gardeshban.ir

روستای زاجکان علیا ، روستایی از توابع بخش طارم سفلی شهرستان قزوین در استان قزوین ایران است.
کد خبر: ۳۱۷۸۵
تاریخ انتشار : دوشنبه ۰۷ مهر ۱۳۹۹-1399 July 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
زاجکان یا به زبان محلی زکان به محلی گفته می‌شود که در آنجا معادن زاج یا آلونیت واقع شده است. در گذشته به عنوان ماده اولیه تولید زاج مورد استفاده قرار گرفته است. کوههای منطقه زاجکان غنی از آلونیت هستند که در حال حاضر مورد بهره‌برداری قرار نمی‌گیرند. 

یکی از بهترین معادن سرب و روی منطقه در زاجکان واقع است. این معدن در گذشته به صورت زیرزمینی و با امکانات بسیار محدود اما کاملا سیستماتیک مورد استخراج واقعا شده است این معدن در منطقه کوهستانی و سخت واقع شده است که ۵ ماه از سال به شدت سرد و برفی است.

این روستا در دهستان کوهگیر قرار دارد و جمعیت آن براساس سرشماری مرکز آمار ایران در سال ۱۳۹۵، جمعیت آن ۱۵۹ نفر بوده‌است.شغل بیشتر مردم این روستا کشاورزی و دامداری بوده و محصولات عمده این روستا گردو ، زغال اخته و آلبالو می باشد .

آستان امامزاده قاسم زاجکان علیا

آستان امامزاده قاسم (علیه السلام) در شهرستان قزوین، بخش طارم سفلی، شهر سیردان، دهستان کوهگیر، در ارتفاع زيادی از روستای زاجکان علیا و در منطقه ای كوهستانی با آب و هوای سرد واقع شده است.

بنای ساختمان بقعه به متراژ ۵۰ متر مربع و نوساز و می باشد که نيمه اسكلت و از آجر ساخته شده است و صندوقی چوبی و قديمی در رويی مرقد مطهر می باشد كه متعلق به ساختمان قديمی قبلی بوده، گنبد جديد بقعه ساخته شده از استيل نقره ای به شكل غنچه ايی دارای ساق بلند می باشد و فاقد امكانات آب و برق می باشد وليكن چراغ هايی جهت احتياج زائرين محترم در اين محل وجود دارد.

آدرس :استان قزوین ـ شهرستان قزوین ـ بخش طارم سفلی ـ شهر سیردان ـ دهستان کوهگیر ـ روستای زاجکان علیا.

روستای زاجکان علیا/عکس

روستای زاجکان علیا/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار