gardeshban.ir

در صورتی که یک تلفن همراه را در خارج از کشور خریداری کنید و بخواهید در داخل کشور از آن استفاده کنید، لازم است آن را رجیستر کنید. جزییات کامل روند اجرایی آن را در این گزارش بخوانید؛
کد خبر: ۲۸۲۸۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹-1399 April 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
همیشه نیاز به رجیستر کردن گوشی مسافری نیست و لزوم آن تنها برای زمانی است که بخواهید بیش از سی روز در کشور بمانید و از سیم کارت‌های داخلی استفاده کنید و در غیر این صورت نیازی به رجیستر کردن نیست. یعنی اگر بخواهید موقتا در کشور بمانید حتی در صورت استفاده از سیم‌کارت های داخلی، لزومی ندارد گوشی خود را رجیستر کنید.

دلیل اجرای طرح رجیستر کردن گوشی مسافری چیست؟

این طرح برای نخستین بار سال85 در کشور اجرا شد ولی به دلیل مشکلاتی که داشت، عمرش به یک سال هم نرسید. پس از آن تا پاییز 96 بارها طرح اجرا و متوقف شد و در سال96 به طور جدی تا کنون درحال اجرا است.

از اهداف این امر میتوان به جلوگیری از قاچاق گوشی به کشور، جلوگیری از استفاده گوشی‌های دزدی و بدون کارتون، جلوگیری از سودجویی قاچاقچیان موبایل و ... اشاره کرد.

پس از اجرایی شدن این طرح تمام گوشی‌هایی که از طریق گمرک وارد کشور میشوند، کد  IMEI (شناسه بین المللی تجهیزات موبایل که برای هر دستگاه منحر‌به‌فرد می‌باشد) آن‌ها باید در سامانه همتا ثبت شود.

هزینه‌ رجیستری گوشی مسافری

این امر با‌وجود مزیت‌هایش، که کاهش سرقت تلفن همراه یکی از مهم ترین آنهاست، برای مردم با دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی نیز همراه بوده است که مهم‌ترین علت آن به هزینه‌آن بازمی‌گردد. این هزینه حدود 16 درصد از قیمت گوشی اصلی خواهد بود. بنابراین رقم آن به مدل گوشی خریداری شده بستگی دارد که بر اساس آمار سایت گمرک جمهوری اسلامی ایران، برای گوشی‌های آیفون چیزی بین 300000 تا 3500000تومان، برای سامسونگ بین 100000 تا 3900000تومان و برای سایر برندها رقمی بین 38000 تا 1700000هزار تومان است.

روش‌های رجیستر کردن

برای پرداخت این هزینه باید دستگاه را در سامانه گمرک ثبت کرده و برای ثبت آن ضروری است پاسپورتی داشته باشید که در دو ماه گذشته با آن وارد کشور شده‌اید و در غیر این صورت باید برای خرید پاسپورت مسافرتی اقدام کنید. درحال حاضر میتوان از طریق دو روش برای رجیستر کردن اقدام کرد. 

در روش اول به گمرک فرودگاه مراجه می‌کنید و با پرداخت هزینه کد فعال‌سازی را دریافت می‌کنید و سپس پس از چند روز با مراجعه به سامانه همتا و انجام مراحل می‌توانید از گوشی خود به صورت دائم استفاده کنید. در روش دوم نیز با مراجعه به وب‌سایت گمرک و پرداخت هزینه و طی کردن مراحل این امر امکانپذیر است.( البته همان‌طور که ذکر شد 30 روز برای انجام این‌کار وقت دارید و چنانچه در این مدت اقدام نکنید، تلفن شما غیرفعال خواهد شد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار