gardeshban.ir

گرند کنیون مقصدی است برای نشستن به تماشای شماری از شگفت‌انگیزترین پدیده‌ها و مواهب طبیعی جهان و استشمام هوایی پاکیزه و عاری از آلودگی، جایی برای هم‌سرایی با پرندگان در پگاه و غرق شدن در سکوت سحرانگیز شامگاه.
کد خبر: ۴۵۷۴۳
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰-1400 July 12
گردشبان (gardeshban.ir) :
گرند کنیون (به انگلیسی: Grand Canyon) با بیش از شش میلیون بازدیدکننده در سال، بر کرسی پربازدیدترین، اعجاب‌انگیزترین و پرابهت‌ترین جاذبه گردشگری ایالت تماشایی آریزونای آمریکا تکیه زده و در مجاورت رودخانه پرخروش کلرادو پادشاهی می‌کند. 

شگرف، افسونگر و مبهوت‌کننده؛ کلمات در توصیف این پدیده اعجاب‌انگیز ناتوان‌اند و تصاویر درمانده، آخر چگونه می‌شود لحظه ناب تماشای منظره خیره‌کننده و باشکوه برآمدن خورشید را بر کناره گرند کنیون در قالب واژه‌ها توصیف کرد؟ غروب خورشید را چطور؟ مگر می‌شود حس حضور در این مکان را در زمانی که خورشید با واپسین پرتوهای طلایی و سرخ‌رنگ خود بر بوم نقاشی صخره‌های گرند کنیون طرح می‌زند و هنر بی‌همتای خود را در رنگ‌آمیزی به رخ طبیعت می‌کشد، به زنجیر کلمات درآورد؟ 

اگر شیفته طبیعت باشید، براین امر واقفید که توصیف چنین صحنه‌هایی شگفت‌آور، لحظه‌هایی ناب که صرفاً با احساس محض قابل درکند، امکان‌پذیر نبوده و در تصاویر دوبعدی ثبت‌شده هیچ عکاسی نیز قابل‌رؤیت نخواهند بود. در حقیقت تماشای گرند کنیون آمریکا چنان نفس‌گیر است که خود به‌تنهایی به دلیلی برای خرید بلیط هواپیما خارجی سفرمارکت و سفر به این مقصد تماشایی مبدل گردیده است. در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا با این موهبت طبیعی پرطرفدار آمریکا بیشتر آشنا شوید.

گرند کنیون آمریکا؛ جاذبه طبیعی و شگفت انگیزایالت آریزونا +عکس


چرا بازدید از گرند کنیون پیشنهاد می شود؟

گرند کنیون مقصدی است برای نشستن به تماشای شماری از شگفت‌انگیزترین پدیده‌ها و مواهب طبیعی جهان و استشمام هوایی پاکیزه و عاری از آلودگی، جایی برای هم‌سرایی با پرندگان در پگاه و غرق شدن در سکوت سحرانگیز شامگاه.

با وسعتی بیش از ۴۰۰ کیلومترمربع و عمقی معادل با ۱۸۰ متر، جزء وسیع‌ترین و عمیق‌ترین ژرف دره‌های جهان بشمار می‌رود و به دلیل ارزش والای فرهنگی و وجود گونه‌های گیاهی و جانوری بی‌شماری که دارد، نامش در فهرست میراث فرهنگی یونسکو به ثبت رسیده است.

در پارک ملی گرند کنیون، جایی که بیش از ۴۰۰ گونه مختلف پرنده، ۹۰ گونه پستاندار، ۴۸ گونه خزنده و ده گونه دوزیست را در خود جای‌داده، واقع شده است.

امکان انجام فعالیت‌های تفریحی متنوعی نظیر دره نوردی، کوه‌نوردی، پیاده‌گردی، دوچرخه‌سواری، چادرزنی و قایق‌رانی در این پارک برای بازدیدکنندگان میسر گردیده است.

گرند کنیون کجاست؟

گرند کنیون دره رودی است بسیار ژرف و بزرگ در بخش شمالی ایالت آریزونا که بخش وسیعی از آن در پارکی خوش‌منظره و تماشایی با همین نام واقع شده است. جدا از ژرفنا و وسعت این دره باشکوه، چیزی که گرند کنیون را به مکانی متفاوت و شگفت‌انگیز مبدل کرده، گذر رود پرجوش‌وخروش کلرادو از میان این دره است، پیشامدی که باعث شده گرند کنیون از چشم‌اندازی شگفت‌انگیز و رؤیایی بهره‌مند گردد و به جاذبه‌ای تماشایی و بهشتی برای شیفتگان طبیعت مبدل شود.

گرند کنیون چگونه شکل گرفت؟

گرند کنیون حاصل زنجیره پیوسته‌ای از رویدادهای زمین‌شناسی و سلسله پیامدهایی است که تقریباً ۲٫۵ میلیارد سال قبل، درست در زمان تشکیل صخره‌های آذرین و متامورفیک در دره درونی گرند کنیون آغاز گردیدند. در طی میلیون‌ها سال، لایه‌های متعددی از سنگ‌های رسوبی برفراز صخره‌های آذرین دره درونی گرند کنیون روی یکدیگر انباشته شدند؛ لایه‌هایی که هرکدام حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و بخش متفاوتی از تاریخ زیست‌محیطی این منطقه را روایت می‌کنند.

 براساس یافته‌های زمین شناسان، این منطقه در گذشته بخشی از کف دریایی کم‌عمق بوده است و هنوز نیز سنگواره‌ها و بقایای موجوداتی نظیر مرجان، صدف و حلزون در اطراف دره یافت می‌شود. اما چطور ممکن است صخره‌هایی در کف اقیانوس به ارتفاعی بیش از ۲۴۰۰ متر دست یابند؟ پاسخ پدیده بالاآمدگی زمین ساختی (Tectonic uplift) است. این رویداد، ارتفاع صخره‌های این منطقه را افزایش داد و موجب پدید آمدن فلات کلرادو گشت.

گرند کنیون چگونه کشف شد؟

پیش از آنکه اروپاییان به این منطقه قدم بگذارند، ساکنان بومی آمریکا در غارها و دره‌های گرند کنیون سکنی گزیده بودند. شواهد حاکی از آن است که حدود ۱۲۰۰ سال قبل، مردمان قبیله‌ای باستانی به نام پوئبلو (Pueblo) در این مکان می‌زیستند و این دره را مکانی مقدس می‌شماردند. این قبیله بعدها جای خود را به قبیله سرخپوستی دیگری به نام هاواسوپای (Havasupai) که در بخش دره آب مروارید گرند کنیون (Cataract Canyon) زندگی می‌کردند، دادند. 

گرند کنیون مدت‌ها برای جهانیان ناشناخته بود تا سال ۱۵۴۰ و زمانی که گارسیا دکاردناس، ماجراجویی که در سفری اکتشافی تحت فرمان کنکیستادور فرانسیسکو واسکس د کورونادو به‌منظور یافتن هفت شهر افسانه‌ای سیبولا (Cibola) به این منطقه اعزام شد. او بسیار اتفاقی قدم در این منطقه گذاشت و نام خود را به‌عنوان کاشف این منطقه به ثبت رساند. اما دورافتادگی این منطقه باعث شد که تا دویست سال بعد، هیچ اروپایی برای بازدید از آن رغبتی نداشته باشد.

 در سال ۱۷۷۶، دو پدر روحانی به نام‌های دومنیگز و اسکالانته با تعدادی سربازان اسپانیایی در سفری اکتشافی به بخش‌های جنوبی یوتا سفر کردند و در جستجو برای یافتن مسیری از سانتافه تا کالیفرنیا به معبری که امروزه از آن با نام گذرگاه پدران یاد می‌شود، دست یافتند.

بخش‌های مختلف گرند کنیون

پارک ملی گرند کنیون از دو بخش مختلف تشکیل شده است: کناره جنوبی و کناره شمالی. فاصله بین کناره جنوبی تا کناره شمالی چیزی حدود ۳۴۵ کیلومتر است، یعنی اگر قصد داشته باشید با خودروی شخصی خود از کناره شمالی گرند کنیون به کناره جنوبی آن حرکت کنید، باید چیزی حدود ۴ ساعت رانندگی کنید. جدا از این دو بخش، گرند کنیون بخش دیگری نیز دارد که خارج از پارک ملی گرند کنیون واقع گردیده است: گرند کنیون غربی. این بخش از گرند کنیون در منطقه هوالاپای و محل سکونت بومیان آمریکا واقع گردیده است و از کناره شمالی گرند کنیون حدود ۷ ساعت رانندگی فاصله دارد.

گرند کنیون آمریکا؛ جاذبه طبیعی و شگفت انگیزایالت آریزونا +عکس

کناره جنوبی گرند کنیون: کناره جنوبی گرند کنیون را باید محبوب‌ترین بخش این منطقه دانست. بسیاری از گردشگرانی که برای تماشای منظره شگفت‌انگیزی از این پدیده باشکوه طبیعی، بلیط هواپیما ارزان سفرمارکت را خریداری می‌کنند، به کناره جنوبی گرند کنیون می‌روند تا تماشاگر ژرفنای این جاذبه تماشایی از دورنمایی کلاسیک و گسترده باشند. 

همچنین به دلیل وجود طیف وسیعی از گزینه‌های اقامتی در کناره جنوبی، این منطقه نسبت به کناره شمالی و گرند کنیون غربی طرفداران بیشتری دارد. افزون بر این موارد، مسیرهای پیاده‌گردی خوش‌منظره و فراوانی در کناره جنوبی گرند کنیون وجود دارند که با چشم‌اندازهای مبهوت‌کننده خود قادرند عاشقان طبیعت‌گردی را به وجد آورند و امکان انجام فعالیت‌های مختلفی نظیر الاغ سواری و رودگردی (رفتنیگ) را برایشان فراهم سازند.

کناره شمالی گرند کنیون: اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که دوست دارند چهره دست‌نخورده و متفاوتی از گرند کنیون را تماشا کنند، کناره شمالی درست همان جایی است که باید از آن گذر کنید. این منطقه بسیار سرسبزتر و ساکت‌تر از کناره جنوبی بوده و از مناظری بدیع و بکر و حیات‌وحشی کم‌نظیر برخوردار گشته است. بنابراین برخی عکاسان و گردشگرانی که دوست دارند گرند کنیون را از نمایی استثنائی، نامتداول و اختصاصی نظاره کنند، این کناره را برای گشت‌وگذار، طبیعت‌گردی و ثبت تصاویری شگفت‌آور برمی‌گزینند.

گرند کنیون غربی: ازآنجایی‌که مسیر دسترسی به گرند کنیون غربی نسبتاً آسان است، نباید انتظار مسیرهای پیاده‌گردی چالش‌برانگیز کناره‌های شمالی و جنوبی را از این منطقه داشت. بنابراین اگر طبیعت‌گردی ماجراجو یا ورزشکاری چالشگر هستید و قصد دارید آمادگی جسمانی خود را محک بزنید، انتخاب این مسیر شاید چندان مناسب نباشد. اما چنانچه دوست دارید تفریحاتی نظیر زیپ‌لاینینگ و قایق‌سواری (پانتون سواری) را در گرند کنیون تجربه کرده و در تور بازدید از روستاهای بومیان آمریکا شرکت کنید، گرند کنیون غربی گزینه‌ای ایدئال برای شما خواهد بود. 

وجود پل معروف اسکای واک (Grand Canyon Skywalk) که خود جاذبه‌ای تماشایی به‌حساب می‌آید، در این منطقه موجب شده بازدید از گرند کنیون غربی برای برخی از گردشگران جذاب و هیجان‌انگیز باشد. 

اسکای واک در حقیقت پلی است نعل اسبی شکل با طولی برابر با ۲۱ متر که کف شیشه‌ای آن باعث شده است، راه رفتن به روی این پل به تجربه‌ متفاوت و هیجان‌انگیزی مبدل گردد. گفتنی است که منظره گرند کنیون برفراز اسکای واک بسیار حیرت‌انگیز و سرگیجه‌آور بوده و برای عاشقان آدرنالین بسیار هیجان‌انگیز خواهد بود.

گرند کنیون آمریکا؛ جاذبه طبیعی و شگفت انگیزایالت آریزونا +عکس

هزینه و زمان پیشنهادی بازدید از گرند کنیون چقدر است؟

بسته به اینکه قصد دارید با پای پیاده در پارک ملی گرند کنیون به گشت‌وگذار بپردازید یا با وسایل نقلیه، نرخ بلیت ورودی شما به این منطقه متفاوت خواهد بود. هزینه بازدید هفت‌روزه گرند کنیون با پای پیاده ۱۵ دلار به ازای هر نفر است. اما این مبلغ برای افرادی که قصد دارند با موتورسیکلت یا خودروی شخصی از این مکان بازدید کنند، تا ۳۵ دلار افزایش خواهد یافت. 

توجه داشته باشید که شما باید خودروی شخصی خود را در پارکینگ پارک ملی گرند کنیون پارک کنید و امکان رانندگی در منطقه گرند کنیون وجود ندارد. زمان پیشنهادی برای اقامت در گرند کنیون و بازدید از آن چیزی حدود دو تا چهار روز است. اگر زمان کافی دارید، می‌توانید از بلیت هفت روزه خود استفاده کرده و در طبیعت دل‌فریب این منطقه به ماجراجویی بپردازید و جای‌جای این منطقه تماشایی را کشف کنید و خاطراتی به‌یادماندنی را از گم‌شدن در طبیعت بکر و دل‌انگیز این منطقه در خاطر خود برجای گذارید.

فصل مناسب برای بازدید از گرند کنیون چه زمانی است؟

برای انتخاب زمان مناسب برای خرید بلیط هواپیما سفرمارکت و بازدید از گرند کنیون، نخست باید تصمیم بگیرید که قصد دارید از کدام کناره گرند کنیون بازدید کنید. برای بازدید از کناره جنوبی گرند کنیون و طبیعت‌گردی در اطراف آن، بهتر است زمانی غیر از تابستان را برگزینید، چراکه دمای هوای این منطقه در فصل تابستان ممکن است تا ۴۰ درجه سانتی‌گراد نیز افزایش یابد. 

ناگفته نماند که فصل تابستان، شلوغ‌ترین فصل سال نیز هست و ازاین‌رو، هزینه اقامت در هتل‌های اطراف این جاذبه به میزان زیادی افزایش میابد. کناره جنوبی گرند کنیون در فصول پاییز و بهار به مکانی بسیار دنج و دل‌انگیز با هوایی مطبوع و خنک مبدل می‌گردد و برای گردشگرانی که قصد دارند در این منطقه به پیاده‌گردی و تماشای طبیعت مشغول شوند، به مکانی دلپذیر و دوست‌داشتنی تبدیل خواهد شد.

کناره شمالی گرند کنیون به علت قرار گرفتن در ارتفاعات، در فصل تابستان نیز آب و هوایی خنک و دلپسند دارد. اما به خاطر داشته باشید که به دلیل آب‌وهوای خاص این منطقه، امکان بازدید از کناره شمالی از اواسط ماه اکتبر تا اوایل ماه مه وجود ندارد و بازدید از آن فقط در اواخر فصل تابستان تا اوایل فصل زمستان امکان‌پذیر است.

برای تماشای گرند کنیون غربی بهتر است فصل تابستان‌ را نادیده بگیرید، مگر آنکه به هوای گرم و آفتابی عادت داشته باشید و به تجهیزاتی چون عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب مجهز باشید. به اعتقاد بسیاری از گردشگران، اواخر پاییز تا اواسط بهار بهترین زمان برای بازدید از گرند کنیون غربی محسوب می‌شود.

گرند کنیون آمریکا؛ جاذبه طبیعی و شگفت انگیزایالت آریزونا +عکس

چگونه به گرند کنیون برویم؟

برای دسترسی به گرند کنیون شما می‌توانید با پروازی مستقیم به لاس‌وگاس بروید و یا با خرید بلیط هواپیما فرودگاه فلگستاف آریزونا -که در فاصله اندکی با کناره جنوبی گرند کنیون قرار گرفته است- به این مکان سفر کنید. توجه داشته باشید که برای بازدید از این مکان حتماً باید تاکسی یا خودروی شخصی کرایه کنید، چراکه به دلیل عدم وجود وسایل حمل‌ونقل عمومی در این منطقه، دسترسی به بخش ورودی پارک ملی گرند کنیون فقط از طریق موتورسیکلت یا اتومبیل امکان‌پذیر است.

در نزدیکی گرند کنیون از چه جاهای دیدنی دیگری می توان بازدید کرد؟

موزه زمین‌شناسی یاواپای
موزه توسایان
هاواسو کریک
آبشار شینومو
روستای گرند کنیون
آبشار دیر کریک
معبد ایسیس

چه هتل هایی در نزدیکی گرند کنیون برای اقامت وجود دارد؟

اقامتگاه فانتوم رنچ: ۱ کیلومتر
اقامتگاه یاواپای لاج: ۱.۶ کیلومتر
ال توار هتل: ۳ کیلومتر
اقامتگاه گرند کنیون نشنال پارک لاجز: ۳.۲ کیلومتر
اقامتگاه برایت انجل لاج: ۳.۳ کیلومتر
هالیدی این اکسپرس اند سوئیت گرند کنیون: ۱۱.۹ کیلومتر
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار