدن به کوهپایه های کلاردشت شما باید ابتدا وارد شهر حسنکیف و از آنجا به سمت رودبارک حرکت کنید.

کاخ اجابیت و ساختمان سنگی شهرداری از ابنیه های عصر معاصر نیز میباشند.تپه باستانی کلار در محله لاهو .قلعه گردن در روستای کلمه .قبر شاه علمدار بر فراز رشته کوه های البرز ،بقعه امام زاده ذکریا در محله شکر کوه و امامزاده سه تن در محله والت .تخت سلیمان، خانه ارواح در محله کلمه ،شیرینی کاکا در حسنکیف که بستنی و شیرینی های با کیفیتی دارد و غیره ، هم مراکز دیگری غیر از مناظر طبیعی هستند که میتوانید از آنها بازدید کنید.
رودبارک و آبشار اکاپل ،مکارود از دیگر مناطق دیدنی این شهر هستند.
در امتداد رودخانه خروشان سردآبرد در بین جنگلهای روستای پی انبور و کلمه آبشار بلند کلاردشت را نظاره گر خواهید بود.

برای رفتن به دریاچه ولشت از کلاردشت شما باید ابتدا وارد روستای کلنو شوید و از آنجا به سمت روستای سما حرکت کنید. مسیر بعدی از جاده چالوس است که باید وارد جاده سنار یا ولشت شوید.در اطراف دریاچه هتل و مجموعه های تفریحی دارد که میتوانید از آنها استفاده کنید.
این امام زاده تاریخی که از مسیر جاده کلاردشت به سمت کردیچال و از آنجا به سمت روستای شکرکوه دسترسی خواهید داشت.

این آبشار زیبا که در جنگلهای روستای کلمه (kolemeh) قرار دارد.از مسیر جنگلی بسیار زیبایی عبور میکند .که البته قسمتی از مسیر را شما ناچار به پیاده روی هستید.
آگر آب و هوا با شما یار باشد حتما به این دهکده زیبا سری بزنید.

فصل ششم:

کلاردشت پر است از صنایع دستی متنوع ، خوراکی های خوشمزه و شیرینی های فوق العاده. فرش ثبت جهانی شده کلاردشت .نمد بافی و البسه های پشمی به همراه جاجیم شولا بافی از جمله صنایع دستی این شهر کوچک است.کوکی داغ، انواع آشهای محلی و نان محلی به همراه لبنیات و عسل کوهی دل هر شکمگردی را میبرد. 

پیشنهاد میکنم حتما برای یک شب هم شده به یکی از اقامتگاه های بومی بروید و ساعاتی را در آنجا سپری کنید.برای شهر نشینان نشستن کنار بخاری هیزمی و چشمان پر از اشکی که ناشی از دود این بخاریست تجربه بی نظیری را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

اگرچه تمام مردم این منطقه به فارسی تسلط دارند.اما در واقع این شهر به دو زبان مازنی و کردی خواجه وندی تکلم دارند.بنابراین ممکن است از بعضی گفت و گوهایی که بین هم رد و بدل میکنند را اصلا متوجه نشوید.
کلاه نمدی ، شولا و پاپوشی به نام کلوش (kaloosh) از مشخصه هایی اصلی بومیان این شهر است.
در اکثر مناطق بومی کشور آیین ،مراسم و اعیادی وجود دارد که مختص آن منطقه است.کلاردشت هم از این نکته جدا نیست.عید خواجه وندها یکی از اعیاد مختص این شهر است که در زمستان برگزار میگردد.

ورود برند های معتبر پوشاک داخلی و خارجی متعدد و قیمتهای رقابتی آنها قطعا شما را ترغیب به خرید از این فروشگاه ها خواهد کرد.همچنین در این شهر تعداد رستوران ها و کافه ها زیاد است بنابر این برای تهیه غذا به مشکلی بر نخواهید خورد.

کلاردشت دو بازار عمده دارد : که یکی از آنها بازار سنتی جمعه بازار است ، همان گونه که از اسم آن بر می آید یک روز در هفته در روز جمعه برگزار میشود بنابراین بسیار شلوغ است که محل برگزاری آن بعد از سه راهی طبرس و قبل از پمپ بنزین است، توصیه میکنم هرگز این بازار را از دست ندهید . و بازار دیگر که بازار دائمی کلاردشت است و محل قرار گیری آن پشت ساختمان شهرداری در مرکز شهر میباشد.

در ضمن هر ساله از اواسط بهار تا اوایل پاییز بازارچه موقت ترکمن ها در این شهر دایر میگردد.که میتوانید هم از آداب و رسوم این قوم ایرانی و هم صنایع دستی آنها بازدید و خرید بفرمایید..

به هر حال اگر به دنبال آرامش چند روزه به همراه اقامت در محلی خوش آب و هوا و پاک هستید.بازدید از کلاردشت را از دست ندهید. و امید وارم صنعت گردشگری روز به روز در کنار فرهنگ گردشگری ما ایرانیان پیشرفت کنه .




















مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار