gardeshban.ir

شهر مانیل هم تعداد زیادی از یادگارهای ۳۳۳ سال استعمار اسپانیا را در خود جای داده است، حالا چه آدم مذهبی باشید یا نه، خرید بلیط هواپیما مانیل و بازدید از کلیساهای این شهر می تواند کندوکاوی جالب در تاریخ و معماری این شهر باشد.
کد خبر: ۵۳۵۶۱
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۱-1401 March 01
گردشبان (gardeshban.ir) :
دوران استعمار اسپانیا در فلیپین باعث شد که کاتولیک به این کشور بیاید و بماند و حالا تعداد کلیساهای کاتولیک فیلیپین به اندازه معابد بالی است. در سال ۱۵۷۰ مبلغان کاتولیک به این سرزمین آمدند تا مسلمانان را به دین مسیح دعوت کنند. 

حالا که کاتولیک در عمق فرهنگ فیلیپینی ها ریشه دوانده، بیش از ۸۰ درصد مردم فیلیپن خود را کاتولیک می دانند و اکثر جشن ها و عیدهای این مردم در کلیساهای قدیمی شهرها برگزار می شوند و فیلیپین به عنوان کاتولیک ترین کشور آسیا شناخته شده است. 

شهر مانیل هم تعداد زیادی از یادگارهای ۳۳۳ سال استعمار اسپانیا را در خود جای داده است، حالا چه آدم مذهبی باشید یا نه، خرید بلیط هواپیما مانیل و بازدید از کلیساهای این شهر می تواند کندوکاوی جالب در تاریخ و معماری این شهر باشد.



کلیسای سن آگوستین مانیل

کلیسای سن آگوستین مانیل که در محوطه تاریخی اینتراموروس مانیل واقع شده، یکی از ۴ کلیسای باروک فیلیپین به شمار می رود و جزو میراث جهانی یونسکو است. این کلیسا بیش از هر کلیسای دیگری در فیلیپین، شاهد فراز و نشیب های تاریخ بوده است، چیزی حدود ۴۰۰ سال. این کلیسا کمی بعد از ورود اسپانیایی ها ساخته شد ولی هنگام حمله دزدان دریایی چینی به مانیل یعنی در سال ۱۵۷۴ تخریب شد. قدمت بنای فعلی این کلیسا به تاریخ ۱۶۰۴ برمی گردد و حتی زلزله های مانیل، طوفان های موسمی و جنگ جهانی دوم نیز آسیبی به بنای کلیسای سن آگوستین مانیل نزدند. 

صومعه یا عبادتگاه این کلیسا در سال ۱۹۷۳ به موزه تبدیل شد و فضای داخلی آن با گچ کاری ها، تابلوهای نقاشی زیبا و طرح های دیدنی تزیین شده که همه را مبهوت ابهت خود می سازد. اگر هنگام بازدید به دخمه کلیسا بروید، قدم در جایی گذاشته اید که بیش از صد نفر ژاپنی در آن جا به شکل بی رحمانه ای قتل عام شدند.

آدرس: General Luna Street, Intramuros, Manila

هزینه ورودی: دارد

ساعات بازدید موزه: از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر.

کلیسای جامع متروپولیتین مانیل

یکی دیگر از کلیساهایی که از صدمات جنگ جهانی دوم جان سالم به در برد، کلیسای جامع مانیل است که با عنوان "Manila Metropolitan Cathedral-Basilica” نیز شناخته می شود و در همان محوطه تاریخی اینتراموروس واقع شده است. تاریخ ساخت بنای اصلی کلیسای جامع مانیل به سال ۱۵۸۱ برمی گردد ولی در طی تخریب های چند باره به طور مکرر بازسازی شده است و آخرین بازسازی آن به سال ۱۹۵۸ برمی گردد. این کلیسا حال و هوای نوستالژیک و قدیمی دارد و از جمله ساختمان هایی است که زمینه زیبایی برای عکس های بازدیدکنندگان می شود و مراسم های عروسی نیز در آن برگزار می شوند. 

داخل کلیسا نیز در حین عظمت و شکوه خود با تالارهای مرمرین، طاق های زیبا و محراب هایش هوش از سر اهالی هنر و معماری می برد. اینجا مکان اسقف اعظم مانیل بوده و بعد از مرگش در همین جا دفن شده است. نورپردازی شبانه کلیسای جامع متروپولیتین مانیل را از قلم نیاندازید چون زیبایی خاصی به آن می دهد. ضمنا با مراجعه به وبسایت کلیسای جامع مانیل می توانید درخواست تور دهید.

آدرس: Beaterio St, Cabildo St, Intramuros, Manila, 1002 Metro Manila, Philippines
هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۷ صبح تا ۵ بعد از ظهر.



