gardeshban.ir

دولت مکزیک به‌تازگی یک مجسمه برنزی نادر را که از آفریقا به خارج از این قاره قاچاق شده بود، به نیجریه پس داد، حال کاشف به‌عمل آمده که این مجسمه، یک اثر تقلبی ارزان قیمت است.
کد خبر: ۲۳۵۰۴
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۸-1398 December 13
گردشبان (gardeshban.ir) :

در ابتدا گمان می رفت این اثر متعلق به قبیله یوروبا (Yoruba) در نیجریه با قدمت ۱۵۰۰ ساله باشد، اما مشخص شد که اثر بازگردانده شده به نیجریه چیزی نیست یک نسخه کپی شده ارزان است.

جولین ولپر (Julien Volper) سرپرست موزه سلطنتی آفریقای مرکزی در بلژیک به روزنامه هنر گفت: تائید می کنم که این اثر، تقلبی و بسیار بیکیفیت است. می توانید تعداد زیادی از انواع یکسان این آثار را در سایت ای‌بی (eBay) پیدا کنید. این واقعا مسخره و مایه شمساری برای مکزیک است.

این اثر تاریخی در اصل باید اثری از شهر باستانی ایفه (Ife) باشد که اکنون در ایالت اوسون (Osun) نیجریه واقع است.  

ماموران گمرک فرودگاه بین المللی بنیتو خوآرز (Benito Juárez) در مکزیکوسیتی این اثر را در حین قاچاق مصادره کرده بودند.

دولت مکزیک با صدور بیانیه ای اعلام کرد: این مجسمه و اصالت آن از سوی کارشناسان و نهادهای هر دو کشور مورد تایید قرر گرفته است.

مکزیک یادآور شده بود که به امید تحکیم روابط دیپلماتیک با کشورهای سراسر جهان، این اثر را بازگردانده است.

مکزیک همچنین اعلام کرد که برای این کشور، احیای اموال فرهنگی مسروقه، یک اولویت است و این کشور با سودجویی غیرقانونی از اقلام باستان شناسی مخالف است.

این در حالی است که از دید سایرین، اقدام نمادین مکزیک، تلاشی شتاب زده برای پیوستن به روند بازگرداندن آثار هنری آفریقا است.

ایو برنار دبی (Yves-Bernard Debie) وکیل مدافع مستقر در بروکسل که در زمینه تجارت فرهنگی فعالیت دارد، گفت: (اقدام مکزیک) بار دیگر شتاب دولت ها برای مدیریت بازگرداندن آثار بدون توجه به حقایق قانونی و تاریخی را نمایان می کند.

این روزها پس دادن آثار باستانی و فرهنگی آفریقا شتاب گرفته است. گمان می رود که حدود ۹۰ درصد از میراث فرهنگی آفریقا در اروپا باشد.  

چپاول و غارت آثار باستانی مستعمرات در دوره استعماری، قصه تازه‌ای نیست اما تلاش برای بازگرداندن آثاری که سالهاست در موزه‌های غرب خاک می خورند، تازگی دارد. کشورهای استعمار شده به طور روزافزونی خواستار بازگرداندن آثار هنری و باستانی چپاول شده‌شان هستند.

مکزیک با یک مجسمه تقلبی سر نیجریه کلاه گذاشت




مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار