gardeshban.ir

گزارش/
در حالی که کرونا تعدادی از استان‌های کشور را برای دومین بار در وضعیت قرمز قرار داده و حتی برخی خبرها از احتمال دستور استانداری استان‌ها برای بازگشت دوباره‌ی تعطیلی‌ها در مدت زمان محدود خبر می‌دهند، وضعیت موزه‌ها و اماکن تاریخی در این شهرها و استان‌ها همچنان بلاتکلیف‌ است.
کد خبر: ۲۸۲۹۰
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۱ تير ۱۳۹۹-1399 April 11
گردشبان (gardeshban.ir) :
در دور نخست آغاز اپیدمی کرونا که بعد از گذشت سه هفته از آغاز آن، دستور رسید تا موزه‌های زیر نظر وزارتخانه میراث فرهنگی هم به لیست تعطیل شده‌ها اضافه شوند، وزیر میراث فرهنگی هر اقدامی از تعطیلی گرفته تا فعالیت‌های محدود موزه‌ها را به دستور ستاد کرونا تعمیم داده بود و سرانجام موزه‌ها بعد از حدود سه ماه تعطیلی بعد از عید فطر، با تاکید بر لزوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی (نه تنها اداره کل موزه‌ها ان را برای همه موزه‌ها منتشر کرد، بلکه هر موزه را مکلف به تهیه‌ی یک پروتکل ویژه‌ی خود کرد) فعالیت خود را از سر گرفتند، به نظر می‌رسد شرایط در برخی از استان‌های کشور بار دیگر به وضعیت قبل برگشته است.

در طول دو تا سه هفته گذشته تا کنون استان‌هایی مانند خوزستان، کردستان، کرمانشاه و خراسان‌رضوی گوی سبقت را در قرمز شدن وضعیت شهرهای خود از یکدیگر ربوده‌اند و هر ازگاهی شهر یا استانی به این لیست اضافه شده یا از آن کم می‌شود، اما با توجه به وضعیت متفاوت موزه‌ها و آثار تاریخی در این شهرها و لزوم توجه به این نکته که امکان ضدعفونی کردن بناهای تاریخی تا چه حد امکان‌پذیر یا غیرممکن است، متاسفانه به آخرین نکته‌ای که معمولا توجه می‌شود تعطیل شدن یا نشدن این فضاهای تاریخی است.

فضاهایی که نه تنها به واسطه‌ی حضور افراد در کنار یگدیگر، خود به گسترش این ویروس کمک کند، بلکه امکان ضدعفونی کردن آثار و جداره‌های تاریخی نیز در این شرایط  باید مورد توجه قرار گیرد.



از یک سو از صبح امروز (چهارشنبه 11 تیر) در فضای مجازی خبری دست به دست می‌شود با این مضمون که « محدودیت‌های جدید کرونا شامل تعطیلی موارد گروه ۳و۴ (تصویر بالا) هست و به گفته‌ی حریرچی معاون وزیر بهداشت در گفت‌وگو با شبکه خبر در ۱۳استان (سیستان و بلوچستان/هرمزگان/بوشهر/ خوزستان/ کرمانشاه/ کردستان/آذ.غربی و شرقی/ فارس/ خراسان رضوی/ تهران/ البرز/ کرمان) به مدت یک هفته اعمال می‌شود، خبری که میراث فرهنگی آن را تایید نمی‌کند و می‌گوید چیزی از ستاد کرونا به صورت مکتوب دست ما نرسیده است.

اما از سوی دیگر انوشیروان محسنی بندپی - استاندار تهران - از جلسه ویژه ستاد کرونا برای بررسی پیشنهادهای استانداری به ایسنا خبر داده و گفت: امروز جلسه ویژه‌ای در ستاد کرونا داریم و پیشنهادهایی در خصوص مهار شیوع دوباره مطرح کردیم که یکی از آن‌ها این است که پیشنهاد دادیم طرح ترافیک متوقف شود و تالارهای پذیرایی اجازه فعالیت نداشته باشند. همچنین پیشنهادهای دیگری نیز ارائه شده است که امیدواریم بتوانیم در جلسه امروز از آن‌ها دفاع کنیم.

از سوی دیگر مهدی اسماعیلی - عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی - با اشاره به لزوم اتخاذ تصمیمات مناسب برای آغاز سال تحصیلی جدید تاکید کرد: اگر شاهد حاد شدن وضعیت باشیم ممکن است در کنار اعمال محدودیت‌ها بازگشت به وضعیت تعطیلی را نیز بار دیگر تجربه کنیم.

اکنون محمدرضا کارگر - مدیر اداره کل موزه‌ها - می‌گوید: برای تعطیلی فضاها و بناهای تاریخی در هر استان بر اساس دستور ستاد کرونا در آن استان اعلام می‌شود و در حال حاضر قرار نیست هیچ اعلام سراسری برای تعطیلی موزه‌ها داشته باشیم.



مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار