gardeshban.ir

اصفهان را به نام نصف جهان می شناسیم، شهری مملوء از تاریخ، معماری و هنر که بناهای تاریخی زیادی را در خود جای داده و گردشگران زیادی دارد. در جای جای اصفهان آثاری را می بینید که روایتگر قدمت طولانی این شهرند و هنر مردمان ایران زمین را به خوبی نشان می دهند.
کد خبر: ۲۰۷۲۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ دی ۱۳۹۸-1398 October 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
در این شهر از بناهایی بازدید می کنید که پس از گذشت سالیانی طولانی همچنان پابرجا هستند و قصه هایی شنیدنی برای گردشگران دارند. اصفهان مناره های تاریخی زیادی را در خود جای داده که شاید در بین آن ها، منار جنبان از همه معروف تر باشد اما مناره های دارالضیافه هم یکی دیگر از جذاب ترین مناره های این شهرند. می خواهیم درباره مناره های دارالضیافه در اصفهان حرف بزنیم، 


کافیست نگاهی کوتاه به تاریخ معماری اسلامی بیندازیم تا خیلی زود متوجه شویم که بیشتر مناره های ایران به خصوص مناره های استان اصفهان برای دوره سلجوقی و صفویه هستند چون این شهر در این دوره ها به عنوان پایتخت اهمیت خاصی داشته و در همین دوران بود که بناهایی جذاب و ماندگار زیادی ر در گوشه گوشه شهر قد برافراشتند. 

با دیدن مناره ها فکر می کنید که با سازه ای ضعیف روبرو هستید و از اینکه مناره های تاریخی توانسته اند در برابر گذر قرن ها مقاومت کنند متعجب می شوید اما واقعیت این است که مناره ها بناهایی مستحکم و قوی اند و از آن جایی که سقف ندارند بارش برف و باران اثر زیادی بر روی آن ها نمی گذارد و در نتیجه فرسایش ان ها با تاخیر روبرو است. مناره های دارالضیافه هم از این قضیه مستثنی نیستند و در زمان های دور از آن ها استفاده های زیادی می شده است.

مناره های دارالضیافه در اصفهان

از نظر لغوی مناره، نشانه ای از جنس سنگ و خشت است که در مسیر راه ها و جاده ها برپا می شدند. در واقع در گذشته برای اینکه مسافران بتوانند راه را پیدا کنند بر روی مناره ها برای روشنایی مسیر، چراغی روشن می شد. کاربرد مناره ها فقط محدود به راهنمایی مسافران نبود و از آن ها برای گفتن اذان هم استفاده می شد و نمادی برای پیروزی هم به شمار می رفتند. 

اصفهان یکی از اصیل ترین و مهمترین شهرهای ایران برای نمایش معماری بعد از اسلام است و مملوء از بناهای تاریخی بسیاری ست که در میان آن ها مناره هایی باشکوه هم به چشم می خورند که معماری همه آن ها شامل ۴ بخش اصلی است که به  پایه، ساقه، سرپوش و راس تقسیم بندی می گردند.

بدون شک یکی از جذاب ترین مناره های اصفهان مناره های دارالضیافه است که قدمت آن به قرن هشتم هجری برمی گردد. مناره های دارالضیافه شامل دو مناره هستند که معماری جذابی دارند و عده ای از گردشگران پرشمار اصفهان در بازدید از این شهر از آن ها هم دیدن می کنند. در وسط دو مناره دربی دیده می شود که نشان می دهد آن ها باقی مانده ای از دو بنای بزرگ اند.

جاذبه های اصفهان

مناره دارالضیافه در چهارراه ابن سینا اصفهان و در خیابان کمال جای دارد و از آثار ملی ایران است. در بالای سر در چشمتان به دو گلدسته جذاب مدور آجری می افتد که به مقرنس‌ کاری و کاشی معرق رنگین مزین شده اند و پوششی از کاشی فیروزه‌ ای در بافت شطرنجی و آجری دارند. 

این مناره‌ها ۳۸ متر ارتفاع دارند و بر روی پایه‌های هشت ضلعی ساخته شده اند. در گذشته در بالای مناره ها کتیبه ای با خط ثلث بوده که امروز به جز یک آیه از آن باقی نمانده است، آیه ای که این نظریه را در ذهن شکل می دهد که مناره ها مسجد بوده اند.

شکل ظاهری مناره ها به گونه ای است که از پایین به بالا یک ساق و در فراز، یک طوق به عنوان گلوگاه دارند. در بالای گلوگاه قسمتی به شکل چتر دیده می شود که به نعلبکی معروف است و در بالاترین قسمت مناره هم بخشی به نام تاج به چشم می خورد. 

سبک مناره ها و تزئینات آن ها برای دوره ایلخانی است هرچند که برخی، این مناره ها را متعلق به دوره سلطان سنجر سلجوقی می دانند. در واقع تاریخ ساخت دقیق مناره ها مشخص نیست چون کتیبه ها که در حکم شناسنامه بنا هستند در پس گذر سال ها از بین رفته اند.

سفر به اصفهان

عده ای هم این مناره ها را بقایای به جای مانده از عمارت تاریخی می دانند. این مناره ها به دارالضیافه معروف است و درباره علت نامگذاری آن نظرهای زیادی وجود دارد. عده ای بنای اصلی عمارت را جایی برای پذیرایی از مهمانان و یا مهمانسرایی می دانند که در کنار آن هم مسجدی بوده که امروز فقط مناره هایش باقی مانده است، البته عده ای هم مناره ها را صرفا برای هدایت مسافران می دانند در واقع با آتشی که بر روی مناره ها روشن می شده مسافران از دور مسیر را تشخیص می دانند. 

گروه سومی هم وجود دارند کسانی که معتقدند باعث و بانی ساخت مناره ها کسی به نام ضیاء بوده و نام خود را بر روی مناره ها گذاشته است. پیشنهاد می کنیم در سفر به اصفهان بعد از بازدید از جاذبه های معروف اصفهان از این دو مناره زیبا هم دیدن کنید، بنایی که قدمت آن به صدها سال قبل برمی گردد و جاذبه ای جذاب برای علاقمندان به تاریخ و معماری است.

اصفهان از آن شهرهایی است که نمی توان به راحتی از کنارش گذشت، شهری که ملقب به نصف جهان است و حتی گردشگران زیادی از دیگر نقاط دنیا به شوق دیدن جاذبه هایش به آن سفر می کنند. مطمئنا خاطره های سفر به اصفهان و جاذبه هایش برای همیشه در گوشه ای از ذهنتان ثبت می شود و دلتان می خواهد دوباره و دوباره به این شهر برگردید و دیداری تازه کنید، در گوشه ای از میدان تاریخی نقش جهان بنشینید و محو تماشای جاذبه هایی شوید که هر کدام روایتگر تاریخ باشکوه و پرفراز و نشیب این سرزمین است. 

اصفهان یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری ایران است و حتی اگر تا به حال هم سفری به آن نداشته اید احتمالا با شنیدن وصفش، سفر به آن از را از هدف های گردشگری آینده تان قرار داده اید.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار