gardeshban.ir

این چاه که گودالی به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر و سنگی دارد، یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌گردد.
کد خبر: ۵۷۹۵۲
تاریخ انتشار : شنبه ۲۶ فروردين ۱۴۰۲-1402 January 26
گردشبان (gardeshban.ir) :
سرآب تیان یا به عبارتی به زبان محلی چشمه یا چاه تیان (طیان) نام چشمه‌ای است که در کوهپایه رشته کوه اشترانکوه میان روستاهای بیدستانه و تیان شهرستان ازنا استان لرستان قرار گرفته ‌است. تیان نام دهکده ای زیبا و خوش آب و هوا در ۲۲ کیلومتری غرب شهرستان ازنا و در شمال غربی دامنه شمالی اشترانکوه است که در مسیر جاده ازنا – دورود واقع گردیده است.

چاه تیان


این چاه که گودالی به قطر ۳ الی ۴ متر و عمق ۵ متر و سنگی دارد، یکی از پدیده‌های جالب زمین‌شناسی است و در اوایل بهار به طور ناگهانی و به یکباره فوران کرده و پرآب می‌گردد. آبدهی این چشمه زیاد بوده و تا ماه‌ها ادامه می‌یابد و پس از مدتی در اواخر تابستان و اوایل پاییز به همان نحو به یکباره خشک شده و تا سال آینده و دوره جدید، بی آب می‌گردد.

چاه تیان


کارشناسان احتمال داده‌اند، این امر ناشی از ذوب شدن برفهای اشترانکوه و تونل‌های زیر زمینی بوده و آب برف‌ها در این محل از زمین فوران کرده و تشکیل چشمه می‌دهند. با سرد شدن هوا و بارش برف در اواخر تابستان و اوایل پاییز در اشترانکوه، این چشمه نیز تا دوره یا سال آینده خشک می‌گردد.

چاه تیان


چشمه تیان محل تفریح و گردش توریست‌ها و گردشگران است. همچنین رودخانه و سد تیان به همراه آبشار فصلی که در فاصله ۱ کیلومتری سراب قرار دارد سرسبزی و چشم انداز زیبایی به این منطقه داده و سبب جذب طبیعت گردان و دوستداران جاذبه های طبیعی به این مکان می گردد.

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار