gardeshban.ir

گدانسک (Gdańsk) که به دانزیک نیز معروف است، بزرگ‌ترین شهر در شمال لهستان است و به‌ دلیل اینکه در کنار دریای بالتیک قرار گرفته، بزرگ‌ترین بندر این کشور نیز می‌باشد.
کد خبر: ۵۶۸۳۷
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۸ دی ۱۴۰۱-1401 October 28
گردشبان (gardeshban.ir) :
لهستان کشوری زیبا و دارای فرهنگی غنی است و پایتخت آن شهر زیبای ورشو است. این کشور که یکی از خاستگاه‌های تئاتر مدرن و سینمای هنری به شمار می‌آید، در جنگ جهانی دوم به تمامی به اشغال آلمان درآمد. از این روی در آن زمان مهاجران زیادی از لهستان به ایران آمدند و ارتباطات بسیاری میان فرهنگ و مردم این دو کشور برقرار شد. یکی از شهرهای قدیمی و زیبای این کشور شهر گدانسک است.

گدانسک (Gdańsk) که به دانزیک نیز معروف است، بزرگ‌ترین شهر در شمال لهستان است و به‌ دلیل اینکه در کنار دریای بالتیک قرار گرفته، بزرگ‌ترین بندر این کشور نیز می‌باشد. این شهر مرکز استان پومرانی است که از نظر جمعیت ششمین شهر و از نظر وسعت هفتمین شهر بزرگ لهستان محسوب می‌گردد.

گدانسک حدودا در قرن دهم تأسیس شده است و تاریخچه سیاسی پیچیده‌ای دارد، زمانی به آلمان و لهستان تعلق داشته و پیش از اینکه بعد از جنگ جهانی دوم به‌ طور همیشگی بخشی از کشور لهستان شود شهری آزاد بوده است.

این شهر بعد از جنگ دوباره ساخته شد و بخش قدیمی شهر که جاده مشهور رویال در آن واقع شده و پادشاهان لهستانی در زمان بازدید از این شهر از آن عبور می‌کرده‌اند به حال اول بازگردانده شد. کلیسای سنت مِری، بزرگ‌ترین کلیسای خشتی جهان نیز در این شهر واقع شده است. شهر گدانسک به خانه های رنگارنگ و معماری خود معروف است.

شهر گدانسک لهستان


آب و هوا

گدانسک آب و هوایی اقیانوسی و قاره ای دارد. این شهر دارای زمستان های معتدل، سرد و ابری با متوسط ​​درجه حرارت در ژانویه و فوریه در نزدیکی یا کمتر از 0 درجه سانتیگراد و تابستان های معتدل با بارش های مکرر و رعد و برق است. به طور کلی، آب و هوای شهر مرطوب، متغیر و معتدل است. فصول به طور واضح متفاوت است.

بهار از ماه مارس آغاز می شود و در ابتدا سرد است، اما بعد به طور دلپذیری گرم و اغلب آفتابی می شود. تابستان که از ماه ژوئن آغاز می شود ، عمدتا گرم است، جولای و آگوست گرم ترین ماه هاست و سردترین ماهها ژانویه و فوریه هستند. بهترین زمان سفر به شهر گدانسک، ماه های ژوئن تا سپتامبر (خرداد تا شهریور) می باشد.




جاذبه های دیدنی شهر گدانسک

این شهر زیبا و قدیمی دارای دیدنی های بی نظیری است. از جمله نقاط دیدنی معروف، مرکز قدیمی شهر (Old Town)، یکی از بزرگترین مراکز تاریخی اروپا و مرکز قرون وسطی می باشد که تقریبا دو برابر میدان اصلی بازار کراکوف است.

در قسمت شهر قدیمی ساختمان های شگفت انگیز، خیابان های سنگفرش، طاق ها و کوچه های زیبا، مکان جالبی برای گشت و گذار یا نشستن کنار رودخانه و لذت بردن از یک نوشیدنی را برایتان فراهم می کند.

شهر گدانسک لهستان


همچنین می توانید تالار شهر (Main Town Hall)، بازار طولانی (Long Market)، بنای تاریخی رنسانس گلدن گیت (Golden Gate)، هایلند گیت (Highland Gate) و سواحل رودخانه Motlawa را در این قسمت از شهر مشاهده کنید.

فواره نپتون (Neptune’s Fountain) یک فواره تاریخی در گدانسک و یک شاهکار سبک روکوکو است که یکی از متمایزترین نقاط دیدنی شهر است. این فواره در Długi Targ، روبروی ورودی ساختمان Artus Court قرار دارد. این فواره در اوایل قرن 17 ساخته شد و اکنون نمادی برای شهر گدانسک است. در بالای فواره نپتون مجسمه ای معروف از خدای دریا از جنس برنز قرار گرفته است.

فواره نپتون (Neptune's Fountain)


باسیلیکای سنت ماری (Basilica of St. Mary) نیز از جاذبه های معروف گدانسک است. اعتقاد بر این است که این کلیسا بزرگترین کلیسای آجری در جهان است. کلیسای سنت ماری یک کلیسای کاتولیک رومی است که قطعا ارزش بازدید دارد.

طاق داخلی کلیسای سنت ماری از 37 پنجره، بیش از 300 سنگ قبر و 31 سالن عبادتگاهی پشتیبانی می کند و می تواند جمعیتی حدود 25000 نفر را در خود جای دهد. این کلیسا در حال حاضر یکی از دو یا سه کلیسای بزرگ آجری در جهان و یکی از بزرگترین های شمال آلپ است.

باسیلیکای سنت ماری (Basilica of St. Mary) | Photo: Nick Jumpwood


خیابان ماریاکا (Mariacka) نیز یکی از خیابان ها و نقاط معروف شهر است. این خیابان تاریخی به دلیل فروشگاه های فروش کهربا در سرتاسرش معروف شده است و گشت و گذار و بازدید از آن قطعا بسیار جالب خواهد بود. شهر گدانسک به عنوان مرکز تجارت کهربا در جهان شناخته می شود.

این شهر همچنین محل دانشگاه صنعتی گدانسک، تئاتر گدانسک شکسپیر، موزه ملی، موزه جنگ جهانی دوم، فیلارمونیک بالتیک لهستان و مرکز همبستگی اروپا است. گدانسک همچنین میزبان نمایشگاه سنت دومینیک است که به سال 1260 باز می گردد و به عنوان یکی از بزرگترین رویدادهای تجاری و فرهنگی در اروپا به حساب می آید.

شهر گدانسک لهستان | خیابان ماریاکا (Mariacka)


هنگام بازدید از گدانسک، احساس می کنید که به قرون وسطا بازگردانده شده اید. حتی اگر بخش های قابل توجهی از شهر شامل بازسازی های پس از جنگ جهانی دوم باشد، اما هنوز هم بسیاری از بناهای قدیمی اصیل، زیبا و شگفت انگیز را پیدا خواهید کرد. گدانسک همچنین در رده بندی کیفیت بالای زندگی، ایمنی و استانداردهای زندگی در سراسر جهان قرار گرفته است.
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار