gardeshban.ir

خانه آصف وزیری یکی از قدیمی ترین خانه های شهر سنندج است. این خانه زیبا با سبک معماری اسلامی در غرب ایران ساخته شده است.
کد خبر: ۳۰۸۷۳
تاریخ انتشار : شنبه ۱۵ شهريور ۱۳۹۹-1399 June 15
گردشبان (gardeshban.ir) :
با بازدید از این خانه ۳ دوره مختلف تاریخی صفویه، قاجاری و پهلوی را یکجا خواهید دید. حتی یکی از زیباترین حمام های قدیمی کردستان نیز در همین خانه قرار گرفته است. خانه آصف وزیری به عنوان موزه مردم شناسی اهالی کرد و بزرگترین موزه قومی در ایران است. پس با خرید بلیط هواپیما سنندج از این خانه موزه زیبا دیدن کنید.

آشنایی با خانه آصف خان وزیری

در محله قدیمی شهر سنندج، خانه ای زیبا با معماری فوق العاده و منحصر به فرد زندگی قوم کرد را به نمایش گذاشته است. عمارت آصف خان وزیری که با نام خانه کرد شهرت دارد، نامش را از صاحب قدیمی خود گرفته است. این خانه در سال ۱۳۷۵ در فهرست آثار ملی ایران نیز به ثبت رسیده است.

خانه آصف وزیری؛از قدیمی ترین خانه های شهر سنندج/عکس

تاریخچه عمارت آصف وزیری

میرزا علی نقی کردستانی (آصف وزیری) در دوران قاجار از سیاست گذاران مهم کردستان بوده است. داستان ساخت این عمارت نیز به سال ها قبل از آصف وزیری برمی گردد. در دوره صفویه پایه های اولیه ساخت این خانه گذاشته شد و مالک اولیه این عمارت خانواده معتمد هاشمی ها بودند. 

سپس میرزا محمدرضا وزیر، پدر آصف وزیری، در اوایل دوره قاجار این خانه را از آن خود کرد و قسمت هایی به این عمارت افزود که بعدا مالکیت خانه را به پسرش داد و وی نام خود را بر این خانه گذاشت. در زمان پهلوی نیز چندین قسمت دیگر به خانه اضافه شد که طی سالها این خانه زیبا رو به تخریب بود، همین امر باعث شد تا مرمت کلی ساختمان مانند تعویض سنگفرش کف حیاط، ساخت دوباره حیاط مستخدمان انجام شود و در نهایت به موزه قوم کرد تبدیل شود.

معماری عمارت آصف وزیری

هنگام ورود به عمارت آصف وزیری دالانی خواهید دید، سپس وارد حیاط خانه می روید. خانه دارای ۴ بخش مختلف مانند حیاط بیرونی، حیاط اندرونی، حیاط مستخدمین و حیاط مطبخ است. علاوه بر این 4 بخش اصلی، دالان، سردر و حمام نیز جزو بخش های دیگر خانه هستند. همچنین زیبایی های خاصی مانند پنجره های ارسی، مقرنس کاری، گره چینی و ... در این خانه توجهتان را به خود جلب خواهد کرد.

خانه آصف وزیری؛از قدیمی ترین خانه های شهر سنندج/عکس

بخش های مختلف عمارت آصف وزیری

حیاط اصلی (بیرونی)

حیاط اصلی مستطیل شکل است و حوضی دایره ای شکل با یک آبنما روبروی شاه نشین قرار دارد که قدیمی ترین بخش خانه محسوب می شود و عمارت شاه نشین نیز دارای یک ایوان دو ستونه با تزیینات مقرنس است و در دو سمت ایوان سه دری هایی به چشم می خورد.

حیاط اندرونی

حیاط اندرونی در دوره پهلوی اول ساخته شده و محل استراحت بانوان بوده است. این بنا دارای دو طبقه با شش ستون چوبی و تزیینات گچ بری و حوض لوزی شکل به همراه باغچه هایی در اطراف وجود دارند.

بخش خدمه

در کنار دالان ورودی بنای مستخدمین وجود دارد که مورد مرمت کامل قرار گرفته است.

حمام

در این بنا حمام ایرانی بسیار زیبایی وجود دارد که به طور کاملا خصوصی در اختیار اعضای خانواده قرار داشته است. این حمام دارای بخش هایی مانند سردر، راهرو، خزینه، منبع آب اضافی و سرویس بهداشتی و رخت كن، حمام سرد، حمام گرم است.

خانه آصف وزیری؛از قدیمی ترین خانه های شهر سنندج/عکس

تزیینات عمارت آصف وزیری

خانه آصف وزیری دارای تزیینات ویژه ای مانند ارسی در بخش شاه نشین است و گچ بری نیز در داخل خانه بر بالای پنجره ها با طرح هایی از طبیعت و طرح های اسلیمی است. مقرنس کاری در سرستون های ایوان خانه اصلی وجود دارد. مقرنس کاری نوعی طاقچه بندی است که در کنار دیوارها، بخش زیرین گنبدها و سر ستون ها استفاده می شود.

موزه مردم شناسی خانه آصف وزیری

میراث فرهنگی، عمارت آصف وزیری را در سال ۱۳۷۶ از مالکان اصلی خود خرید و چندین سال به مرمت پرداختند تا اینکه در سال ۱۳۸۲ مورد بهره برداری قرار گرفت و این عمارت به موزه مردم شناسی تغییر کاربری داد و در بخش ساختمان نیز تندیس مشاهیر کرد نگهداری می شود. غرفه‌ های موزه شامل زندگی شهری، مکتب خانه، قلاب بافی، زیورآلات، بخش کشاورزی، مشاغل و فنون، بخش اسناد و عکس‌ های تاریخی، بخش پوشاک، غرفه شکار، غرفه صنایع دستی، غرفه مطبخ، زندگی روستایی، کتابخانه است.

خانه آصف وزیری؛از قدیمی ترین خانه های شهر سنندج/عکس

راه دسترسی به خانه آصف وزیری

اگر می خواهید با وسایل نقلیه به این عمارت بروید، نزدیک ترین ایستگاه اتوبوس شهری ایستگاه ناصر خسرو است، پس از پیاده شدن در این ایستگاه باید حدودا ۱۵ دقیقه پیاده روی کنید و به عمارت برسید یا اینکه می توانید با تاکسی های شهری از هر نقطه از شهر به این عمارت زیبا بروید.

ساعت و هزینه بازدید

همه روزه می توانید از این عمارت زیبا دیدن کنید، البته به صورت یکسره باز نیست و در موقع نهار بسته است. ساعت بازدید در شش ماهه اول از ساعت ۹ صبح تا ۱:۳۰ ظهر و از ۳:۳۰ ظهر تا ۸ عصر است و در شش ماهه دوم نیز از ساعت۹ صبح تا ۱ ظهر و از ۳ ظهر تا ۶:۳۰ عصر است.

جاذبه های دیدنی نزدیک عمارت آصف وزیری

عمارت سالار سعید (موزه سنندج) :۲۰۰متری
مسجد هاجر خاتون :۶۰۰ متری
کلیسای سنندج : ۱ کیلومتری
عمارت خسرو آباد : ۱ کیلومتری
عمارت مشیر دیوان : ۱.۵ کیلومتری

هتل های نزدیک به عمارت آصف وزیری

هتل جبار: ۳۵۰ متر
هتل هدایت: ۴۰۰ متر
هتل کاج: ۷۵۰ متر
هتل آبیدر: ۸۵۰ متر
هتل شادی سنندج: ۶.۴ کیلومتر

رستوران های نزدیک به عمارت آصف وزیری

رستوران کوردی ماد: ۳ متر
کبابی پرویز پور: ۴۰ متر
رستوران جهان نما: ۴۰۰ متر
رستوران مروارید: ۷۵۰ متر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار