gardeshban.ir

گزارش/
یکی از قوانین مسافرت با قطار را که هر مسافری باید رعایت کند در مورد قوانین مربوط به اشیا مربوطه است.
کد خبر: ۵۵۷۷۷
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱-1401 July 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
صفر تا صدِ قوانین مسافرت با قطار/ از حمل دارو و وسایل ممنوعه گرفته تا به همراه داشتن حیوانات



قوانین مسافرت با قطار قانون های پیچیده ای نیست. برای استفاده از قطار باید مواردی را رعایت کنید. در این مقاله به قوانین وسایل ممنوعه در قطار، قوانین حمل دارو در قطار، قوانین حمل دخانیات در قطار، قوانین حمل حیوانات در قطار، قوانین وسایل ممنوعه در قطار، قوانین حمل خودرو، قوانین و شرایط مسافرت با قطار در دوران بارداری و قوانین مسافرت با قطار در کرونا پرداخته شده است. دانستن این قوانین سفر با قطار برای شما را راحت تر می کند و محدودیت های را در آغاز سفر برایتان به وجود نمی آورد.

قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با قطار

در بسیاری موارد این سوال پیش آمده است که قوانین وسایل ممنوعه در مسافرت با قطار چیست؟ یکی از قوانین مسافرت با قطار را که هر مسافری باید رعایت کند در مورد قوانین مربوط به اشیا مربوطه است. به نسبت هواپیما محدودیت های کم تری در حمل بار و چمدان است اما در هنگام سوار شدن ماموران قطار چمدان شما را چک می کنند چون هر کوپه ای ظرفیت محدود برای بار دارد. وسایل ممنوعه در قطار مواد محترقه و آتش زا است. حمل اشیا آتش زا و مواد سوختنی، مواد سمی  و بیماری زا  با قطار غیر قانونی است.

وسایلی مانند چاقو و‌کارد را نباید به هیچ عنوان نباید در قطار استفاده کنید. یکی اینکه سلاح سرد محسوب می شوند و دیگر اینکه به خاطر تکان های قطار در حین حرکت استفاده آن خطرناک است. مشروبات الکلی از موارد ممنوعه در قطار به حساب می آید  و خوراکی و غذاهای بدبو هم نباید داخل کوپه قطار ببرید. به خاطر بسپارید که مقدار بار مجاز در قطار ۳۰ کیلوگرم باید باشد و اندازه چندان شما نباید بیش از ۷۵ سانتی متر باشد. اندازه چندان متناسب با قسمت باز و چمدان در هر کوپه است. در صورت بزرگ بودن چمدان موظف هستید آن را به قسمت توشه بار ایستگاه بسپارید و در مقصد چمدان خود را دریافت کنید.

قوانین حمل دارو در مسافرت با قطار

یکی دیگر از قوانین مسافرت با قطار که خوب است بدانید قوانین حمل دارو در مسافرت با قطار است. شما در سفر با قطار محدودیتی برای بردن داروهای شخصی خود به داخل قطار ندارید. اما در  هرحال نسخه پزشک خود را در کیف دستی تان باید داشته باشید تا اگر در قطار دچار عارضه ای شدید پزشک در قطار بتواند به شما کمک کند. برای داروهای که بدون نسخه پزشک در داروخانه نمی توانید آن را تهیه کرد حتما باید نسخه پزشک را همراه داشته باشید. داروهای مانند استامینوفن، پروفن، آسپرین، لوپرامید، دیمن هیدرینات و مکلیزین و ده ها مورد دیگر ممنوعیتی ندارد. البته در تعداد کم و حدود یک ورق شما دارای محدودیت نیست.

 هم چنین اگر سفرهای خارجی با قطار  از ایران دوباره فعال  شود بنا به کشور مقصد شما باید قوانین حمل دارو را بررسی کنید. اما اگر بیمار هستید و مرتبط دارو استفاده می کنید داشتن نسخه پزشک باعث می شود که شما  محدودیتی برای حمل داروی شخصی خود در قطار نداشته باشید.

قوانین حمل حیوانات در مسافرت با قطار

برای آن هایی که حیوان خانگی دارند و دوست دارند بدانند که آیا می شود حیوان خانگی به قطار برد باید بگوییم که ورود حیوانات به داخل کوپه ممنوع است. از قوانین حمل حیوانات در مسافرت با قطار این است که ورود هر حیوانی  از جمله پرندگان در قفس، سگ و گربه همگی ممنوع هستند. هیچ کدام یک از قطارها ایران و شرکت ریلی ایران ورود حیوانات خانگی در قفس با داشتن گواهی های پزشکی حیوان، تجهیزات مناسب و دادن تعهد هم نمی پذیرند. این مورد از قوانین مسافرت با قطار در ایران محسوب می شود.

قوانین حمل دخانیات در قطار

خب بسیاری از افراد به کشیدن سیگار اعتیاد دارند اما در هیچ یک از وسایل نقلیه عمومی شما مجاز به مصرف سیگار نیستید. قوانین حمل دخانیات در قطار شامل سیگار هم می شود که نباید به هیچ وجه در کوپه و راهروهای قطار شما سیگار استفاده نمایید. خوب است بدانید رئیس قطار به شما تذکر می دهد و در صورت رعایت نکردن می تواند در یکی از ایستگاه مسیر شما را از قطار اخراج کند. قطار یکی از وسایل نقیله عمومی به حساب می آید و از قوانین مسافرت با قطار ممنوع بودن کشیدن سیگار است. حتی اگر کوپه دربست هم رزرو کرده باشید مجاز نیستید. سیگار و تمامی دخانیات چون جزو مواد آتش زا هم به حساب می آیند ورودشان در قطار ممنوع است و ممکن است منجر به یک آتش سوزی ناخواسته و غیرقابل جبران در قطار شود.

قوانین حمل خودرو با قطار

یکی از امکاناتی که در سفر با قطار وجود دارد حمل خودرو با قطار است. بسیاری از مسافرها شاید مطلع نباشند که می توانند خودرو خود را با قطار جاذبه جا کنند. اما حمل خودرو دارای آیین نامه و قوانین است. از قوانین حمل خودرو در قطار باید بدانید که خودرو شما نباید معیوب، تصادفی باشد. شما مجاز هستید که خودرویی که ارتفاعش بیش از ۱۵۸ سانتی متر و عرضش بیش از ۱۸۰ سانتی متر نباشد را تحویل بار قطار دهید. اگر خودرو شما زیر نظر یک ارگان سیاسی است باید مجوز مربوطه از نهاد مورد نظر داشته باشید، حمل تمامی خودروها با قطار باید دارای مجوز برگ سبز گمرکی باشند.

هزینه حمل خودرو با قطار جداگانه است و نرخ آن نسب به هر شرکت ریلی متفاوت است. در هنگام تحویل خودرو نباید باک بنزین شما پر باشد، مواردی مانند ایمنی، سرباتری را از اتومبیل خود باید جدا کنید. هیچ گونه وسایل اضافی نباید در خودروی شما باشد. هنگام تحویل گرفتن خودرو در مقصد و هم چنین تحویل دادن گواهینامه، کارت ماشین، سند و کارت مالکیت خودرو باید به متصدی امور نشان دهید. اگر می خواهید جزئیات بیشتری از حمل خودرو با قطار را بدانید و قوانین مسافرت با قطار در این زمینه دقیق مطلع شوید مقاله "چگونه  ماشینمان را با قطار جا به جا کنیم” را از مجله گردشگری الی گشت بخوانید.

قوانین و شرایط مسافرت با قطار در دوران بارداری

شما اگرباردار هستید می توانید برای سفر خود قطار را انتخاب کنید. در قطار مانند هواپیما نیست که مجوز لازم برای پرواز سفر شما صادر شود اما حتما قبل از سفر با پزشک خود مشورت کنید. در صورتی که مشکلی برای شما و جنینتان نباشد شما می توانید قطار را برای مسافرت انتخاب کنید.  قوانین و شرایط مسافرت در دوران بارداری پیچیده نیست. معمولا در ماه های آخر بارداری از هر نوع سفری پرهیز کنید چون ممکن است زایمان زودرس برای شما به وجود آید. در ماه های اول بارداری هم به خاطر تکان های قطار بهترین که از هر سفری خودداری کنید. 

در صورتی که نیاز داشتید حتما سفر بروید قطار بهترین گزینه است. مانند هواپیما دارای تکان های شدید نیست و به نسبت اتوبوس شما قادر هستید راه بروید و از تخت برای دراز کشیدن استفاده کنید و در طول سفر استراحت کنید. قوانین مسافرت با قطار در دوران و شرایط بارداری نوشته نشده است اما باید حتما خودتان وضعیت جسمانی خود و جنینتان را در نظر بگیرید. در قطار به یاد داشته باشید که صندلی شما باید متناسب با حرکت قطار باشد و اگر برعکس باشد ممکن است دچار حالت تهوع شوید. موارد را باید در قطار رعایت کنید. به طور مثال تخت های پایین را انتخاب کنید، وسایل بهداشتی و ضدعفونی را همراه داشته باشید. از غذاهای قطار هم بهتر است استفاده نکنید.

قوانین  مسافرت با قطار در کرونا

پس از انتشار ویروس کوید ۱۹ یا همان کرونا قوانین متعددی برای سفر ایجاد شد .از قوانین مسافرت با قطار در کرونا این است که باید کارت واکسن داشته باشید. البته در سفرهای نوروزی تاکید بیشتری بر روی کارت واکسن بوده است.  یکی از قوانین مسافرت با قطار در کرونا این است که حتما شما باید از ماسک استفاده کنید. برای سوار شدن ماموران قطار چک می کنند که شما ماسک داشته باشید. هم چنین خوب است مایع ضدعفونی کننده و الکل همراه داشته باشد و دستان خود را مرتب ضدعفونی کنید. در قوانین مسافرت با قطار دیگر فاصله طرح اجتماعی در شرکت های ریلی وجود ندارد. و در صندلی کنار شما هم مسافر دیگری نشسته است.

 طرح فاصله گذاری اجتماعی تا یک خرداد ۱۴۰۱ انجام می شد و پس از آن لغو گردید. چک کنید که حتما کوپه قطار و اگر قطارشما اتوبوسی است سالن قطار حتما دارای تهویه مناسب باشد. تمام شرکت های ریلی پد الکلی و ماسک را به مسافران میدهند.  از قوانین مسافرت با قطار که هم چنان انجام می شود این است  که ضدعفونی قطار را در قبل از سفر و در هنگام سفر برای مسافت های طولانی انجام می شود، به تمامی پرسنل قطار دستکش یکبار مصرف می دهند. آماده سازی غذا در دمای بالای ۷۵ سانتی گراد دارند و تمامی اعضای تیم مهماندار قطار مرتب معاینه پزشکی دارند. در صورت وجود افراد مشکوک در قطار در حین سفر هم کوپه های جداگانه ای مخصوص قرنطینه در نظر گرفته می شود.



الی گشت
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار