gardeshban.ir

زمانی که می خواهید کودکتان را به دیدن کسی در شهری دیگر بفرستید، اینکه او را تنها سوار هواپیما کنید، فکری ترسناک و دور از ذهن خواهد بود. اما خوب است بدانید که فرودگاه ها قوانینی مربوط به کودک بدون همراه در هواپیما دارند که با اصطلاح Unaccompanied Minor شناخته می شوند.
کد خبر: ۱۵۰۵۲
تاریخ انتشار : سه‌شنبه ۲۵ تير ۱۳۹۸-1398 April 25
گردشبان (gardeshban.ir) :
همه فرودگاه ها قوانین مخصوص خود را نسبت به این قانون دارند؛ مثلا اینکه سن کودک چقدر است، محدودیت های پرواز چیست و چه امکاناتی شامل این قانون می شوند. پس حتما قبل از استفاده از خدمات کودک بدون همراه در هواپیما بهتر است قوانین ایرلاین پرواز خود را به دقت مطالعه کنید. 

چه وسایلی همراه کودک باشد؟

موبایل: اگر کودکتان موبایل ندارد، خوب است که قبل از سفر او یک موبایل ارزان قیمت با سیم کارت های موجود تهیه کنید تا در طول سفرش در فرودگاه ها آن را به همراه داشته باشد و در صورت لزوم با او تماس گرفته و یا او با شما تماس برقرار کند.

پول: همراه داشتن پول بدان معنی نیست که پول نقد زیادی به کودک خود بدهید، اما خوب است که کمی پول برای خریدهای احتمالی در کیف او بگذارید تا کمی هم خیال خودتان و هم خیال او راحت باشد.

شماره تلفن های دوستان و خانواده: اگر کودک بدون همراه در هواپیما دارید، لیست کاملی از اسامی، تلفن و آدرس خود و خانواده ای که او را در فرودگاه تحویل می گیرد به او بدهید؛ ترجیحا دو نسخه که یکی در جیب و یکی در کیف خود بگذارد.

عکس: یکی دیگر از لوازم کاربردی عکس شخصی است که قرار است کودک را در فرودگاه مقصد تحویل بگیرد. می توانید اطلاعات تماس او را پشت عکس یادداشت کنید.


کپی پاسپورت و دیگر کارت های شناسایی: این ایده همیشه به کار می آید که یک کپی از پاسپورت و دیگر کارت های شناسایی کودک خود تهیه کرده و در چمدان او بگذارید.

دارو: اگر کودک شما داروی خاصی مصرف می کند همیشه در دست داشتن داروهایش را در اولویت بگذارید. اگر نسخه پزشک نیز همراه او باشد نیز بهتر خواهد بود.

جزییات برنامه روز: مطمئن باشید کودک شما می داند که در مواقع اضطراری چه کارهایی باید بکند. مثلا او را با دستورالعمل هایی که زمان تاخیر و یا کنسل شدن پرواز نیاز است، آشنا کنید. به او راه و روش پرواز در شب را یاد بدهید و یا اگر پرواز او در مسیر توقف دارد نیز قوانین را با او مرور کنید. حداقل دو کپی از این اطلاعات به او بدهید تا آن را هم مانند شماره تلفن ها در دو جای مختلف قرار دهد.

خوراکی: خب کودکان عاشق خوراکی هستند پس می تواند چند تنقلات مقوی در کیف او بگذارید و همچنین به او یک بطری آب خالی بدهید تا بعد از عبور از باجه کارت پرواز بتواند آن را پر کرده و همراه داشته باشد.

سرگرمی: بسته های کوچک سرگرمی را برای کودک خود بخرید تا در طول پرواز حوصله اش سر نرود. مثلا می تواند کتاب های رنگ آمیزی، مداد رنگی، کتاب داستان، عروسک و یا تبلت را با او بفرستید.

کمک کردن مهمانداراران هواپیما به کودک


آگاه باشید: معمولا شرکت های هواپیمایی قوانین خود را نسبت به تحویل کودک بدون همراه در هواپیما دارند. پس قبل از تهیه بلیط با ایرلاین مورد نظر تماس بگیرید و قوانین را در مورد همه چیز مخصوصا در مورد اینکه در فرودگاه آیا کسی کودک را همراهی می کند یا نه، از شرکت بپرسید.
سعی کنید پرواز صبح تهیه کنید: بدین صورت اگر هواپیما با مشکلاتی نظیر تاخیر یا کنسلی مواجه شد، بقیه روز را دارید تا برنامه خود را تغییر دهید. پروازهای صبح مزایای دیگری نیز دارند، مثلا اینکه کودک شما (اگر اختلاف ساعت با مقصد زیاد نباشد) در روز خواهد رسید و اینکه می تواند از پنجره ها بیرون را نگاه کرده و حسابی لذت ببرد.

جزییات را بنویسید: هر شخصی که زیر سن قانونی باشد در پروازها مخصوصا پروازهای بین المللی باید اجازه رسمی از والدین و یا قیم خود، مقصد و مدت زمان اقامت در آنجا را به همراه داشته باشد.


اطلاعات درست را فراهم کنید: والدین باید اطلاعات کامل را در مورد اینکه چه کسی فرزند را در فرودگاه مبدأ تحویل داده و چه کسی او را در فرودگاه مقصد تحویل می گیرد را به طول کامل در اختیار مسئولین پرواز قرار دهد. معمولا در بیشتر ایرلاین ها فرآیند به این صورت است که یک مهماندار یا مسئول دیگری بعد از نشستن پرواز، کودک را از هواپیما خارج کرده و به شخص مورد نظر تحویل می دهد.

برنامه سفر را با کودک مرور کنید: کودک خود را با برنامه سفر آشنا کنید و مطمئن شوید که تمام مدارک به درستی همراه او هستند؛ مخصوصا زمانی که در پرواز برگشت نیز از خدمات کودک بدون همراه در هواپیما استفاده می کند.

لباس های او را هوشمندانه انتخاب کنید: سعی کنید که لباسی به تن کودکتان نکنید که نام او را داشته باشد؛ چراکه افراد سودجو در آن صورت می توانند با صدا زدن نام کودک، کاری کنند که او به آن ها اعتماد کند.

چمدان مناسب برای او تهیه نمایید: برای کودک خود یک چمدان راحت، کوچک و ترجیحا چرخدار انتخاب کنید که به راحتی آن را حمل کند.

در فرودگاه

زود بروید: کودک بدون همراه در هواپیما معمولا زودتر از بقیه سوار می شود، پس برای اینکه این خدمات به درستی انجام شود سعی کنید که او را زودتر از زمان معمول به فرودگاه برده و تاخیر نداشته باشید.

به مسئولین پرواز اطلاع دهید: اطمینان حاصل کنید که مسئولین پرواز مثل مهمانداران می دانند فرزند شما به تنهایی مسافرت می کند. تأیید کنید که او در ناحیه ای از هواپیما قرار بگیرد تا آن ها به او دید داشته باشند؛ جلو و عقب هواپیما بسیار ایده آل است.

قوانین برخی از شرکت های هواپیمایی داخلی

شرکت های هواپیمایی داخلی نظیر ماهان، ایران ایر، تابان و … قوانین مخصوص خود را در این خصوص دارند. معمولا در این شرکت ها، خدمات کودک بدون همراه در هواپیما به افراد بین ۵ تا ۱۲ سال ارائه می شود. موارد زیر برخی از مدارکی هستند که باید تهیه فرمایید؛ باز هم اشاره می کنیم که قوانین شرکت ها با هم متفاوت است و بهتر است برای اطلاعات بیشتر با دفاتر مربوطه تماس بگیرید.

همراه داشتن مدارک شناسایی کودک و سرپرست، ولی، کفیل و یا قیم قانونی کودک و گذرنامه
روادید

بیمه (در صورت نیاز) جهت پروازهای بین المللی الزامیست و کودک باید توسط والدین یا قیم رسمی تحویل و مورد بدرقه قرار گیرد.

در صورتیکه کودک توسط یکی از اقوام خویش تحویل داده می شود همراه داشتن رضایت نامه رسمی ولی، سرپرست و … کودک الزامی است.

فرم مخصوص درخواست انجام امور مسافرت کودک بدون همراه در هواپیما (برخی از ایرلاین ها کارتی به او می دهند که باید در تمام طول پرواز به گردن او آویخته شود.

موافقت کتبی و رسمی همراه کودک بدون همراه در هواپیما با ثبت امضا در فرم مخصوص
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار