gardeshban.ir

باستان‌شناسان یک گور کشف کردند که در آن زنی به همراه صندلی آهنی تاشو قرار دارد که نمادی از قدرت و مقام است.
کد خبر: ۵۵۵۳۴
تاریخ انتشار : يکشنبه ۰۳ مهر ۱۴۰۱-1401 July 03
گردشبان (gardeshban.ir) :
درحالی که باستان‌شناسان در اغلب کاوش‌های خود در تدفین‌ها با انواع سکه‌ها، سلاح‌ها، جواهرات و سایر اشیاء با ارزش در قبر افراد برجسته روبه رو می‌شوند، اما باستان‌شناسان در آلمان اخیراً یک گور کشف کردند که بسیار کمیاب است چراکه در این گور به همراه متوفا، یک صندلی تاشو فلزی دفن شده است. 

این صندلی قرون وسطایی که از یک قاب آهنی ساخته شده است، ابعادی تقریباً ۲۸ در ۱۸ اینچ (۷۰ در ۴۵ سانتی متر) دارد که توسط تیمی از باستان‌شناسان اداره حفاظت از بناهای تاریخی ایالت باواریا (BLfD) در روستای Endsee در جنوب شرقی آلمان پیدا شد. 

هوبرت فهر (باستان شناس) دراین باره گفت: قدمت این صندلی تقریباً به سال ۶۰۰ پس از میلاد می‌رسد و به خاکسپاری زنی مرتبط است که در ۴۰ یا ۵۰ سالگی مرده است. هنوز هویت این زن برایمان مشخص نیست اما با توجه به اشیاء بدست آمده در گور، می‌دانیم که او از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار است. 

او گفت: اگرچه تنها، بخش فلزی صندلی باقی مانده است، اما ممکن است با استفاده از مواد دیگری مانند چوب و چرم ساخته شده باشد. عکس‌برداری با اشعه ایکس از صندلی می‌تواند جزئیات بیشتری را در مورد ساخت آن نشان دهد. آهن صندلی با لایه‌های خوردگی پوشانده شده است و گاهی اوقات در داخل این لایه‌ها قطعاتی از چوب و چرم باقی مانده است. 

به طور کلی، تدفین با صندلی بسیار نادر است چنانکه تاکنون تنها یک دفن دیگر در آلمان با چنین ویژگی کشف شده است. در سراسر اروپا، ۲۹ گور اوایل قرون وسطی کشف شده که با صندلی دفن شده‌اند اما تنها در شش گور صندلی‌های آهنی بدست آمده است. از آنجا که این صندلی‌ها اغلب از مواد آلی مانند چوب، عاج، چرم یا پارچه ساخته می‌شدند، در اغلب مواقع بیشتر این عناصر از بین رفته‌اند و تنها بخشی از میخ‌ها که این عناصر را کنار هم نگه می‌دارند یا فریم‌های فلزی آن‌ها باقی مانده است. به دلیل نادر بودن و نمادین بودن صندلی‌ها، محققان این اشیاء قبر را «هدایایی ویژه» می‌دانند. 

فهر گفت: صندلی تاشو، در دوران باستان معنای نمادین بسیار خاصی داشت و به عنوان نشان یا نشانه قدرت برای اسقف‌ها، کشیشان، افسران و سایر افراد دارای رتبه اجتماعی بالا که اغلب مردان در آلمان پدرسالار بودند، استفاده می‌شد. در این میان شگفت‌آور است که بیشتر تدفین‌های که با این ویژگی پیدا شده مربوط به گورهای زنانه است که نشان می‌دهد زنان نیز با این نمادهای مربوط به نشانه‌های قدرت مرتبط بوده‌اند. محققان قصد دارند این صندلی را با اشعه ایکس بررسی کنند تا ببینند آیا سرنخی از هویت زن و ساختار صندلی نشان می‌دهد یا خیر. 

علاوه بر صندلی، این گور حاوی مجموعه‌ای از هدایای تدفین از جمله یک گردنبند مروارید است که شامل مهره‌های شیشه‌ای کوچک سفید و رنگی است که دور گردن اسکلت قرار داشت. همچنین یک کمربند با سنجاق‌های متعدد؛ حلقه دوکی که برای ریسندگی دستی نخ استفاده می‌شود و یک استخوان حیوان، احتمالاً از دنده گاو، که احتمالاً به عنوان پیشکش گوشت است در این تدفین بدست آمده است. در این گور همچنین یک مهره شیشه‌ای بزرگ میلیفیوری خالدار با رنگ‌های مختلف شیشه که با هم ترکیب شده‌اند بدست آمد که به باستان‌شناسان کمک کرد تا تاریخ دفن را تخمین بزنند. 

محققان همچنین گور مردی را در کنار این زن کشف کردند که هنور هویت او نیز نامشخص است. در این گور مجموعه کاملی از سلاح از جمله نیزه، سپر و بیل کشف شده است. همچنین یک کمربند کمری با سگک برنزی و کیف کمربند بدست آمده است.


کشف گور زن قرون وسطی با هدایای ویژه
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار