gardeshban.ir

با اینکه در اصفهان صدها خانه تاریخی می بینید که هنوز ظاهر اصیلشان را حفظ کرده اند ولی خانه سوکیاس از آن دست خانه هایی است که ارزش هنری و معماریش، ابهت خاصی به آن داده است.
کد خبر: ۵۳۴۶۷
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۷ ارديبهشت ۱۴۰۱-1401 February 27
گردشبان (gardeshban.ir) :
با اینکه در اصفهان صدها خانه تاریخی می بینید که هنوز ظاهر اصیلشان را حفظ کرده اند ولی خانه سوکیاس از آن دست خانه هایی است که ارزش هنری و معماریش، ابهت خاصی به آن داده است. خانه ای که در منطقه ارمنی‌نشین اصفهان یعنی جلفا و محله تبریزی ها واقع شده و معماری اسلامی- مسیحی‌اش آن را از دیگر ساختمان ها متمایز ساخته است.

چرا بازدید از خانه سوکیاس پیشنهاد می شود؟

ترکیب معماری ایرانی و تزئینات مسیحی جلوه خاصی به این خانه داده است.
خانه سوکیاس در سال ۱۳۵۳ در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.
در منطقه ارمنی ها بیش تر خانه های تاریخی با کم‌ترین دخل و تصرف حفظ شده اند.



تاریخچه خانه سوکیاس

با اینکه اطلاعات دقیقی درباره تاریخ ساخت این خانه نیست ولی یکی از نقاش های معروف ارمنی به نام آبراهام کورگیان می گوید که این خانه در سال ۱۶۵۵ میلادی و در دوره حکومت شاه عباس صفوی ساخته شده است. در دهه ۵۰ نیز بررسی هایی روی یادگاری های حک شده بر دیوار صورت گرفت که نشان داد قدیمی ترین آن ها متعلق به سال ۱۷۱۲ بوده است. این خانه نامش را از آخرین مالکش به نام سوکیاسیان گرفته و در زمان پهلوی به صورت متروکه در آمده ولی در سال ۱۳۵۲ توسط فرح پهلوی خریداری شده و بعد از آن در اختیار دانشگاه فارابی قرار گرفته است. این خانه بعد از پروژه مرمتش، از سال ۱۳۷۷ به عنوان بخش کارگاه و آموزشگاه دانشکده مرمت و به عنوان دانشگاه هنر استفاده می شود.



معماری خانه سوکیاس

بناهای تاریخی محله جلفا ویژگی خاصی دارند، این خانه ها از ۲ قسمت شمالی و جنوبی ساخته شده اند و حیاط وسیعی دارند. خانه سوکیاس نیز از این قائده مستثنی نیست و از جمله خانه هایی است که به بهترین تزئینات معماری دوره صفویه آراسته شده است؛ تزئیناتی مثل نقاشی های دیواری، تنگبری ها، آجرکاری، طلاکاری و لایه چینی که بسیار متنوع و چشم‌نواز هستند.



در خانه سوکیاس از چه چیزهایی می توان بازدید کرد؟

خانه سوکیاس در واقع نامی است که به ۲ خانه در کنار هم اتلاق می شود و با نام های سوکیاس ۱ و ۲ شناخته می شود. سوکیاس ۱ مابین خانه داوید و سوکیاس ۲ واقع شده و ورودی اصلی آن در کوچه تبریزی ها قرار داد. این ورودی با سردر مقرنس‌کاری شده و سکوهای چوبیِ اطرافش جلب توجه می کند. بعد از ورودی به هشتی و راهرو وارد می شوید و سپس به حیاط باصفایی می رسید که حوض بزرگی دارد و اطرافش را باغچه های پر از گل گرفته‌اند.

مصالح اصلی خانه سوکیاس از خشت و پوشش حفاظتی هستند و همین زیبایی خاصی به نمای خانه داده است. در قسمت شمالی خانه، تالار، ایوان و اتاق ها قرار گرفته اند و داخل آن می توان روند مرمت آثار تاریخی، مرمت کاغذ و بوم نقاشی را مشاهد کرد. ایوان شمالی با پنجره های ارسی و نقش و نگارهای اسلیمی زمینه خوبی برای عکس هایتان خواهند بود.



خانه سوکیاس شامل بخش هایی مثل آتلیه ترسیم فنی، کارگاه های مرمت کاغذ، چرم، بوم نقاشی، پارچه و آزمایشگاه مواد مصالحی می باشد که می توانید با هماهنگی قبلی با روند آن ها آشنا شوید.

در این خانه حدود ۵۰ نقاشی دیواری وجود دارد که یا ایرانی هستند و یا کپی دقیقی از نقاشی های قدیمی اروپایی محسوب می شوند. از نقاشی های مینیاتوری روی دیوار گرفته تا نقاشی های تصویری روی گج و نقاشی های طلاکاری شده که تماشای هر یک از آن ها شما را به سیر در دنیای متفاوتی می برد. اگر می‌خواهید نه تنها از این خانه افسانه‌ای دیدن کنید بلکه از فضای روح نواز آن لذت ببرید بهتر است به قسمت بلیط هواپیما سفرمارکت سری بزنید تا از ارزانترین بلیط‌های هواپیما باخبر شوید.

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از خانه سوکیاس چه قدر است؟

معمولا تور بازدید از این خانه برای دانش آموزان و دانشجویان برگزار می شود و در جشنواره‌هایی که دانشکده هنر میزبان آن باشد می توان از این خانه بازدید کرد. به طور کلی برای بازدید از خانه سوکیاس باید از قبل با روابط عمومی دانشگاه هنر اصفهان هماهنگ کنید. از آنجایی که این خانه منحصربه فرد است پس ارزش وقت گذاشتن دارد، حتی می توانید با حراست آنجا صحبت کنید و اجازه بازدید را بگیرید. بهتر است قبل از ظهر به این دانشکده مراجعه کنید، در عرض یک ساعت نیز می توانید بخش های مختلف این خانه را ببینید.



کدام فصل برای بازدید از خانه سوکیاس مناسب است؟

از لحاظ شرایط آب و هوایی، ماه های بهاری و پاییزی بهترین زمان بازدید از خانه سوکیاس و سفر به اصفهان هستند.

برای کسب اطلاعات بیتشری برای برنامه دقیق تر سفر به اصفهان، بد نیست مقاله راهنمای سفر به اصفهان را بخوانید.

دسترسی به خانه سوکیاس چگونه است؟

این خانه در منطقه جلفا و محله تبریزی ها واقع شده است و فاصله چندانی با خیابان معروف محتشم کاشانی ندارد، اگر با خودروی شخصی خود را به این خیابان رساندید می توانید از طریق کوچه گودرز و جنت به ورودی دانشکده برسید. البته می توانید از خیابان حکیم نظامی و از طریق کوچه سنگ تراش ها به محله تبریزی ها بروید.

در نزدیکی خانه سوکیاس از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

خانه داوید: ۱۰ متر
پارک ناژوان: ۱.۳ کیلومتر
بوستان سعدی:‌ ۱.۸ کیلومتر
موزه موسیقی: ۲.۴ کیلومتر

چه هتل هایی در نزدیکی خانه سوکیاس برای اقامت وجود دارند؟

هتل سنتی میناس:‌۳۰۰ متر
اقامتگاه سنتی خانه کشیش:‌ ۷۰۰ متر
هتل چهل پنجره: ۱.۵ کیلومتر
هتل جلفا: ۲ کیلومتر

چه رستوران ها و غذاخوری هایی نزدیک به خانه سوکیاس هستند؟

کافه رستوران لو سیل: ۴۰۰ متر
فلافل جلیلی: ۴۰۰ متر
رستوران فست فود سهیلی:‌ ۴۵۰ متر
رستوران موسیو آراکل: ۶۰۰ متر
کافه رستوران لوتوس:‌ ۷۰۰ متر

مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار