gardeshban.ir

گزارش/
راه‌ها و قوانین مختلفی برای مسافران وجود دارد تا بتوانند با استفاده از آن‌ها سفر خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند.
کد خبر: ۵۵۱۵۳
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۰۲ شهريور ۱۴۰۱-1401 June 02
گردشبان (gardeshban.ir) :
ارز مسافرتی چیست و چه تفاوت‌های با ارز دولتی دارد؟/ چگونه ارز مسافرتی و ارز دولتی بگیریم؟



راه‌ها و قوانین مختلفی برای مسافران وجود دارد تا بتوانند با استفاده از آن‌ها سفر خود را به بهترین شکل ممکن انجام دهند. حالا فرض کنید که سفر خارجی در پیش دارید و برای هر کاری که می‌خواهید انجام دهید و هر قسمتی از سفر خود، باید هزینه‌هایتان را هم معادل ارز مقصدی سازمان‌دهی کنید که تصمیم سفر به آن را دارید. ارز مسافرتی در اینجور مواقع، بسیار کمک‌کننده است و می‌تواند مقدار قابل توجهی از هزینه‌های شما را هم کم کند.

اگر هم خرج شما زیاد نیست و در سفرتان می‌توانید کمتر از بودجه معمول پول خرج کنید، باز هم ارز مسافرتی، راه بسیار خوبی برای کاهش برخی از هزینه‌ها است، چون با اضافه آوردن آن، به‌نوعی سود می‌کنید. 

در این مطلب کمی درباره نرخ ارز دولتی گفته‌ایم و آن را با ارز مسافرتی مقایسه کرده‌ایم. همچنین مزایا و شرایط دریافت ارز مسافرتی را هم آورده‌ایم تا برنامه‌ریزی دقیقی برای سفرتان انجام دهید.

ارز دولتی چیست؟

ارز دولتی با عنوان ارز مبادله‌ای هم شناخته می‌شود و مقدار معیّنی هم دارد که نرخش توسط بانک مرکزی مشخص می‌شود و کم پیش می‌آید که آن را تغییر دهند؛ بر همین اساس قیمت دلار دولتی و قیمت یورو دولتی مقدار مشخصی دارند. این ارز، یک نرخ رسمی دولتی دارد و معمولا پایین‌ترین مقدار هم در مقایسه با سایر نرخ‌ها به این ارز تعلق می‌گیرد. ارز دولتی برای مصارف مشخصی استفاده می‌شود و به هر شخص حقیقی و حقوقی هم تعلق نمی‌گیرد و باید ویژگی‌های لازم را داشته باشید.

نحوه دریافت و موارد استفاده از ارز دولتی

از ارز دولتی برای برخی از مصارف خاص استفاده می‌شود و این استفاده‌ها هم گاهی اوقات محدود و محدودتر می‌شوند، اما نباید این را فراموش کنید که گاهی بر اساس تصمیم‌گیری‌هایی که صورت می‌گیرد، بر موارد مصرف افزوده می‌شود و از ارز دولتی برای مصارف بیشتری هم استفاده می‌شود، با این وجود استفاده از آن‌ها بیشتر رو به محدودتر شدن رفته است.

اگر بخواهیم برخی از این مصارف را مثال بزنیم که ارز دولتی به آن‌ها تعلق می‌گیرد، می‌توانیم به تحصیل دانشجویان در خارج از کشور، سفر مأموران دولتی به خارج، بیمارانی که معالجه ضروری آن‌ها در خارج از کشور انجام می‌شود، برخی از کالاهای وارداتی دولتی، همچنین برخی از واردات بخش خصوصی اشاره کنیم که مشمول استفاده از ارز دولتی می‌شوند. در تکمیل این بخش باید بگوییم که برای تأمین برخی از کالاهای اساسی مانند گندم، جو، گوشت، دارو و... هم از ارز دولتی استفاده می‌شود.

برای دریافت ارز دولتی، مراحل مختلف و فراوانی را باید طی کرد و دریافت آن، کار ساده‌ای نیست. این را هم لازم است اضافه کنیم که ارز دولتی به هر کسی تعلق نمی‌گیرد. با این حال، بد نیست بدانید که این ارز از راه دولت و توسط مرکز مبادلات ارزی توزیع می‌شود و منبع آن هم از طریق فروش نفت، گاز و منابع انرژی مانند آن‌هاست. در مقابل ارز مبادله‌ای، ارز آزاد وجود دارد که قیمت بالاتری از ارز دولتی دارد و توسط صرافی‌ها و دلالانی که در بازار ارز فعالیت دارند، به‌فروش می‌رسند و معمولا نوسان‌هایش بیشتر است.

نکته اینجاست که برای گرفتن ارز آزاد، محدودیتی هم وجود ندارد و به هر تعداد می‌توانیم آن را تهیه کنیم. قیمت در ارز آزاد با توجه به وضعیت اقتصادی و میزان عرضه و تقاضا تعیین و مشخص می‌شود.

ارز مسافرتی چیست؟

آن دسته از افرادی که سفر خارجی در پیش دارند، می‌توانند از تسهیلات مختلفی هم استفاده کنند که بعضی از آن‌ها بسیار به سودشان است. بهره‌مندی از امکان خرید ارز مسافرتی، یکی از همین تسهیلاتی است که برای مسافران بسیار اهمیت دارد. با استفاده از ارز مسافرتی، کسانی که قصد سفر به خارج از ایران را دارند، می‌توانند چند میلیون تومان در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنند. این هم در حالی رخ می‌دهد که از حداکثر ارز تخصیص داده شده به آن‌ها، استفاده و آن را خریداری کنند.

همه مسافرانی که قصد سفر به خارج از ایران دارند، می‌توانند فقط یکبار در سال ارز مسافرتی دریافت کنند. ارز مسافرتی از ارز دولتی کمی گران‌تر است، اما از ارز آزاد چند هزار تومانی ارزان‌تر است. به این ترتیب، کسانی که می‌خواهند سفر خارجی بروند با این کار می‌توانند در هزینه‌هایشان کمی صرفه‌جویی کنند، مخصوصا در سفرهایی مثل تور اروپا که قیمت‌ها گران است، دریافت ارز مسافرتی بسیار مهم می‌شود. با همه این تفاسیر، نمی‌توانیم مشخص کنیم که مبلغ ارز مسافرتی چقدر است، علتش هم متغیر بودن لحظه‌ای آن است. 

سقف دریافت ارز مسافرتی

 استفاده از ارز مسافرتی، محدودیت‌هایی هم دارد و برای دریافت آن، سقفی در نظر گرفته شده است و مسافران نمی‌توانند به هر میزانی که خواستند ارز مسافرتی دریافت کنند. تقسیم‌بندی برای تخصیص ارز مسافرتی هم با توجه به کشورها به دو صورت است؛ یکی کشورهایی که برای سفر به آن‌ها، ویزا لازم است و دیگری کشورهایی که برای سفر به آن‌ها نیازی به ویزا گرفتن ندارید. در ادامه، حداکثر مبلغی را آورده‌ایم که برای سفرتان می‌توانید به‌عنوان ارز دولتی دریافت کنید.

کشورهایی که به ویزا نیاز ندارند: حداکثر ارز مسافرتی برابر با 300 یورو (یا دلار) است.

کشورهایی که به ویزا نیاز دارند: حداکثر ارز مسافرتی برابر با 500 یورو (یا دلار) است.

حالا چگونه ارز مسافرتی بگیریم؟

برای دریافت ارز مسافرتی، باید مراحلی طی کنید تا شرایط خرید ارز مسافرتی برایتان وجود داشته باشد. برای دریافت این مبلغ، شما می‌توانید به یکی از شعبه‌های ارزی‌ریالی بانک ملی ایران بروید و پس از ارائه مدارکی که در ادامه آورده‌ایم، اقدامات لازم را انجام دهید تا پس از بررسی‌ها، ارز مسافرتی را برایتان واریز کنند، البته این مبلغ در فرودگاه برای شما واریز می‌شود، نه در بانک!

مراجعه به صرافی‌هایی که با بانک مرکزی همکاری دارند هم، یکی دیگر از راه‌هایی است که می‌توانید با طی کردن مراحلش، مبلغ مورد نظرتان را دریافت کنید. حتما پیش از اقدام به انجام هر کاری در صرافی از معتبر بودن صرافی مطمئن شوید. یکی از بهترین راه‌ها برای این کار، استعلام گرفتن از سامانه معاملات ارز ایران، یعنی my.ice.ir است.

با استفاده از این سایت، شما می‌توانید به‌صورت اینترنتی اطلاعاتتان را وارد سامانه کنید. پس از بررسی‌هایی که روی این اطلاعات انجام می‌دهند، صرافی‌های معتبر در محدوده معین را برای شما نمایش می‌دهند و هماهنگی‌های لازم برای امور بعدی هم مشخص می‌شوند. به این ترتیب، هم زمان شما کمتر گرفته می‌شود و هم می‌توانید با اطمینان بیشتری کارهای ارزی را انجام دهید.

مدارک مورد نیاز برای دریافت ارز مسافرتی 1401

برای اینکه امکان دریافت ارز مسافرتی وجود داشته باشد، باید مدارکی را همراه خود ببرید تا روند دریافتش را به‌درستی طی کنید و مشکلی در این مسیر برای شما ایجاد نشود. مدارکی که در ادامه آورده‌ایم، به همین منظور است و به شما کمک می‌‌کند تا سریع‌تر اقدامات لازم را انجام دهید. پیش از هر چیز به این نکته هم توجه کنید که حداکثر باید 7 روز قبل از تاریخ شروع سفر، برای دریافت ارز مسافرتی اقدام کنید.

اصل و کپی کارت ملی

اصل و کپی گذرنامه (پاسپورت)؛ گذرنامه شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد

اصل و کپی بلیط هواپیما با مهر آژانس هواپیمایی

اصل و کپی ویزا؛ در صورتی که می‌خواهید به کشوری سفر کنید که به ویزا نیاز دارد
رسید پرداخت وجه عوارض خروج از کشور

رسید پرداخت مبلغ ریالی معادل ارز درخواستی

تکمیل فرم درخواست ارز

برای دریافت ارز مسافرتی، نیاز به مدارکی مشخص دارید

چه کسانی می‌توانند ارز مسافرتی دریافت کنند؟

برای اینکه بتوانید ارز مسافرتی دریافت کنید، باید شرایطش را داشته باشید که امکان انجام این فرایند برای شما وجود داشته باشد. شرایط دریافت ارز مسافرتی به صورت زیر است:

حضور شخصی که می‌خواهد ارز مسافرتی دریافت کند، الزامی است

ارز مسافرتی فقط به اشخاص بالای 12 سال تعلق می‌گیرد

برای دریافت ارز مسافرتی باید هفت روز پیش از تاریخ سفر خود، اقدام به انجام مراحل آن کنید

پاسپورت یا گذرنامه شما باید حداقل شش ماه اعتبار داشته باشد

ارز مسافرتی به هر کشوری تعلق نمی‌گیرد

شما فقط سالی یکبار می‌توانید ارز مسافرتی بگیرید

سخن آخر

بدون شک با دریافت ارز مسافرتی، می‌توانید مقدار قابل توجهی از هزینه‌های مسافرت خارج از کشورتان را کم کنید. با توجه به متفاوت بودن نرخ ارز مسافرتی با نرخ آزاد، فاصله این مبالغ در مجموع چند برابر می‌شوند که همین میزان را می‌توانید در سفر استفاده کنید و بیشتر از شهر مقصد و تفریحات و سرگرمی‌هایش لذت ببرید.



لست سکند
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار