gardeshban.ir

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه گفت: فاز نخست ساماندهی محوطه‌های تاریخی ایذه به زودی اجرا خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۹۹۹
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۱ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 31
گردشبان (gardeshban.ir) :
 اجرای طرح ساماندهی محوطه‌های تاریخی «اشکفت‌سلمان» و «کول‌فرح»

مهدی فرجی گفت: بی‌شک یکی از مهم‌ترین جایگاه‌های فرهنگی خوزستان با دو ظرفیت سترگ گردشگری و میراث‌فرهنگی، شهرستان ایذه است که به یمن همین جایگاه ویژه در سال ۲۰۰۸ میلادی پرونده آن با عنوان "The Cultural-Natural Landscape of Izeh " منظر تاریخی ـ طبیعی ایذه در حافظه موقت سازمان علمی فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر ایذه افزود: یکی از راه‌کارهای رسیدن به جایگاه والای ثبت دائم، رسیدگی تخصصی به جایگاه‌های میراث‌فرهنگی و گردشگری شهر ایذه است که نقش بسزایی در پیشبرد این هدف مهم دارد و این پویش جدی از ابتدای سال ۱۴۰۲ آغاز شده است.

به گزارش ایسنا به نقل از اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان، او ادامه داد: تهیه شرح خدمات و ارائه طرح‌های ساماندهی دو محوطه کلیدی دشت ایذه (اشکفت‌سلمان و کول فرح)، از جمله طرح‌های تأثیرگذاری است که توسط پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر تهیه شده و با پشتیبانی‌های مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان اعتبارات آن تصویب و تخصیص داده شده است.

فرجی با اشاره به این موضوع که این طرح به رفع ایرادات موجود، تعمیرات گابیون‌بندی و اصلاح آن با روش علمی، نصب دوربین‌های مداربسته مجهز به سیستم بی‌سیم، تأمین روشنایی، تعمیرات سرویس بهداشتی، اصلاح سیستم آب‌رسانی و برق با اعتباری بالغ بر پنج میلیارد ریال خواهد پرداخت، افزود: پیمانکار مربوط مشخص شده است و با نظارت کامل پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر طی روزهای آتی وارد فاز اجرایی خواهد شد. همچنین طرح ساماندهی و شرح خدمات چند محوطه دیگر برای بررسی و تأمین‌اعتبار به معاونت میراث‌فرهنگی استان ارسال شده است که باتوجه به حسن ظن سرپرست معاونت میراث‌فرهنگی استان، امید است با پیگیری‌های بعدی اعتبارات لازم برای اجرای طرح‌ها، تأمین شود.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار