gardeshban.ir

دماغه امید نیک که در اواخر قرن 15 میلادی با هدف کشف مسیری به سمت هند توسط پرتقالی‌ها کشف شد، نخستین سکونتگاه اروپائیان در آفریقای جنوبی محسوب می‌شود.
کد خبر: ۲۸۲۷۴
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹-1399 April 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
دماغه امید نیک (The Cape of Good Hope) در حقیقت شبه جزیره‌ای است که در نزدیکی شهر کیپ تاون در کشور آفریقای جنوبی قرار دارد. دماغه امید نیک به شکل یک برآمدگی صخره‌ای در راس شبه جزیره کیپ واقع شده و در زمان‌های گذشته برای دریانوردان دارای اهمیت زیادی بوده است زیرا کشتی‌هایی که از اروپا حرکت می‌کردند، می‌دانستند که با رسیدن به این نقطه، مسیر حرکت خود که تا کنون به سمت جنوب بود را باید به سمت شرق تغییر دهند. 

امروزه بخش عمده‌ای از شبه جزیره کیپ از جمله دماغه امید نیک، به عنوان بخشی از پارک ملی تیبل مونتاین (Table Mountain) به حساب می‌آید. موضوع دیگری که باید درباره این منطقه عنوان کرد، نام خاص و ویژه آن است زیرا‌ دماغه امید نیک دارای یکی از رومانتیک‌ترین نام‌ها در بین مناطق و عارضه های جغرافیائی است.

علت نامگذاری دماغه امید نیک

پیشینه نامگذاری این منطقه با عنوان دماغه امید نیک به قرن پانزدهم میلادی و دوران اکتشافات دریایی بازمی‌گردد. در این زمان قدرت‌های اروپائی از جمله اسپانیا و پرتقال با هدف شناسایی منابع جدید ثروت، اقدام به اعزام کشتی‌های اکتشافی به مناطق ناشناخته جهان می‌کردند. 

نخستین دریانورد اروپائی که به دماغه امید نیک رسید، یک دریانورد پرتقالی به نام بارتولومئو دیاس (Bartolomeu Dias) بود که در پی شناسائی جنوبی‌ترین بخش قاره آفریقا، به منظور دسترسی به مناطق شرقی کره زمین بود زیرا هدف اصلی این سفر دریایی، پیدا کردن راهی به سمت هندوستان از جنوب آفریقا تعیین شده بود. 

سفر این مکتشف پرتغالی با مخاطرات، هیجان‌ها و رویدادهای ناخوشایندی مانند درگیری با بومیان همراه بود. در این منطقه آن‌ها دچار طوفان شده و کشتی‌هایشان دچار آسیب شد. بر اساس برخی متون تاریخی؛ دیاس نام این دماغه را دماغه طوفان‌ها (Cape of Storms) گذاشت اما بعدها و به پیشنهاد شاه ژان دوم (King John II) پادشاه پرتغال که گمان می‌کرد این نام ناخوشایند می‌تواند موجب ترس دریانوردان از سفر به هندوستان از مسیر فوق شود، نام این محل تغییر کرده و این دماغه با عنوان دماغه امید نیک شهرت یافت.

تاریخچه دماغه امید نیک

دماغه امید نیک نقش مهمی در تاریخ آفریقای جنوبی ایفا می‌کند و در زمان گذشته این دماغه، محل توقف کشتی‌های تجاری و نظامی بود که بین قاره اروپا و مناطق شرقی تحت استعمار این کشورها، در تردد بودند. در ابتدا کشتی‌های اروپائی اقدام به تجارت و مبادله غذا و آب با ساکنان بومی این منطقه یعنی مردم خوی‌خوی (Khoikhoi) می کردند اما در سال 1652 میلادی، کمپانی هند شرقی هلند اقدام به ساخت یک پایگاه کوچک در جان‌پناه صخره‌ای موجود در شبه جزیره کرد که نخستین سکونت‌گاه اروپائیان در این محل محسوب می‌شد. امروزه این پایگاه کوچک که با هدف ارائه آب تازه و مواد غذائی به کشتی‌های اروپائی تاسیس شده بود، تبدیل به شهر بزرگ کیپ تاون شده است.

طبیعت منطقه

شبه جزیره کیپ یکی از هشت منطقه حفاظت شده در این بخش به حساب می‌آید که به دلیل ویژگی‌های طبیعی و تنوع پوشش گیاهی خود در فهرست میراث جهانی یونسکو قرار گرفته است. اگرچه مساحت 553 هزار هکتار پوشش گیاهی در منطقه کیپ، تنها نیم درصد از زمین های دارای پوشش گیاهی آفریقا را تشکیل می دهد اما بیش از 20 درصد از گونه‌های گیاهی این قاره، در منطقه فوق قرار گرفته اند. در هنگام بازدید از پارک ملی تیبل مونتاین شما ممکن است با محیط بانانی روبه‌رو شوید که در حال کندن و جداسازی برخی گونه‌های گیاهی مهاجم از قبیل رویکرانز (rooikrans)؛ جگن (wattle)؛ کاج و صنوبر (pine) و گیاه بلوگام (blue gum) که خطر بالقوه‌ای برای گونه های بومی محسوب می‌شوند، هستند.

دماغه امید نیک

حیات‌ وحش

شبه جزیره کیپ از نظر تنوع جانوری و حیات وحش و به طور ویژه وجود گونه‌های مختلف پرندگان نیز دارای تنوع مناسبی است. سواحل شبه جزیره کیپ، زیستگاه مرغ ماهیخوار کیپ (cape gannet)؛ مرغ صدفخوار سیاه آفریقائی، چهار گونه مختلف قره قاز (cormorant) و ده‌ها گونه دیگر جانوری است که در این میان مشهورترین گونه جانوری بومی این منطقه، پنگوئن آفریقائی موسوم به (jackass penguins) محسوب می‌شود که عمدتاً در ساحل بولدرز (Boulders Beach) زندگی می‌کنند. 

در خلیج فالس (False Bay) نیز شما امکان دیدن 3 هزار کلنی مختلف پرندگان را خواهید داشت که برای دسترسی به این منطقه پیاده روهایی بسیار مناسب و دارای امکان حرکت ویلچیر وجود دارد. بهترین زمان بازدید از این منطقه، حدفاصل ماه‌های فوریه تا آگوست است که پنگوئن‌ها طی این زمان جفت‌گیری کرده و شما شانس دیدن بچه پنگوئن‌های بامزه و کرکدار را دارید.

گفتنی است در زمان گذشته دریانوردان اعتقاد داشتند دماغه امید نیک، جنوبی‌ترین نقطه قاره آفریقا محسوب می‌شود در حالیکه جنوبی‌ترین نقطه این قاره، کیلومترها دورتر واقع شده است. امروزه این منطقه کمتر شناخته شده و تنها ده درصد از گردشگرانی که به دماغه امید نیک مراجعه می‌کنند، از این نقطه دیدن کرده و به جنوبی ترین بخش قاره آفریقا مراجعه می‌کنند.

دماغه امید نیک، شبه جزیره‌ای دیدنی در آفریقای جنوبی/عکس

دماغه امید نیک، شبه جزیره‌ای دیدنی در آفریقای جنوبی/عکس

دماغه امید نیک، شبه جزیره‌ای دیدنی در آفریقای جنوبی/عکس

دماغه امید نیک، شبه جزیره‌ای دیدنی در آفریقای جنوبی/عکس

دماغه امید نیک، شبه جزیره‌ای دیدنی در آفریقای جنوبی/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار