gardeshban.ir

موزه پارس شیراز (Pars Museum) به‌ عنوان یکی از دیدنی های استان فارس شناخته می‌شود.
کد خبر: ۵۵۱۳۴
تاریخ انتشار : دوشنبه ۳۱ مرداد ۱۴۰۱-1401 May 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
باغ نظر، یکی از باغ‌های زیبای شیراز است که عمارتی هشت ضلعی دارد و در ابتدا به منظور محلی برای پذیرایی از میهمانان ساخته شده بود و حالتی تشریفاتی داشت. این بنا دارای یک بخش مرکزی و چهار شاه‌ نشین در اطراف است. این عمارت در سال ۱۳۱۵ خورشیدی به همت «انجمن آثار ملی ایران» و با کوشش «علی اصغر حکمت»، پس از تغییر کاربری به عنوان اولین موزه در خارج از شهر تهران آغاز به کار کرد و نام موزه پارس شیراز شناخته می‌شود.




موزه پارس شیراز (Pars Museum) به‌ عنوان یکی از دیدنی های استان فارس شناخته می‌شود. در این موزه آثار نقاشان مشهور دوره زندیه همانند آقا صادق، میرزا بابا نقاش باشی و جعفر به‌همراه آثاری از نقاشان معاصر همانند صدرالدین شایسته و میر منصور (شاگردان کمال الملک) به چشم می‌خورد. در محوطه بیرونی موزه پارس، سنگ‌های ازاره کاخ خورشید با نقوش شاهنامه وجود دارد.

از جمله دیگر آثار منحصربه‌فرد این موزه، «قرآن هفتاد من» است. این قرآن در اوایل سده نهم هجری قمری به دست «سلطان ابراهیم بن شاهرخ تیموری» به خط محقق نوشته شد. این همان قرآنی است که ابتدا بر سردر «دروازه قرآن» شیراز نگهداری می‌شد و در سال ۱۳۱۶ هجری شمسی به موزه پارس منتقل شد.

علاوه بر این‎ها آثار لاکی از نقاشان معروف دوره زندیه نیز در این موزه به چشم می‎خورد. اما یکی از آثاری که تعجب بازدیدکنندگان را برمی‎انگیزد، شمشیری منسوب به کریم خان زند است.



در سال ۱۳۱۴ این مجموعه ارزشمند به ثبت ملی رسیده است. در سال ۱۳۱۵ نیز به همت انجمن آثار ملی ایران و با مشارکت علی سامی، فریدون توللی و علی اصغر حکمت شیرازی تغییر کاربری داد و به اولین موزه فارس تبدیل شد.این موزه آثار ارزشمندی از دوران پیش از میلاد تا دوران پبش از اسلام و اسلامی در خود جای داده است. اشیا و آثار چشم‌نواز این موزه، قطعا گشت زدن در را برایتان جذاب خواهد کرد.

معماری 

موزه پارس شیراز در مرکز باغی بسیار زیبا ملقب به باغ نظر واقع شده که فضای سرسبز اطراف آن، شکوه و زیبایی نمای شگفت انگیز و تماشایی آن را دو چندان کرده است. نمای بیرونی بنای موزه به شکلی هشت ضلعی و بسیار خلاقانه طراحی گردیده و دور تا دور آن با کاشی های نیلگون و زیبایی منقوش به منظره شکارگاه شاه تزئین شده است.

از آنجایی که کف موزه پارس شیراز حدود یک و نیم متر بالاتر از سطح زمین قرار دارد، برای ورود به آن باید از چند پله بالا رفت. پس از ورود به موزه پارس شیراز خواهید دید که عمارت موزه از یک تالار اصلی و مرکزی گنبد دار و چندین شاه نشین مختلف تشکیل شده است. اگر قصد دارید در همان ابتدا از آرامگاه کریم خان زند دیدن کنید، باید به شاه نشین شرقی موزه بروید.

از مواردی که موزه پارس شیراز را به یکی از جذاب ترین اماکن تاریخی مبدل کرده، نقش و نگارهای جذابی است که بر دیوارهای موزه نقش بسته است. همچنین سقف موزه به شکلی استادانه با هنر منقرس کاری طراحی گردیده و با هنر اصیل و تماشایی معماری ایرانی تزئین شده است. طراحی و دکور داخلی موزه نیز به گونه ای طراحی شده که حس حضور در قصری باشکوه را به بازدیدکنندگان القا کند.



مشخصات موزه 

موزه پارس شیرازساختمانی هشت ضلعی و دو طبقه دارد که بر روی سکویی به ارتفاع حدود 1.5 متر واقع شده و دارای 4 شاه نشین و 4 اتاقک می باشد. 4 ضلع این بنا دارای طول 10 متری و 4 ضلع دیگر 5 متر طول دارند. فضاهای داخلی ساختمان مزین به مقرنس کاری، کاشی کاری، نگارگری و طراحی های بی نظیر است که زیبایی های آن را دوچندان نموده است. ارتفاع عمارت به حدود 12 متر می رسد. وقتی به داخل ساختمان می روید یک حوض هشت گوش و آبنمای مرمرین دل انگیزی را مشاهده می کنید که جلوه ای بی نظیر به فضا داده اند.



 مهم ترین بخش موزه، آرامگاه کریم خان زند

مهم ترین بخش موزه پارس ، آرامگاه کریم خان زند است که پر رفت و آمد ترین قسمت موزه به حساب می آید. پس از مرگ کریم خان، شاه زندیه در این بنا به خاک سپرده شد اما آغا محمد خان قاجار که به جای او قدرت را در دست گرفته بود در سال 1206 شمسی به دلیل کینه توزی دستور نبش قبر کریم خان را داد و استخوان های او را به کاخ گلستان منتقل کردند. اما بعدتر، یعنی در زمان رضا شاه پهلوی دوباره استخوان ها نبش قبر شدند و به این مکان برگشتند.

دسترسی به موزه پارس شیراز

آدرس اول: شیراز، میدان شهدا (شهرداری)، پیاده‌راه کریم‌ خان زند، چند قدمی ارگ کریم خان زند
آدرس دوم: شیراز، خیابان لطفعلی خان زند، خیابان طالقانی، سمت چپ پیاده‌راه کریم‌ خان زند
تلفن موزه پارس: 07132224151
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار