gardeshban.ir

استان کرمانشاه هفدهمین استان ایران از نظر وسعت و پهناوری به شمار می رود . این استان از طبیعتی بکر و رسم و رسومات سنتی و ارزشمند بهره می برد .
کد خبر: ۲۰۹۳۱
تاریخ انتشار : شنبه ۰۷ دی ۱۳۹۸-1398 October 07
گردشبان (gardeshban.ir) :
کرمانشاه از جاذبه های بسیار زیادی بهره میبردکه میتواند برای هر فردی که به این استان زیبا سفر میکند جالب و هیجان انگیز باشد . اگر روزی قصد سفر به استان کرمانشاه را با تور کرمانشاه داشتید و یا گذرتان به این مسیر افتاد ، پیشنهاد میکنیم که یکی از جاذبه های بسیار زیبا و هیجان انگیز آن یعنی آبشار پیران (ریژاو و یا ریجاب ) را هم حتما در برنامه سفری خود بزارید .

آبشار ریژاو از سه طبقه تشکیل شده است که طبقه بالابب آن بسیار بلند و طبقه پایینی کوتاه تر است . ارتقاع آبشار ریجاب در نقطه بالا و پایین طبقه سوم ، با اندازه گیری توسط Gps ارتفاعی حدود 180 متر را نشان میدهد . سومین طبقه آبشار پیران در زیر درختان قرار گرفته و از بالا به آن دید ندارید . 

در نزدیکی این آبشار آثار ویران شده وجود دارد که قدمت آن به زمان ساسانی ها میرسد . از دیگر ویژگی های این آبشار صعود و فرود کوهنوردان از بالای صخره و ارتفاعات آبشار به پایین است . یکی از دلیل استقبال زیاد کوهنوردان از این آبشار همین موضوع میباشد .

آدرس آبشار پیران :

گردشگران تور کرمانشاه برای رسیدن به آبشار پیران باید از سر پل ذهاب حدودا 9 کیلومتر به سمت روستای شالان رفت و در نهایت با یک پیاده روی 15 دقیقه ای به منطقه ی زیبایی که آبشار در آن واقع شده است برسید . آبشار زیبا و بلند پیران که در دل کوه ها و صخره های اطراف قرار دارد در چهارمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار ملی کشور در لیست مراث طبیعی کشور قرار گرفت .

علت نام گزاری :

این آبشار نام خودش رو از روستایی که در پایین خود و در شمال شهر سر پل ذهاب واقع شده است ، گرفته است . اما این آبشار نام های دیگری هم دارد مثل ریجاب که تغییر یافته کلمه ریژآوو به زبان کردی کرمانشاهی میباشد . آوو به معنی آب و ریژ به معتی ریختن است . آبشار پیران یا ریجاب یکی از چندین آبشار بلند ایران و شاید بلند ترین آبشار ایران باشد . به گفته ی مهندس اسکندری (نویسنده کتاب آبشار های ایران ) در کرمان هم دو آبشار وجود دارد که از نظر ارتفاع به آبشار پیران شبه هستند البته هنوز اندازه گیری دقیقی انجام نشده و نمیتوان گفت که این ادعا کاملا صحیح است .

از مهم ترین نکاتی که در بازدید از این آبشار باید به آن توجه کرد میتوان به داشتن ایمنی لازم و سپس رعایت نهایت اصول بهداشتی در حفاظت از محیط زیست اطراف آبشار پیران اشاره کرد تا شکوه و زیبایی این آبشار بتواند مورد استقبال توریست های خارجی و گردشگران ایرانی باشد .

آبشار پیران از جاذبه های گردشگری کرمانشاه/عکس

آبشار پیران از جاذبه های گردشگری کرمانشاه/عکس

آبشار پیران از جاذبه های گردشگری کرمانشاه/عکس
مطالب مرتبط
پنجره
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
گردشگری به روایت تصویر
نگاه دوم
یادداشت
مناطق آزاد
داغ
پربازدیدها
آخرین اخبار