کلیسای سن سباستین مانیل

یکی از معروف ترین و شلوغ ترین محله های پایتخت فیلیپین، محله کیاپو مانیل است که مساجد، کلیساها و پرستشگاه های زیادی در آن واقع شده اند. اگر به این محله بروید کلیسای آهنی بزرگی را می بینید که کلیسای سن سباستین نام دارد و حتی گفته می شود که گوستاو ایفل در طراحی و ساخت این کلیسا نقش داشته است. کلیسای سن سباستین اولین و تنها کلیسای آهنی فیلیپین است و بنای اصلی آن از چوب ساخته شده بود ولی در سال ۱۶۵۱ و طی شورش چینی ها به طور کامل در آتش سوخت. 

حالا بعد از گذشت چندین قرن، توصیف عظمت و زیبایی کلیسای سن سباستین در کلمات هم نمی گنجد. ستون های زیبا، چلچراغ های کریستالی و شیشه های رنگی پنجره هایش، زیبایی معرکه ای به آن داده است. قدمت بنای فعلی کلیسای سن سباستین حدود ۱۲۰ سال است و بهترین راه بازدید از چنین کلیساهایی این است که به همراه راهنما تاریخ و معماری اش را ورق بزنید.

آدرس: Pasaje del Carmen St, Quiapo, Manila, 1001 Metro Manila, Philippines

هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۶ عصر.

کلیسای بینوندو مانیل

در محله بینوندو مانیل که یکی از بزرگ ترین محله های چینی جهان به شمار می رود و گردشگران زیادی را برای خرید اجناس چینی و چشیدن طعم لذیذترین غذاهای چینی جذب می کند، کلیسایی با عنوان "Minor Basilica of St. Lorenzo Ruiz” قرار دارد که حالا با نام کلیسای بینوندو شناخته می شود. معماری باروک این کلیسا، ترکیب رنگ های نمای آن و برج ناقوس هشت ضلعی آن که به سبک چینی ساخته شده، از همان چند صد متری توجه ها را به سمت خود جلب می کنند. 

ضمنا دورکاری هایی به رنگ خرمایی مایل به قرمز جلوه خاصی به کلیسای بینوندو داده و گفته می شود که اسپانیایی ها به چینی های کاتولیک اجازه نمی دادند تا برای عبادت به منطقه اینتراموروس بیایند و به همین دلیل فرقه دومینیکن ها در سال ۱۵۹۶ و در سمت دیگر رودخانه پاسیگ این کلیسا را ساختند. نام کلیسا هم از سنت لورنزو روییز، اولین سنت فیلیپینی گرفته شده که در سال ۱۹۸۷ به عنوان قدیس کاتولیکی تقدیس شده بود. کلیسای بینوندو در طول جنگ جهانی دوم به طور کامل تخریب شد و بنای فعلی آن بازسازی کلیسای قبلی است. داخل این کلیسا نقاشی دیواری بزرگ و کنده کاری های زیبایی خواهید دید.

آدرس: Plaza Lorenzo Ruiz, Binondo, Manila

هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۸:۴۵ صبح تا ۵:۱۵ بعد از ظهر.

کلیسای کیاپو مانیل

در محله شلوغ کیاپو مانیل کلیسای دیگری دیده می شود که در واقع محل برگزاری بزرگ ترین جشن کاتولیک ها در فیلیپن است. میلیون ها کاتولیک در روز عید «ناصری سیاه» به کلیسای کیاپو می روند تا مجسمه مسیح را زیارت کنند. این کلیسا با عنوان "Minor Basilica of the Black Nazarene” یا همان کلیسای ناصری سیاه هم شناخته می شود. تاریخ ساخت بنای فعلی کلیسای کیاپو به سال ۱۹۸۴ برمی گردد اما اسپانیایی ها بنای اصلی آن را در همین مکان و در سال ۱۵۸۰ ساخته بودند. 

در طول تاریخ بارها این کلیسا ساخته شد ولی هر بار در پی آتش سوزی، زلزله و جنگ جهانی دوم ویران شد. این کلیسا جمعه ها بسیار شلوغ می شود و یکی از زیباترین کلیساهای فیلیپین به حساب می آید. بیرون کلیسا و نزدیک درهای کناری آن دست فروش هایی را می بینید که بساط شمع، سمبل و شربت عشق را به پا کرده اند و گردشگران زیادی را دور خود جمع کرده اند.

آدرس: 910 Plaza Miranda, Quiapo, Manila

هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۶ صبح تا ۸ شب.



کلیسای لاس پیناس مانیل

یکی از کلیساهای مانیل که در سطح جهانی معروف شده کلیسای لاس پیناس است که ارگان بزرگی از جنس بامبو بر دیوارهای آن نصب شده است. ارگانی که بزرگ ترین ارگان کلیسا در نوع خود و حتی گنجینه ملی کشور فیلیپین به حساب می آید. همانطور که می دانید ارگان ها، سازهای موسیقی بزرگی هستند که از قدیم در اجرای موسیقی مذهبی در کلیساها کاربرد داشتند. 

کلیسای لاس پیناس اصلی هم، بین سال های ۱۷۹۷ و ۱۸۱۹ در همین مکان فعلی از بامبو ساخته شده بود. در سال ۱۹۷۲ ارگان کلیسا به آلمان فرستاده شد و حدود ۳ سال تحت تعمیر و بازسازی بود و دوباره در سال ۱۹۷۵ به کلیسای لاس پیناس برگردانده شد و در ماه می همان سال در اجرای موسیقی استفاده شد. معمولا کسانی که طرفدار موسیقی هستند مشتاقند تا از این ارگان متعلق به قرن ۱۸ بازدید کنند و در انتهای بازدید از دست ساخته های هنری این کلیسا خرید کنند.

آدرس: 1742 Quirino Ave, Las Pinas, 1742 Metro Manila, Philippines
هزینه بازدید: دارد

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۱ بعد از ظهر تا ۵ بعد از ظهر.

کلیسای کلرا دو منتفالکو پریش

کمی دورتر از مرکز شهر مانیل و در یکی از شهرستان هایش (پاسیگ) که حدود ۱۶ کیلومتر با آن فاصله دارد، کلیسایی وجود دارد که بنای آن به عنوان بلندترین کلیسای فیلیپین شناخته می شود. کلیسای سنت کلرا دو منتفالکو ۵۷ متر ارتفاع دارد و شهرتش را مدیون همین ارتفاعش است. نمای زیبا و کلاسیک این کلیسا نیز با الهام از سبک یونانی ساخته شده و جلوه خاصی به آن داده است. کلیسای سنت کلرا در اوایل قرن ۱۹ سمبل عشق و شفقت برای مردم پاسیگ شد. 

کسانی که بلیط هواپیما مانیل خریده اند و به دنبال کمی آرامش و فرار از شلوغی باشند می توانند به بازدید این کلیسا بروند و در محوطه بیرون آن قدم بزنند. داخل کلیسا نیز با نقاشی های خیره کننده ای روی سقف، شیشه های رنگی پنجره هایش مکان زیبایی را برای برگزاری مراسم عروسی اهالی آنجا به وجود آورده است. اگر خواهان دیدن مجسمه سنت کلرا دو منتفالکو باشید باید به سرداب کلیسا سربزنید.

آدرس: Pasig, Metro Manila, Philippines

هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۱:۳۰ قبل از ظهر و ۱ بعد از ظهر تا ۵ بعد از ظهر.

کلیسای ائور لیدی آف اباندند

کلیسای "OLA” یکی از کلیساهای نمادین مانیل است که در یکی از شهرستان هایش به نام ماریکینا ساخته شده است. این کلیسا برای اولین بار در سال ۱۶۸۷ و توسط فرقه آگوستین ها بنا شده بود. کلیسایی که با نقاشی های روی سقف، برج ناقوس مدور و با نمای تیره و قلعه مانندش که به سبک معماری باروک ساخته شده، توجه ها را به سمت خود جلب کند. بالای ستون های بیرونی کلیسا مجسمه هایی از حواریون قرار دارند. این کلیسا هم مانند دیگر کلیساهای شهر مانیل فراز و نشیب های تاریخ را پشت سر گذاشته و حتی در اوایل ۱۹۰۰ از فاجعه جنگ فیلیپین و آمریکا جان سالم به در برده است. اهالی هنر ترکیب زیبایی از نقاشی و معماری را در بنای کلیسای "Our Lady of the Abandoned” شاهد خواهند بود.

آدرس: J.P. Rizal, Corner V. Gomez St, Marikina, 1801 Metro Manila, Philippines
هزینه بازدید: ندارد

ساعات بازدید: از ساعت ۸ صبح تا ۱۲ ظهر و از ۲ بعد از ظهر تا ۵ بعد از ظهر.



کلیسای مالات

فرقه آگوستین ها کلیسای کوچک دیگری به سبک معماری باروک بنا کرده بودند که امروزه نمای سنگی آن چشم ها را مبهوت خود می کند. کلیسای مالات یا کلیسای «آئور لیدی آو رمدیز پریش» نامی است که به این کلیسا اطلاق می شود و زمان تاسیس آن به سال ۱۵۹۱- ۱۵۸۸ برمی گردد. مجسمه لیدی آو رمدیز در سال ۱۶۲۴ از اسپانیا به این کلیسا آورده شده و از آن زمان تاکنون در محراب کلیسا قرار داده شده است. 

کلیسای مالات از قدیمی ترین کلیساهای شهر به حساب می آید و امروزه مکان ایده آلی برای برگزاری مراسم ازدواج اهالی به حساب می آید چون علاوه بر زیبایی ساختمان کلیسا، چشم اندازی از پارک راجا سلیمان و خلیج مانیل هم از آن پیداست. این کلیسا در بعضی از ساعات روز به دلیل اجرای بعضی از مراسم ها بسته است و در سایت کلیسا این ساعات اطلاع رسانی می شوند. البته داخل کلیسا زیبایی چندان خاصی ندارد و نمای بیرونی آن بیش تر برای عکاسی محبوب شده است.

آدرس: 2000 M. H. Del Pilar St, Malate, Manila, 1004 Metro Manila, Philippines
هزینه بازدید: دارد

ساعات بازدید: برنامه های متفاوتی دارد.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار